Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile godzin nauczyciela wspomagającego przydzielamy na jednego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu? Czy Ci uczniowie którzy mają autyzm i uczą się indywidualnie (nauczanie indywidualne) poza szkołą muszą mieć przydzielonego nauczyciela wspomagającego (ile godzin)?
Żaden obowiązujący przepis, w tym ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309 ze zm.) nie określają liczby godzin nauczyciela wspomagającego przydzielanej na jednego ucznia z autyzmem. Konieczna jest w tej sprawie analiza indywidualnej sytuacji (potrzeb) konkretnego ucznia z autyzmem, na podstawie zaleceń poradni psychologiczno - pedagogicznej, zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, według ustaleń wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania poszczególnych uczniów i treści indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego, zgodnie z § 5 pkt 1, § 6 ust. 1, 4 i 10 oraz § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia. Przykładowo należy zwrócić uwagę, czy dany uczeń powinien korzystać z pomocy takiego nauczyciela na wszystkich czy tylko wybranych zajęciach. Dotyczy to również ucznia objętego indywidualnym nauczaniem, który nie jest wyłączony z prawa korzystania z pomocy nauczyciela wspomagającego, jeśli takie jest zalecenie poradni lub wynik wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Mam pytanie dotyczące wypłacenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Nauczyciel w okresie od 1.09.2012 r. do 28.02.2013 r. przebywał w stanie nieczynnym, ale jednocześnie pracował w tej samej szkole i w tym samym czasie w wymiarze 10/18. Jaki wymiar ekwiwalentu za urlop przysługuje nauczycielowi? Czy za stan nieczynny i czas zatrudnienia? Czy może tylko za jeden z nich?
- Pracownik zatrudniony z dniem 1.08.2018 przy podpisaniu umowy przedłożył świadectwo pracy ze swojej pierwszej i jedynej pracy za okres 1.04.2009 - 31.03.2014. Prowadził działalność gospodarczą w okresie 19.04.2016 - 30.06.2017. Jaka data powinna być wpisana w dokumentach kadrowych jako data do obliczenia dodatku stażowego / data do nagrody jubileuszowej? Proszę o odpowiedź.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mamy zatrudnionego pracownika administracji w wymiarze pół etatu na zastępstwo. Pracownik 10 godzin pracuje stacjonarnie, a 10 zdalnie. Proszę o pomoc w sprawie urlopu. Pracownikowi jest udzielany urlop godzinowo. Czy jak pracownik napisze wniosek o udzielenie urlopu, a w tym samym dniu ma rozpisaną pracę zdalną, to czy pisze urlop o godziny, w których powinien być stacjonarnie, czy także o godziny zdalne?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia od 29 stycznia 2018 roku do 28 stycznia 2019 roku (nie korzystała z urlopu wypoczynkowego w czasie ferii zimowych w 2018 roku i w czasie wakacji 2018 r). 14 grudnia 2018 roku składa podanie o przyznanie jej urlopu uzupełniającego od 29 stycznia do 8 kwietnia 2019 roku – po odliczeniu ferii zimowych za 2019 r – 56 dni ( od 11 lutego do 24 lutego 2019 roku przypadają ferie zimowe). 18 stycznia 2019 roku nauczycielka dostaje decyzję o udzieleniu urlopu uzupełniającego od 29 stycznia do 25 marca 2019 roku (urlop uzupełniający został udzielony na okres bieżących ferii zimowych 2019 roku). W związku z tym, że urlopu nie udziela się na okres ferii letnich i zimowych, ponieważ w tym samym czasie nauczyciel nie może przebywać na dwóch urlopach jednocześnie, nauczycielka 01 lutego 2019 roku, składa odwołanie od tej decyzji. „W związku z otrzymaniem decyzji z dnia 18 stycznia 2019 roku, dotyczącej udzielenia mi urlopu uzupełniającego ( z powodu niewykorzystania urlopu wypoczynkowego, z racji przebywania na urlopie dla poratowania zdrowia od dnia 29 stycznia 2018roku do 28 stycznia 2019 roku), chciałam odwołać się od terminu urlopu uzupełniającego, ustalonego od dnia 29 stycznia 2019 roku do dnia 25 marca 2019 roku. Wymiar tego urlopu zgodnie z prawem obejmuje 56 dni, ale jest on udzielony w czasie ferii zimowych za 2019 rok, przypadających na okres od 11 lutego – 24 lutego 2019 roku. W świetle obowiązujących rozwiązań prawnych, należy uznać, że nabyłam prawo do urlopu uzupełniającego za rok 2018 w wymiarze 8 tygodni, a jednocześnie z dniem 01 stycznia 2019 roku nabyłam uprawnienia do kolejnego urlopu wypoczynkowego, który będę miała prawo wykorzystać w okresie ferii zimowych i letnich w 2019 roku. W związku z niewykorzystaniem urlopu wypoczynkowego za 2018 rok, na podstawie art.66 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, ponownie wnioskuję o udzielenie tego urlopu w okresie od dnia 29 stycznia 2019 roku do dnia 8 kwietnia 2019 roku (od 29 stycznia do 10 lutego 2019 roku – 13 dni i od dnia 25 lutego do 08 kwietnia 2019 roku – 43 dni) w wymiarze 56 dni (od 11 – 24 lutego 2019 roku są ferie zimowe). 26 lutego 2019 roku dostaje decyzję: „W odpowiedzi na wniosek z dnia 01.02.2019 r. udzielam Pani urlopu wypoczynkowego za 2019 rok w wymiarze 14 dni ( tj. 2 tygodnie) w okresie od dnia 26 marca 2019 r. do 08 kwietnia 2019 r”. Nauczycielka stała na stanowisku, że prawo do urlopu uzupełniającego może zostać ustalone dopiero po zakończeniu w danym roku szkolnym ferii zimowych i letnich, tj. po 31 sierpnia 2019 roku, (niemożliwym jest wcześniejsze ustalenie prawa i wymiaru urlopu uzupełniającego. Przed zakończeniem ferii nie istnieje bowiem możliwość stwierdzenia, czy nauczyciel korzystał z urlopu wypoczynkowego i w jakim wymiarze) Pytanie: Biorąc pod uwagę fakt, że nauczycielka nie starała się o zaległy urlop wypoczynkowy za 2019 rok, tylko o urlop uzupełniający za 2018 rok, czy nauczycielka ta powinna złożyć kolejne odwołanie od decyzji pani dyrektor?
- Pracownik z 20 letnim stażem zatrudniony na czas nieokreślony na cały etat przedłożył orzeczenie o zaliczeniu do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności od 03.06.2016 r. Po przepracowaniu roku tj. w czerwcu 2017 r. nabył prawo do urlopu dodatkowego w wymiarze 10 dni. W dniu 02.09.2017 r. umowa o pracę zostanie rozwiązana. Za ile dni dodatkowego urlopu należy wypłacić ekwiwalent?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe