Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaką dotację, w jakiej wysokości na jednego ucznia miesięcznie powinna wypłacać gmina dla publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez Stowarzyszenie? Jakie przepisy prawa oświatowego obowiązują w tym zakresie?
Zasady udzielania dotacji dla szkół i placówek oświatowych prowadzonych nie przez jednostki samorządu terytorialnego są regulowane w ustawie z dnia 27 października 2017 r. o wykonywaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2082). Przed 1 stycznia 2018 r. kwestia dotowania szkół i placówek była regulowana w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230).
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o wykonywaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2082) prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne, publiczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędące szkołami specjalnymi otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości stanowiącej iloczyn kwoty przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego oraz wskaźnika zwiększającego, o którym mowa w art. 14 ust. 1.
Kwota przewidziana na jednego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla JST podlega wyliczeniu poprzez przemnożenie następujących wartości z algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej: standardu finansowego A, wskaźnika korygującego Di oraz sumy wskaźnika określonego przy statystycznej liczbie uczniów Ur,vi i wszystkich wag P przewidzianych na takiego ucznia. Podstawą do wyliczenia kwoty na ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej są przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2023.
Na podstawie art. 46 ustawy o wykonywaniu zadań oświatowych w Biuletynie Informacji Publicznej jednostki samorządu terytorialnego, która udziela dotacji, ogłasza się informację o:
1) podstawowej kwocie dotacji oraz jej aktualizacji;
2) statystycznej liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz jej aktualizacji;
3) wskaźniku zwiększającym;
4) najbliższej gminie lub najbliższym powiecie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły może przydzielić nauczycielowi biblioteki do opieki grupę uczniów na jednej godzinie lekcyjnej, ponieważ klasa rozpoczyna lekcję o godz. 10.00, a część uczniów dojeżdżających dociera do szkoły wcześniej, a w tym czasie nie ma opieki świetlicowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z udzieloną przez Państwa poradą prawną z dnia 7 kwietnia 2017, w ORW (ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym) umożliwiającym dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w stosunku do tej drugiej grupy wychowanków obowiązują ramowe plany nauczania według rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania.
(porada na stronie: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/porada/czy-w-orw-osrodku-rewalidacyjno-wychowawczym-umozl/6998)
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z par. 1 w/w rozporządzenia ramowe plany nauczania określane są dla szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, podczas gdy ORW w rozumieniu wspomnianej ustawy nie jest szkołą a placówką. W związku z powyższym uprzejmie proszę o wskazanie przepisów prawnych, które zobowiązują ORW (jako placówkę) do określania ramowych planów nauczania zgodnie z ww. rozporządzeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, poszukuję siatek godzin (przykładowych) do nowego - od 2012 roku liceum i technikum. Czy coś takiego zostało opublikowane, czy może gdzieś są jakieś wskazówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Punkt Przedszkolny powinien zgłosić do GIODO placówkę?
- Proszę o informację czy ze względów prawno-oświatowych ma znaczenie czy zespół placówek tj. przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum będą się nazywać Niepubliczny Zespół Placówek Edukacyjnych, czy też Niepubliczny Zespół Placówek Oświatowych w pierwszym przypadku najczęściej spotykam placówki integracyjne specjalne, ale nie tylko czy to zatem ma znaczenie, bo rozumiem, że do kuratorium zgłaszamy szkołę podstawową jako podmiot i gimnazjum bo przedszkole tylko do urzędu gminy a jaka nazwa wspólna będzie dla tych wszystkich placówek to tylko kwestia dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe