Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaki kurs kwalifikacyjny uprawnia do pracy w charakterze pedagoga szkolnego?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r.w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (ze zm.).
Oczywiście wymagane kwalifikacje w stosunku do pedagoga szkolnego zależą od typu szkoły.
Zatem, jeśli w pytaniu mowa o szkole ponadgimnazjalnej (licea, technika, szkoły policealne) – nauczyciel musi mieć ukończone studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast, jeśli mowa o np. szkole podstawowej lub gimnazjum – wykształcenie jak wyżej lub: powinien ukończyć studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne albo studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Zatem rozporządzenie dopuszcza jedynie studia wyższe lub studia podyplomowe (nie: kurs kwalifikacyjny).
Kurs kwalifikacyjny dotyczy pedagogów pracujących w szkołach i placówkach wymienionych w § 14, 15, 17 i 18 rozporządzenia jako uzupełnienie kwalifikacji do odpowiedniej specjalności: kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.
§ 20. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 2 (czyli w: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników służb społecznych, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących, technikach uzupełniających i szkołach policealnych), posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 i 4 (czyli: w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych oraz: m. in. w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego), posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub
2) ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 14, 15, 17 i 18, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub 2, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym rodzaju szkoły i placówki, określone w § 14, 15, 17 i 18, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, lub
3) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Sprawa dotyczy szkoły niepublicznej. Jeśli w orzeczeniu z poradni o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko jako jedno z działań ma zalecenie pracy z psychologiem, ale aktualnie widzimy większą potrzebę (być może czasowo) pracy z pedagogiem, czy można zachowując wymiar godzinowy pomocy udzielonej dziecku, zmienić specjalistę? Czy rodzic musi/powinien złożyć pisemne oświadczenie, że rezygnuje z tego rodzaju wsparcia? Czy orzeczenie z poradni powinno być aktualizowane każdorazowo, gdy widać, że wcześniejsze zalecenie nie jest już dziecku potrzebne (np. terapia logopedyczna, gdy specjalista szkolny nie widzi już konieczności terapii)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką należy wpisać podstawę prawną do uchwały dotyczącej zaopiniowania planu finansowego na nowy rok szkolny w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole są dwa oddziały przedszkolne 4i 5 latki oraz 6-latki. Rodzic podjął pracę i prosi o zapisanie dziecka 4 - letniego. Szkoła dysponuje wolnym miejscem w grupie 6- latków. Czy można przyjąć dziecko (w grupie są dzieci z sąsiedztwa). Rodzicowi bardzo zależy, proszę o pomoc w podjęciu decyzji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Włączyłam rewalidację uczniów w klasie integracyjnej w ramowy plan nauczania na dalszy etap edukacyjny na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 7.02.2012 załącznik nr 3. Czy organ prowadzący ma prawo żądać od dyrektora, aby rewalidację w arkuszu na rok 2016/2017 umieszczać na vacat jeśli nie zaznaczył to w wytycznych do arkusza, a rewalidacje zostały już przyznane na cały etap edukacyjny. Polecenia takie wydawane są dyrektorowi telefonicznie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
Jeśli słuchacz w Branżowej Szkole II stopnia otrzyma z jednego albo dwóch egzaminów semestralnych oceny niedostateczne, to czy jemu przysługuje prawo do tych egzaminów semestralnych w terminie dodatkowym? Jeśli jednak słuchacz otrzyma z więcej niż z dwóch egzaminów semestralnych oceny niedostateczne, to czy jemu przysługuje prawo do tych egzaminów semestralnych w terminie dodatkowym ? Jeśli słuchacz w wyniku klasyfikacji otrzymał na koniec semestru jedną albo dwie oceny niedostateczne z przedmiotów zawodowych nieobjętych egzaminem semestralnym, to czy jemu przysługuje prawo do egzaminów semestralnych w terminie dodatkowym, czy do egzaminu poprawkowego? Jeśli słuchacz otrzyma w wyniku klasyfikacji jedną ocenę niedostateczną z przedmiotu objętego kształceniem zawodowym (przedmiot nie kończy się egzaminem) i jedną ocenę niedostateczną w wyniku egzaminu semestralnego (np. z przedmiotu ogólnokształcącego), to czy jemu przysługuje prawo do egzaminu semestralnego w terminie dodatkowym z przedmiotu nieobjętego egzaminem jak i przedmiotu objętego egzaminem, czy też do egzaminu poprawkowego z przedmiotu nieobjętego egzaminem jak i przedmiotu objętego egzaminem? Kiedy słuchacz dopuszcza się do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe