Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak naliczyć odpis na ZFŚS na emerytowanego nauczyciela, którego ponownie zatrudniliśmy w naszej szkole? Czy uwzględnić go podwójnie: jako naszego emeryta oraz jako pracownika? Czy powinnam naliczyć odpis w wysokości 5% pobieranej przez niego emerytury - zgodnie z art.53 ust.2 KN, a dodatkowo wliczyć go do planowanej na 2016 r. (a na koniec 2015 roku - do przeciętnej) liczby zatrudnionych nauczycieli w przeliczeniu na pełny wymiar zajęć i dokonać odpisu zgodnie z art.53 ust.1 KN? A jak postąpić w przypadku ponownego zatrudnienia pracownika obsługi, który przeszedł na emeryturę? Czy mogę wliczyć go do liczby zatrudnionych pracowników, na których nalicza się odpis i dodatkowo wliczyć go do liczby emerytów, na których dokonuję zwiększonego odpisu w wysokości 6,25% podstawy?
Na tego samego pracownika pedagogicznego i niepedagogicznego dokonuje się tylko jednego odpisu na ZFŚS w danym roku. W sytuacji, gdy przez część roku ta sama osoba ma status pracownika („powracającego” z emerytury) oraz emeryta, uwzględnia się proporcjonalnie części roku dla każdego z tych statusów przyjmując, że 1 miesiąc pracy lub emerytury = 1/12.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 111) odpis podstawowy nalicza się w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Z kolei przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli się przez 12 (§ 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, Dz. U. Nr 43, poz. 349), co nakazuje uwzględnianie rzeczywistej liczby pracowników oraz emerytów i dodatkowo weryfikację liczby pracowników/emerytów na koniec danego roku.
Dla emerytowanego nauczyciela odpisu dokonuje się w następujący sposób: (x/12 * 5% pobieranej emerytury), co dotyczy części roku, w której miał status emeryta + (y/12 * odpis z art. 53 ust. 1 KN) co dotyczy przepracowanej części roku po „powrocie” z emerytury.
Analogicznie wylicza się odpis dla pracownika niepedagogicznego: (x/12 * 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego), co dotyczy statusu emeryta nie posiadającego zatrudnienia przez część roku, o ile jednostka oświatowa na zasadzie dobrowolności dokonała zwiększenia odpisu na emerytów i rencistów (art. 5 ust. 5 UoZFŚS) + (y/12 * odpis z art. 5 ust. 2 UoZFŚS), co dotyczy okresu zatrudnienia w danym roku po „powrocie” z emerytury.
Gdyby natomiast nauczyciel lub pracownik niepedagogiczny przepracowali cały rok w ramach stosunku pracy, mimo posiadania uprawnień emerytalnych, na potrzeby ZFŚS są traktowani jak pracownicy i dokonuje się dla nich odpisów tylko jak dla pracowników.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z dniem 1 września b.r. chcę podpisać umowę o pracę z nauczycielką, której zatrudnienie będzie w Zespole Placówek Oświatowych. Osoba ta otrzymała następujące godziny w przydziale: 12,5/25 jako nauczyciel wspomagający w przedszkolu i 10/18 godzin rewalidacyjno - wychowawczych w oddziale gimnazjalnym (etat uśredniony). Pytanie brzmi: czy wypisując rodzaj umówionej pracy na umowie nie będzie błędem jak napiszę tylko nauczyciel? a nie nauczyciel 10/18 oraz nauczyciel wspomagający 12,5/25?, czy powinnam na umowie wyszczególnić z czego wynika etat uśredniony, i że godziny są w oddziale gimnazjalnym i przedszkolu? Nadmieniam, iż informację tę mam w arkuszu organizacyjnym szkoły.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na cały etat posiada studia I stopnia na kierunku pedagogika, specjalność: edukacja wczesnoszkolna z j. angielskim (450 godz. i 180 godz. praktyki). Nauczycielce przydzielono godziny nauczania j. angielskiego w grupach dzieci 5-6 letnich. Czy nauczyciel ten posiada kwalifikacje do nauczania j. angielskiego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli na terenie gminy przy szkołach działają tylko Związki Zawodowe ZNP, czy prawnie do komisji konkursowej na dyrektora szkoły został powołany członek ze związku Solidarności z powiatu? Jak pamiętam nigdy w pracach komisji konkursowej na dyrektora szkoły w tej gminie nigdy nie było członka z Solidarności.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy muszę przydzielić pełny etat nauczycielowi: 1) który wraca z rocznego urlopu wychowawczego 2) który wraca z urlopu macierzyńskiego? Dodam, że nauczyciele mieli przed odejściem na urlop pełne etaty.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1 września 2017 r. gimnazjum zostało włączone do szkoły podstawowej. Od 1 września 2015 roku szkoła podstawowa ma swojego społecznego inspektora pracy, a od 26 września 2016 r. gimnazjum. Czy w związku z włączeniem gimnazjum do szkoły podstawowej jeden ze społecznych inspektorów pracy powinien zostać odwołany, czy mają prawo działać wspólnie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe