Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien mieć kierownik wycieczki szkolnej?
Każda szkoła może organizować dla uczniów różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki, które odbywają się poza jej terenem. Poza obiektami należącymi do szkoły uczniowie mogą także uczestniczyć w organizowanych przez nią zajęciach. Przez wycieczkę szkolną rozumiemy wyjście z uczniami poza obręb budynku szkolnego i bezpośrednie zetknięcie się z przedmiotami i zjawiskami przyrodniczo-ekonomiczno-kulturowymi w celu realizacji określonych zadań dydaktyczno-wychowawczych.
Rodzaje wycieczek:
• wycieczki przedmiotowe są inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych;
• wycieczki krajoznawczo-turystyczne są to wyjścia, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych;
• wszystkie inne wyjścia typu: imprezy turystyki kwalifikowanej, obozy wędrowne, biwaki, rajdy, złazy, rejsy, spływy itp. wymagają od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych.
Warunki konieczne do zorganizowania wycieczki przez szkołę:
• wyznaczenie kierownika wycieczki przez dyrektora szkoły,
• przygotowanie wycieczki pod względem programowym i organizacyjnym,
• zatwierdzenie karty wycieczki zawierającej program, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika wycieczki, liczbę opiekunów – przez dyrektora szkoły.
Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
Kierownik wycieczki odpowiedzialny jest za całą organizację, przebieg i realizację programu, rozliczenie finansowe, dokumentację imprezy oraz za zdrowie i bezpieczeństwo uczestników, dobrą, bezkonfliktową atmosferę, a także powierzone mienie, (wyposażenie i ekwipunek).
Dla grupy liczącej do 40 uczestników włącznie powołuje się jednego kierownika, zaś powyżej 40 uczestników dodatkowo zastępcę kierownika.
Kierownik wycieczki
Do obowiązków kierownika (i jego zastępcy – w zakresie wyznaczonym przez kierownika) należy:
• znajomość przepisów w zakresie organizacji i przeprowadzania imprez turystycznych;
• podanie uczestnikom terminu, miejsca wyjazdu i powrotu;
• sprawowanie nadzoru nad zapewnieniem warunków do pełnej, bezpiecznej realizacji programu imprezy;
• opracowanie i przedstawienie programu i szczegółowego harmonogramu;
• opracowanie regulaminu imprezy i zapoznanie z nim uczestników;
• zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa i zapewnieniem warunków do ich przestrzegania;
• zapoznanie uczestników ze szczegółowymi regulaminami związanymi z pobytem w różnych miejscach, przejazdami, miejscami zakwaterowania;
• organizacja transportu, wyżywienia i noclegów;
• wykupienie dodatkowej polisy ubezpieczeniowej na czas trwania imprezy;
• określenie i przydzielenie zadań opiekunom w zakresie realizacji programu i zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom;
• określenie i podział zadań wśród uczestników;
• nadzorowanie planu finansowego (określenie kosztów: ogólnego, jednostkowego, organizacyjnych i programowych imprezy);
• dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację imprezy (regulowanie zobowiązań) i sporządzanie rozliczenia finansowego po jej zakończeniu na podstawie zgromadzonych dowodów finansowych;
• prowadzenie dokumentacji imprezy i sporządzenie sprawozdania ustnego lub pisemnego z jej przebiegu organizatorowi;
• poinformowanie szkolnego inspektora BHP i dyrekcji o ewentualnych wypadkach, które miały miejsce w trakcie wycieczki.
Kierownikiem wycieczki lub imprezy szkolnej może być pracownik pedagogiczny szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki, przy czym nie musi posiadać ukończonego kursu kierowników wycieczek szkolnych. Ponadto kierownikiem wycieczki lub imprezy szkolnej może być inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły osoba pełnoletnia, która:
• ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych;
• jest instruktorem harcerskim;
• posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
Kwalifikacje szczególne
O powyższym świadczą przepisy § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia MENiS w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
W myśl § 11 ust. 3 i 4 od kierowników obozów wędrownych oraz imprez turystyki kwalifikowanej, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem, wymagane są szczególne kwalifikacje — ukończenie kursu dla kierowników obozów wędrownych lub posiadanie uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej można być po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych lub posiadając uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek, a także posiadając stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu. W tych przypadkach może być powierzona funkcja kierownika wycieczki pracownikowi pedagogicznemu szkoły, jeżeli posiada kwalifikacje, o których mowa.
Dyrektor nie może wskazać jako kierownika wycieczki osoby, która nie posiada odpowiednich kwalifikacji do realizacji tej formy krajoznawstwa i turystyki, bo narazi się na zarzut działania niezgodnie z obowiązującymi przepisami i braku dbałości o bezpieczeństwo uczniów.
Organizując różne formy pracy z uczniami poza obiektami należącymi do szkoły, należy odróżnić te, które są związane z organizowaniem krajoznawstwa i turystyki od zajęć prowadzonych poza jej terenem. Nie trzeba organizować wycieczki w rozumieniu przepisów rozporządzenia o organizowaniu krajoznawstwa i turystyki w szkołach, by przejść z uczniami do innej placówki i uczestniczyć w zorganizowanej dla dzieci imprezie czy wziąć udział w zajęciach przy ognisku.
Wycieczka przedmiotowa (krajoznawczo-turystyczna)
Wycieczka przedmiotowa czy krajoznawczo-turystyczna wiąże się z realizowaniem określonych celów związanych z organizowaniem przez szkołę krajoznawstwa i turystyki. Zadania wyznaczone kierownikowi wycieczki oraz jego kompetencje uzasadniają wymagania kwalifikacyjne, jakie powinien posiadać. Od jego wiedzy i umiejętności zależy właściwe przygotowanie wycieczki pod względem organizacyjnym i programowym, realizacja programu, bezpieczeństwo uczestników wycieczki i rozliczenie finansowe po jej zakończeniu.
Dokumentacja związana z wycieczkami szkolnymi powinna być przechowywana w sekretariacie szkoły. To samo dotyczy dokumentacji związanej z powołaniem przez dyrektora kierownika wycieczki szkolnej. Dyrektor obowiązany jest przekazać do sekretariatu szkoły pismo powołujące nauczyciela na funkcję kierownika wycieczki. Sekretarz szkoły powinien je dołączyć do akt wycieczki, umieścić w przeznaczonym do tego celu miejscu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel przedszkola, który ukończył studia podyplomowe w zakresie pedagogika terapeutyczna i rewalidacja ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i jakiego typu mogą to być zajęcia (korekcyjno-kompensacyjne,terapeutyczne, rewalidacyjne) ? Czy od 1 września 2016r. nauką religii powinny być objęte tylko dzieci 6 -letnie realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego czy również dzieci 5-letnie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniliśmy na zastępstwo wychowawcę w internacie od dnia 06.11.2015r do 29.01.2016r. Później od dnia 12.02.2016 r. do dnia 24.06.2016 r. pracowała również na zastępstwo innego wychowawcy. Od 01.09.2016 r. do 31.08.2017 r. została zatrudniona również na zastępstwo. Proszę o radę, za które okresy powinniśmy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne "13"?
- Mam nauczyciela, który złożył wniosek o urlop dla poratowania zdrowia i z akt osobowych wynika że z art. 88 ust. 1 KN na dzień 31.12.2008 r nauczyciel miała 30 lat pracy w tym 20 lat w zawodzie nauczyciela i nabyła prawa do emerytury, dlatego też zgodnie z art. 73 ust 2 KN nie przysługuje mu prawo do urlopu dla poratowania zdrowia. Po poinformowaniu nauczyciela o tym fakcie nauczyciel dostarczył postanowienie sądu z 2013 roku o niezaliczeniu okresu pracy w gospodarstwie rolnym rodziców do stażu emerytalnego (powód mała powierzchnia 1,26 ha i uczęszczanie do szkoły). W związku z tym nauczyciel nie ma 30 lat pracy na dzień 31.12.2008, a więc jest jest rozbieżność pomiędzy wysługą lat pracy w aktach osobowych, a wyliczeniem przez ZUS. Jak formalnie przeprowadzić dokumentację (jakie nauczyciel powinien złożyć pisma do dyrektora szkoły) udzielającą urlop dla poratowania zdrowia, jak wyprostować sytuację w aktach osobowych (ma zaliczone pracę w gospodarstwie), jaka nagroda jubileuszowa powinna być wypłacona (wliczająca okres pracy w gospodarstwie 40 lat czy nie 35 lat – ta nagroda została już wypłacona wcześniej)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o dopowiedzenie do poniższego pytania i sytuacji. Dodaję, że nauczycielka ma dodatkowo udokumentowany okres pracy w gospodarstwie rodziców w latach 16.03.1976-31.08.1981. Czy jest możliwe zaliczenie do stażu pracy i wypłacenie nagrody jubileuszowej 35 lat czy może 40 lat?
Nauczyciel otrzyma wymówienie z art.20KN z dniem 31 maja 2015 (niedziela) - czy może być taka data? Staż pracy w dniu 31 VIII to 34 lata pracy:1.09.1981-31.08.2015. Czy należy wypłacić nagrodę jubileuszową (35 lecie)?
Zgodnie z art. 30 § 21 kodeksu pracy, okres wypowiedzenia umowy o pracę obejmujący tydzień lub miesiąc albo ich wielokrotność kończy się odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu miesiąca. Niezależnie zatem od tego z jaką datą w maju zostanie złożone 3-miesięczne wypowiedzenie, stosunek pracy ulegnie rozwiązaniu 31 sierpnia (okres wypowiedzenia to czerwiec, lipiec i sierpień). Nie ma zatem powodu ani sensu składanie wypowiedzenia 31 maja, zwłaszcza gdy jest to dzień wolny od pracy.
ROZPORZĄDZENIE MENIS z dnia 30 października 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających nauczyciela do nagrody jubileuszowej (...) w § 4 określa przypadki, kiedy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy nauczycielowi przysługuje wypłata nagrody jubieluszowej, do której nie nabył jeszcze prawa, tj. w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, jeżeli nauczycielowi do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy. Jeżeli nauczyciel zostaje jedynie zwolniony z art. 20 KN, nagroda jubileuszowa, do której nabyłby prawo za mniej niż 12 miesięcy nie przysługuje.
Oprócz tego, w opisanym przypadku nauczyciel nie spełnia warunku nabycia prawa do nagrody jubileuszowej z powodu przekroczenia terminu - nagroda przysługuje, gdy do jej nabycia brakuje mniej niż 12 miesięcy, a w jego przypadku jest to równo 12 miesięcy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik niepedagogiczny, pracujący w szkole w latach 80-tych, zgubił świadectwo pracy i zwrócił się z prośbą o wydanie oryginału - jest ono potrzebne do przyznania renty w ZUS. Czy w tym wypadku wystarczy, że zrobię kserokopię świadectwa znajdującego się w aktach osobowych i zaznaczę, że jest to odpis czy muszę przepisać na nowo całą jego treść?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe