Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wywiązać się z obowiązku kontroli i wspomagania pracy nauczycieli w nowym roku?
Zadaniem dyrektora, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, zgodnie z nowym rozporządzeniem, jest organizacja nie tylko wewnętrznej ewaluacji, ale także kontroli i wspomagania pracy nauczycieli. Z uwagi na stanowisko ministerstwa gwarantujące autonomię dyrektorom, co do kształtu sprawowanego nadzoru pedagogicznego, nowe rozporządzenie, w przeciwieństwie do poprzedniego, nie określa szczegółowo, na czym ma on polegać. Jednak w przeciwieństwie do rozp. z 15 grudnia 2006r., które wyraźnie określało, że formą obserwacji zajęć jest hospitacja, obecne ogranicza się do stwierdzenia, że formą wspomagania pracy nauczyciela jest obserwacja prowadzonych przez niego zajęć.
Nie ma wymogu, że ma to być w formie hospitacji. Niezależnie od tego, jaką formę obserwacji zajęć nauczyciela przyjmie dyrektor, to cel ma służyć jednak temu samemu, ocenie efektywności jego pracy. W ramach wspomagania w rozporządzeniu mówi się jeszcze o organizacji szkoleń i narad.
Zadaniem dyrektora jest także kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa. Śledzenie zmian prawnych dla dyrektora jest poważnym zadaniem, a do tego jeszcze zapoznawanie ze zmianami nauczycieli. Kontrolowanie warto ograniczyć raczej do sprawdzania terminowości sporządzania dokumentacji pedagogicznej nauczyciela. Natomiast o tym, czy nauczyciele stosują prawo oświatowe, dyrektor przekona się prowadząc ewaluację wewnętrzną poszczególnych obszarów opisanych w załączniku do rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy może być nauczyciel wspomagający także nauczycielem dla dwójki dzieci z orzeczeniem o autyzmie atopowym? Czy każde dziecko musi mieć swojego nauczyciela jeśli dwójka dzieci z orzeczeniem jest w tej samej grupie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor Zespołu Szkół w Hucie Dąbrowie zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Czy dziecko posiadające orzeczenie do kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność umysłową (upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym)- taki wpis widnieje w preambule oraz stwierdzenia z diagnozy (z tego samego dokumentu) „mózgowe porażenie dziecięce, niedowład spastyczny czterokończynowy, padaczka” (…) „W zakresie samoobsługi nie jest samodzielna. Nie potrafi się ubrać, samodzielnie się nie porusza, wymaga pomocy drugiej osoby. Nie kontroluje potrzeb fizjologicznych”
oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydawane co roku od 10 lat widnieją różne wpisy. W 2003r. i 2006r. widnieje wpis „ ze względu na niepełnosprawność ruchową” a w innych latach widnieją wpisy „z uwagi na stan zdrowia”, „ z uwagi na stan zdrowia ucznia znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły”. Czy można wpisać w SIO do tabeli NP1 jako ucznia z więcej niż jedną niepełnosprawnością?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nazwa placówki zespól szkół publicznych w skład którego wchodzi szkoła i przedszkole musi zmienić się na zespół szkolno -przedszkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie mogą zostać podjęte przez gminę działania w stosunku do szkoły i nauczycieli w niej zatrudnionych w przypadku nie przedłużenia umowy na prowadzenie szkoły przez stowarzyszenie? Czy gmina ma obowiązek dalszego prowadzenia szkoły, jakie kroki może podjąć w sprawie jej przyszłości (likwidacja, przekazanie innemu stowarzyszeniu - terminy tych działań, czy ma obowiązek wypłacenia odpraw nauczycielom wynikających z KN w przypadku ewentualnej likwidacji szkoły bądź odmowie przez nauczycieli przyjęcia nowych warunków pracy i płacy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola niepublicznego uczęszcza dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym (autyzm wczesnodziecięcy) i opinia potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Do grupy przedszkolnej przydzielono nauczyciela, który ukończył studia z oligofrenopedagogiki. Czy ten nauczyciel może prowadzić terapię pedagogiczną zaleconą w opinii WWR?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe