Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy zorganizować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną dla nauczyciela stażysty?(procedura i podstawy prawne)
Zgodnie z art. 9b ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.- dalej Karta Nauczyciela) nauczyciel ubiegający się o uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego do dyrektora szkoły, w której jest zatrudniony.
Następnie, dyrektor szkoły na podstawie art. 9g ust. 1 Karty Nauczyciela powołuje komisję, w skład której wchodzą:
1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji;
2) przewodniczący zespołu nauczycieli (jeżeli został w szkole powołany) lub nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w szkole, a w przypadku przedszkola, szkoły lub placówki, w których nie są zatrudnieni nauczyciele mianowani lub dyplomowani - nauczyciel kontraktowy;
3) opiekun stażu.
Ponadto w skład komisji na wniosek nauczyciela może zostać uzupełniony o przedstawiciela wskazanego związku zawodowego (art. 9g ust. 5 Karty Nauczyciela) oraz w charakterze obserwatora- przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 9g ust. 4 Karty Nauczyciela).
O terminie i miejscu posiedzenia komisji kwalifikacyjnej powiadamia się członków komisji i nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Przebieg prac komisji szczegółowo opisany jest w § 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 z późn. zm.- dalej rozporządzenie). Jest on następujący:
1. Komisja kwalifikacyjna po zapoznaniu się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego, przeprowadza rozmowę, podczas której nauczyciel:
• prezentuje dorobek zawodowy,
• prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności przez,
• rozwiązuje wskazany przez komisję problem związany z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej, aktualnej wiedzy i przepisów prawa,
• wykonuje zadanie z użyciem narzędzi multimedialnych,
• odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego
2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, spośród których komisja przygotuje problemy, zadania i pytania dla nauczyciela wskazane są w § 6 ust. 2 rozporządzenia i obejmują:
• znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż,
• umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej,
• umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania,
• umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki;
• umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego,
• umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych,
• umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć;
• znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Po przeprowadzonej rozmowie komisja obraduje. Zgodnie z § 13 podejmują rozstrzygnięcie w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków. Każdy z członków komisji ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego w punktach według skali od 0 do 10. Na podstawie liczby punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji oblicza się średnią arytmetyczną punktów. Nauczyciel zdał egzamin przed komisją egzaminacyjną albo uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej, jeżeli średnia arytmetyczna punktów wynosi co najmniej 7. Następie nauczycielowi wydaje się zaświadczenie o tym, że uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej, Wzór zaświadczenia jest załącznikiem do rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeśli zakończenie I semestru planujemy 31 stycznia ile tzw. godz. karcianych przypada do realizacji?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może zamieścić w e-dzienniku informacje dostępne tylko dla nauczycieli nt. wskazań do pracy z uczniem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, np. z dysortografią lub objętych IPET-em? Czy umieszczanie takich danych przy konkretnych uczniach jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle nowych przepisów ( roz. o ocenianiu zmiana z sierpnia 2010 r.) uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być zwolniony z nauki drugiego języka?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam ucznia w klasie najwyższej programowo, który nie uzyskał pozytywnej opinii rady pedagogicznej w sprawie egzaminu klasyfikacyjnego z przedmiotu zawodowego. Przedmiot ten skończył się po I semestrze. Mam pytanie, co teraz, czy uczeń już nie ukończy szkoły? Czy ma nadal uczęszczać na zajęcia? Czy ma jeszcze szanse ukończenia szkoły teraz w kwietniu lub w sierpniu w sesji poprawkowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu znacznym, pierwszy etap edukacyjny, nauczanie indywidualne: jakie dzienniki są obowiązujące? Konkretnie chodzi mi o logopedę - gdzie ma wpisywać swoje zajęcia oraz fizjoterapeutę, bo rozumiem, że nauczyciela obowiązuje dziennik nauczania indywidualnego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe