Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem poradni psychologiczno-pedagogicznej. W związku z pełnieniem tej funkcji mam zniżkę godzin- 8 godzin dydaktycznych? Czy pozbawienie mnie przez organ prowadzący części dodatku za trudne warunki pracy jest zgodne z prawem?
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U.z 2017r. poz.1189 z późn.zm.) nauczycielom pracującym w trudnych warunkach pracy przysługuje z tego tytułu dodatek za warunki pracy. Prawo do dodatku wynika z ustawy, a wykaz trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiący podstawę do przyznania z tego tytułu dodatku określony został w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014r. poz.416 z późn.zm.). Ocena, czy warunki, w których pracuje nauczyciel należy uznać za trudne nie należy ani do kompetencji organu prowadzącego, ani dyrektora. Zostały one określone w rozporządzeniu. Zgodnie z przepisem § 8 pkt 19 rozporządzenia, jeśli dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzi badania psychologiczno-pedagogiczne, w tym badania logopedyczne, udziela pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, to przysługuje mu dodatek za trudne warunki pracy.
W świetle obowiązujących przepisów, kompetencje w zakresie ustalania wysokości stawek dodatków za warunki pracy oraz szczegółowych warunków przyznawania tych dodatków na mocy art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy Karta Nauczyciela, posiada organ prowadzący placówkę. W tym zakresie jednostka samorządu terytorialnego podejmuje decyzje w granicach obowiązujących przepisów, samodzielnie i na własną odpowiedzialność. Stosownie natomiast do postanowień art. 91c ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela, wątpliwości dotyczące uprawnienia nauczycieli do dodatku za warunki pracy są rozstrzygane przez właściwe sądy pracy. Odpowiedź na pytanie będzie możliwa po zapoznaniu się z regulaminem wynagradzania nauczycieli ( w części dotyczącej dodatku za trudne warunki pracy) oraz zakresem realizacji przez dyrektora poradni zadań wymienionych w § 8 pkt 19 rozporządzenia.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U.z 2017r. poz.1189 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz.U.z 2014r. poz.416 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zgodnie z ustawą o finansowaniu zadań oświatowych od 2018 r. od opłaty miesięcznej za pobyt dziecka w przedszkolu publicznym, nie dokonuje się odliczeń za dni nieobecności dziecka w przedszkolu? I czy przepis ten dotyczy również opłaty za żywienie dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może patrząc na potrzeby szkoły nakazać nauczycielom prowadzenie dodatkowych dwóch zajęć tygodniowo przeznaczonych np. na koła zainteresowań? Co zrobić, jeżeli n-l nie realizuje tych zajęć twierdząc, że nie ma takiego obowiązku? Sprawa dotyczy br. szkolnego (2016/17).
- Mam pytanie w związku z klasą sportową: 1) w paragrafie 12 rozporządzenia z 15.10.2015 w sprawie klas sportowych zapisane jest :§ 12. Uczniom oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego uczącym się poza miejscem
stałego zamieszkania szkoła zapewnia w okresie pobierania nauki zakwaterowanie w internacie lub bursie oraz całodzienne
wyżywienie w pełni pokrywające ubytki energetyczne powstałe podczas zajęć sportowych, a uczniom uczącym się
w miejscu zamieszkania – jeden pełnowartościowy posiłek dziennie. Zasady odpłatności za zakwaterowanie i wyżywienie
w bursie określają przepisy w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu
dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci
w tych placówkach." W związku z tym, czy szkoła ma zapewnić należy rozumieć umożliwić uczniowi skorzystanie z posiłku, za który zapłaci rodzic, czy szkoła ma obowiązek zapłacić za ten posiłek? 2) Liczba godzin szkolenia sportowego w szkole podstawowej wynosi 10 w oddziale sportowym. Czy to są godziny łączne z 4 obowiązkowymi wychowania fizycznego realizowane w wymiarze 4 godzin, czy są to dodatkowe godziny szkolenia - czyli uczeń miałby w tygodniu 14 godzin. Bardzo proszę o wyjaśnieniem tej kwestii.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda sytuacja uzupełniania dziennika w czasie wakacji? Jeśli np. przedszkole ma okres wolnego w sierpniu, a w lipcu pełni dyżur opiekuńczy. Czy ma obowiązek realizować nadal zajęcia z podstawy programowej i wpisywać tematy do dziennika? Czy tak jak spotkałem się w innych przedszkolach zaznaczać tylko obecność?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prosiłabym o wyjaśnienie następującej kwestii:
Uczeń szkoły specjalnej objęty jest nauczaniem indywidualnym; w ramach nauczania indywidualnego realizuje obowiązkowy wymiar godzin w domu. Zgodnie z przepisami prawa uczniowi przysługują zajęcia z rewalidacji, których wymiar dla danej klasy określony jest w ramowych planach nauczania. Zaproponowałam rodzicowi zajęcia z rewalidacji indywidualnej na terenie szkoły (odpowiednio wyposażone gabinety i pracownie do różnych form rewalidacji specjaliści np. logopeda, dogoterapeuta, terapeuta SI) zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej. Rodzic odmówił i zażądał zajęć rewalidacyjnych w domu. Jak w taki wypadku postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe