Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie postępowanie powinien podjąć dyrektor szkoły podstawowej w przypadku, gdy uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego, ale ma usprawiedliwione nieobecności? Rodzice nie zgadzają się na nauczanie indywidualne.
Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do: 1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły; 2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne; 3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć.Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie tej gminy, w tym odpowiednio: 1) kontrolują wykonywanie obowiązków, a także współdziałają z rodzicami w realizacji tych obowiązków; 2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki. Wójt gminy (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany przekazywać dyrektorom publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na obszarze gminy informacje o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3–18 lat. Niespełnianie obowiązku, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Przez niespełnienie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole podstawowej, gimnazjum, szkole ponad-gimnazjalnej lub placówce.Przepisy ustawy definiują pojęcie „niespełnianie obowiązku nauki lub obowiązku szkolnego”: niespełnienie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki to nieusprawiedliwiona nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć. Jeśli absencja jest usprawiedliwiana – nie ma podstaw do podejmowania czynności egzekucyjnych, proponuję zatem ścisłą współpracę i rozmowy z rodzicami.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 15, 18, 19, 20.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- PROSZĘ O PODANIE PODSTAWY PRAWNEJ W CELU PRZEPROWADZENIA KLASYFIKACJI UCZNIÓW W ROKU 2017/2018 I PROMOCJI DO KLAS PROGRAMOWO WYŻSZYCH.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel kontraktowy dotychczas zatrudniony w niepełnym wymiarze godzin (powyżej 0,5 etatu) powinien otrzymać odprawę pieniężną w wypadku otrzymania wypowiedzenia z przyczyn organizacyjnych szkoły (zmniejszenie ilości oddziałów) ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w szkołach i oddziałach nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia w szkole ponadgimnazjalnej. Moje pytanie brzmi: Czy uczeń w ostatniej klasie szkoły ponadgimnazjalnej kończąc 24 lata w ciągu trwania roku szkolnego ma prawo do jej ukończenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie akty prawne regulują przydzielenie godzin nauczania indywidualnego dla ucznia szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od września 2017 roku realizacja podstawy programowej wynosi 5 godzin, czy jest realizowana przez cały dzień pobytu dziecka w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe