Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak powinna brzmieć opinia rady pedagogicznej i rady rodziców w sprawie likwidacji szkoły? Czy opinie powinny być podjęte w formie uchwały? Jaka jest podstawa prawna tych uchwał?
Decyzję o likwidacji szkoły publicznej podejmuje organ prowadzący na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Art. 89 PO określa terminy i działania organu prowadzącego w związku z likwidacją szkoły, natomiast uchwała o likwidacji może nakładać na dyrektora obowiązki i terminy związane w szczególności ze zdaniem organowi prowadzącemu mienia szkoły i wszelkiej dokumentacji, a także ewentualnie odnośnie innych spraw związanych z zakończeniem działalności szkoły - np. sporządzeniem protokołów zdawczo - odbiorczych; dyrektor powinien więc zapoznać się z treścią uchwały organu prowadzącego. Na wniosek organu prowadzącego i w terminie wyznaczonym przez organ dyrektor powinien udostępnić organowi prowadzącemu dane adresowe uczniów i ich rodziców, w celu umożliwienia poinformowania przez organ prowadzący o zamiarze likwidacji placówki. W związku z likwidacją szkoły powinna zostać przeprowadzona na koniec roku szkolnego inwentaryzacja, jeśli obowiązek jej przeprowadzenia wynika z ww. uchwały lub polityki rachunkowości - art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2018 r., poz. 395.
W zakresie spraw pracowniczych, dyrektor powinien rozwiązać stosunki pracy z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi z powodu likwidacji pracodawcy. Osobom, które obowiązują 3-miesięczne wypowiedzenia należy je doręczyć najpóźniej 31.05.2019 r.; 31.08.2019 r. należy wydać wszystkim pracownikom świadectwa pracy oraz wypłacić należności związane z zakończeniem stosunku pracy, a w szczególności odprawy - art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., art. 36 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ze zm., art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz.U. z 2018 r., poz. 1969.
Kolegialne szkolne organy (rada szkoły i rada pedagogiczna) nie podejmują uchwał w sprawie likwidacji szkoły, ponieważ mają takich kompetencji stanowiących. Natomiast na zasadzie dobrowolności organy te mogą wydać niewiążące opinie odnoszące się pozytywnie albo negatywnie wobec likwidacji szkoły, które nie wpłyną one na proces likwidacji. Jako organy kolegialne, rady wydają opinie w formie uchwał - art. 70 ust. 2, art. 80 ust. 2 pkt 4 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego również w dodatkowym terminie, w związku z czym otrzymuje na świadectwie wpis nieklasyfikowany, czy uczeń nieklasyfikowany może zdawać egzamin poprawkowy lub czy może zostać promowany warunkowo (nie korzystał z tej możliwości).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na egzamin ósmoklasisty organizowany w publicznej szkole podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie (egzamin przeznaczony jest tylko dla uczniów danej szkoły) urząd gminy może skierować swojego obserwatora (nie jest organem prowadzącym)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracamy się z pytaniem czy jeżeli do dnia 31.08.2017 była Zasadnicza Szkoła Zawodowa, a od 01.09.2018 weszła w życie Branżowa Szkoła I stopnia to jaką szkołę wpisać na świadectwie uczniom II klas i III klas Zasadniczą (czyli taką jak zaczęli) czy Branżową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zwróciła się z prośbą o udostępnienie informacji w następującym zakresie: do wglądu na miejscu w szkole do arkusza organizacyjnego szkoły na rok szkolny 2018/2019 oraz kserokopię z załącznikami. Nadmieniam ,że nauczycielka otrzymała informację na temat przydziału czynności dla siebie. Arkusz został przedstawiony na radzie pedagogicznej. Czy powinnam jej udostępnić arkusz i dać kserokopię z załącznikami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych, w skład którego wchodzą różne typy szkół: Liceum ogólnokształcące, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa (to szkoły młodzieżowe dzienne) oraz szkołę policealną, liceum uzupełniające i liceum ogólnokształcące (szkoły zaoczne, dla dorosłych). Proszę o wyjaśnienie w sprawie statutu/-ów. Ile statutów w tej placówce powinno być? Czy wystarczy jeden statut dla całego Zespołu? Czy mają być oddzielne statuty dla szkoły dziennej i zaocznej? Czy może oddzielne dla każdego typu szkoły? Spotkałam się z różnymi informacjami na ten temat, mam sporo wątpliwości, dlatego proszę o Państwa stanowisko w tej sprawie oraz o podanie podstawy prawnej. Z góry dziękuję za pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe