Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest na dzień dzisiejszy podstawa prawna monitorowania realizacji podstaw programowych kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego? Czy godziny lekcyjne przeznaczone na: a) powtórzenie wiadomości, b) sprawdzian wiadomości i umiejętności, c) omówienie sprawdzianów powinno się wliczać do godzin realizacji podstawy programowej (jaka jest podstawa prawna)?
Realizacja podstawy programowej jest kontrolowana przez kuratora oświaty w ramach zewnętrznego nadzoru pedagogicznego (art. 33 ust. 2 pkt 2 UoSO). Publiczne jednostki oświatowe mają obowiązek prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego oraz określają jego zakres w planie nadzoru pedagogicznego, w którym mogą (ale nie muszą) przyjąć na dany rok szkolny monitorowanie podstawy programowej przez nauczycieli (§ 24 i 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz. U. z 2015 r., poz. 1270). Niepubliczne jednostki oświatowe nie mają obowiązku prowadzenia ewaluacji wewnętrznej (§ 35 rozporządzenia), a monitorowanie realizacji podstawy programowej lub zasady prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego stosowanego na zasadzie dobrowolności mogą określać ich statuty (art. 84 ust. 2 pkt 3 i 5). Ani przepisy UoSO, ani przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm. nie zawierają ścisłych wytycznych, jakie czynności mogą być wykonywane podczas lekcji objętych planem nauczania, czyli przeznaczonych na realizację podstawy programowej. Niewątpliwie w ramach jej realizacji dopuszczalne jest utrwalanie materiału przez całą klasę, sprawdzanie wiedzy uczniów oraz omawianie wyników sprawdzianów, takie czynności mogą być zrealizowane na obowiązkowych godzinach lekcyjnych. Gdy zachodzi potrzeba zrealizowania zajęć powtórkowych tylko dla niektórych uczniów albo nawet dla wszystkich uczniów (ale ponad godziny wynikające z obowiązującego rozkładu zajęć), dopuszczalne jest ich przeprowadzenie w dodatkowych terminach w ramach zadań statutowych szkoły, realizowanych w publicznych szkołach przez nauczycieli w oparciu o art. 42 ust. 2 pkt 2 KN. Natomiast jeśli uczeń, który nie zgodził się z oceną klasyfikacyjną, podchodzi do sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 UoSO, ponieważ prowadzi go na posiedzeniu komisja w formie pisemnej i ustnej (§ 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r., poz. 843), już same zasady jego organizacji przesądzają, że nie jest prowadzny i omawiany w czasie zajęć lekcyjnych, które prowadzi z klasą nauczyciel, ponieważ inni uczniowie niż podchodzący do sprawdzianu nie są jego uczestnikami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zadane pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum ogólnokształcącym, klasa II, rok szkolny 2023/2024. Według jakiej podstawy programowej ma być realizowane podstawy przedsiębiorczości? Uzyskałam od Państwa informacje, że wg rozporządzenia z dnia 30 stycznia 2018 r. Mam jednak wątpliwości, gdyż w rozporządzeniu z dnia 8 marca 2022 r. (str. 36) są wprowadzone zmiany w podstawach przedsiębiorczości. Są to kosmetyczne zmiany ale są. W związku z tym oficjalną podstawą programową dla tego przedmiotu znajduje się w rozporządzeniu z dnia 30 stycznia 2018r. czy 8 marca 2022 r. Podobny problem mam z wychowaniem fizycznym od 2022/23. W rozporządzeniu z dnia 8 marca 2022 r. też pojawiają się drobne zmiany. Proszę o informację na które rozporządzenie należy się powołać.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący podwyższył pensum pedagogom szkolnym i psychologom do 26 godzin i żąda od dyrektora sprawozdania z efektywności jego pracy wychodząc z założenia, że 26 godzin pedagog powinien przepracować z dzieckiem. Proszę podać podstawę prawną takiego uzasadnienia.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy zespół do spraw edukacji może wnioskować o przyjęcie programu własnego do realizacji w danym przedszkolu? Czy musi to być autor tego programu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W II semestrze roku szkolnego uczeń przeniósł się z klasy kelnerskiej do ZSZ kucharskiej. Czy musi nadrobić materiał nauczania i mieć oceny za I semestr z przedmiotów których nie miał w poprzedniej klasie. Czy wystarczą oceny które uzyska w II semestrze?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele poszczególnych przedmiotów mają obowiązek przedstawiania motywacji ocen niedostatecznych śródrocznych i rocznych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe