Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem? Czy musi to być pedagogika specjalna czy wystarczy terapia pedagogiczna lub oligofrenopedagogika?
W odniesieniu do kwalifikacji dodatkowo zatrudnionych nauczycieli w celu współorganizowania kształcenia specjalnego, czyli tzw. nauczycieli wspomagających, przepisy wymagają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej i nie precyzują szczegółowo specjalności. Każdorazowo, zatrudniając konkretnego nauczyciela, dyrektor powinien ocenić, czy jego kwalifikacje są wystarczające i pozwolą na realizację zadań w odniesieniu do potrzeb dziecka.
Aktualnie obowiązujące standardy kształcenia nauczycieli opisują w module 5 specjalności, w zakresie jakich nauczyciele zdobywają przygotowanie na kierunku pedagogika specjalna. Nie ma w nich przygotowania w zakresie pracy z dziećmi z autyzmem. Nauczyciel pracujący jako tzw. wspomagający w oddziale, w którym są dzieci z autyzmem, powinien posiadać przygotowanie w zakresie którejś ze specjalności w zakresie pedagogiki specjalnej uzyskane zasadniczo (w zależności od poziomu edukacyjnego mogą one nieco się różnić) w formie:
1) jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia lub studiów pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolitych studiów magisterskich, studiów drugiego stopnia lub studiów pierwszego stopnia na kierunku (specjalności), którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć (wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu na odpowiednim etapie edukacyjnym), oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne), lub
3) studiów wyższych na kierunku (specjalności) innych niż wymienione powyżej, a ponadto powinien ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne (§ 3-5 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).
Z uwagi na brak specjalności przygotowującej do pracy z uczniami z autyzmem dodatkowo nauczyciel może ukończyć formę kształcenia lub doskonalenia, np. edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem, wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci z autyzmem. Nie ma obecnie możliwości, by takie przygotowanie nauczyciel nabył w formie specjalności na studiach kierunkowych w zakresie pedagogiki specjalnej. Na stanowisku nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi z autyzmem może być zatrudniony nauczyciel z przygotowaniem w zakresie pedagogiki specjalnej o specjalności edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie (oligofrenopedagogika).
Podstawa prawna:
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wychowawcy (nauczyciel) w internacie sosw (mogą pracować w każdą niedzielę z innym dniem wolnym w tygodniu, czy muszą mieć co drugą niedzielę wolną nawet, jeżeli chcą pracować w każda niedzielę? Jest to placówka feryjna.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownik administracji i obsługi Zespołu Szkół może pracować każdego dnia tygodnia w innych godzinach (np. w poniedziałek 7:30-14:30, we wtorek 8:30-17:30 itd.)? W różne dni w różnym wymiarze. Czyli w innym wymiarze niż 8 godzin dziennie, ale nie przekraczając 40 godzin w tygodniu.
- Czy wypłaca się nauczycielowi wspierającemu dodatek z tytułu pracy w trudnych warunkach. Nauczyciel pracuje w oddziele integracyjnym kl. O. w pełnym wymiarze. W oddziale jest 3 dzieci z orzeczeniami w tym 1 dziecko z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym.
- Zwracam się z zapytaniem czy funkcjonariuszka Straży Granicznej posiada wykształcenie pedagogiczne? Funkcjonariuszka ukończyła studia 24.09.1990r. na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z tytułem magister psychologii. Ponadto posiada 1 stopień specjalizacji psychologii klinicznej oraz zaświadczenie ukończenia dwuletniego cyklu pod nazwą Program Edukacji Psychologicznej w
zakresie Terapii Gestald. Program obejmował zajęcia treningowe, warsztatowe, seminaryjne i wykładowe w wymiarze 400 godzin, w tym 350 zajęć praktycznych. W rozmowie telefonicznej z dziekanatem Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego uzyskano informację, iż na tym kierunku studiów były przedmioty pedagogiczne oraz praktyka, ale nie uzyskano informacji w jakim wymiarze.
Czy w związku z posiadanym wykształceniem ma przygotowanie pedagogiczne?
Za poradę serdecznie dziękuję!
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel j.polskiego mianowany pracujący na pełnym etacie w mojej szkole prosi o ograniczenie w zatrudnieniu do 9/18 etatu bo chce pracować w innej szkole. Co ja jako Dyrektor mam zrobić bo u mnie są godziny dla tego Nauczyciela , czy ja muszę się na to zgodzić , jak regulują to przepisy prawa oświatowego? Czy trzeba rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem za porozumieniem stron i na nowo podpisać umowę z dniem 1 września?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe