Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel w szkole ogólnodostępnej, aby mógł realizować zajęcia rozwijające z dyspozycji dyrektora z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym?
Podstawą realizowania zajęć rozwijających jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639). Ramowe plany nauczania określają tygodniowy wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas w danym typie szkoły przeznaczony na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz tygodniowy wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych m.in na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów. Zajęcia te są kierowane do ogółu uczniów. Przykładowymi zajęciami rozwijającymi zainteresowania i uzdolnienia uczniów mogą być na przykład koła zainteresowań, kluby naukowe, zajęcia sportowe, rekreacyjne, artystyczne, rozwijające zainteresowania – szachy, filmy, gry planszowe. Do prowadzenia tych zajęć nie wymaga się posiadania specjalistycznych kwalifikacji poza ogólnymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 z późn. zm.). Zajęcia te mogą prowadzić nauczyciele, wychowawcy i specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje do rodzaju zajęć. Mając na względzie fakt, że w szkole ogólnodostępnej nie ma obowiązku posiadania przez nauczycieli kwalifikacji umożliwiających pracę z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie, to do prowadzenia tych zajęć też nie wymaga się szczegółowych kwalifikacji.
Podkreślenia wymaga, że w ramach zajęć będących w dyspozycji dyrektora nie realizuje sie innych celów: np. nie udziela się pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym nie prowadzi się zajęć z rewalidacji. Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Są to zatem odmienne zajęcia. Na marginesie należy dodać, że do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi z uwagi na niepełnosprawność intelektualną konieczne jest posiadanie kwalifikacji z zakresu oligofrenopedagogiki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co należy wpisać w arkuszu ocen w pozycji nr 6 ( liczba opuszczonych godzin - w tym nieusprawiedliwione). Należy postawić "0" , czy wykreskować?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1. Proszę o dokładne określenie, jakie zadania w ramach art.42 ust. i 2 pkt 1-3 KN może wykonywać nauczyciel/wychowawca grupy wychowawczej, aby nie były one uznane za udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej (za które należy zapłacić)?
2. Wychowawcy grup wychowawczych mają stały plan dyżurów (podobnie jak stały jest plan lekcji w szkole). Czy w związku np. ze świętami (w tym roku wypada poniedziałek wypada Nowy Rok) powinnam tak zmienić plan dyżurów, aby każdy wychowawca przepracował taka samą liczbę godzin w pozostałych dniach tygodnia? Czy też przyjąć zasadę obowiązującą w szkole (nie zmienia się planu lekcji z powodu dnia świątecznego w danym tygodniu). Problem dotyczy ośrodka socjoterapii, placówki w której przewidziane są ferie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o opinię prawną w sprawie:
Czy wójt Gminy może nie podpisać projektu organizacyjnego na rok szkolny 2020/2021, w związku z poniższą sytuacją:
1. Dyrektor zmienił nauczycieli prowadzących kluczowe przedmioty jak matematyka i j. polski uczniom w klasie VIII
2. Pomimo pisemnych skarg rodziców, radnego, nauczycieli, że są to niekorzystne zmiany dla uczniów dyrektor nie zamierza zmienić swojej decyzji
3. Próby negocjacji z dyrektorem nie przyniosły skutków, dyrektor zamierza dać wypowiedzenie- zmniejszenie etatu dla tych nauczycieli
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o odpowiedź, jak liczymy frekwencję w klasie, w której uczeń przebywa w szpitalu: w naszym przypadku będą to około 2 miesiące. Wiemy że w szpitalu realizuje obowiązek szkolny, jednak gdy wpiszemy, że jest nieobecny wówczas klasa ma bardzo niską frekwencję. Czy możemy potraktować ten okres jakby w klasie był 1 uczeń mniej i frekwencję wyliczyć bez niego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2018/2019 wszystkie dzieci w wieku przedszkolnym powinny być objęte zajęciami z języka angielskiego w ramach podstawy programowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe