Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego,z dniem 01.12.2017 r. księgowa zatrudniona w mojej placówce przeszła na cały etat do Zespołu Szkół Rolniczych i jednocześnie obsługuje dwie szkoły.Mam podpisane porozumienie z tamtym dyrektorem szkoły na obsługę finansową mojej placówki przez księgową zatrudnioną w ZSR. Kto powinien podpisywać sprawozdania i plany finansowe mojej szkoły?
Zakres obowiązków powierzonych jednostce obsługującej w ramach porozumienia powinien zostać jasno sformułowany i nie budzić wątpliwości interpretacyjnych.
Od 1 stycznia 2018r. nastąpiła zmiana rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej. Zgodnie z § 33 ust. 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017r. poz.1911) sprawozdanie finansowe jednostki obsługiwanej podpisuje kierownik jednostki obsługującej – w zakresie obowiązków powierzonych porozumieniem oraz główny księgowy tej jednostki. Kierownik ten jest również odpowiedzialny za przekazanie tego sprawozdania do zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
Z kolei z art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wynika, że kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki, a art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości stanowi, iż kierownik jednostki, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w sytuacji, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości zostaną powierzone innej jednostce, o której mowa w art. 11 ust. 2., za jej zgodą. Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę lub przedsiębiorcę powinno być stwierdzone w formie pisemnej. W praktyce ciężar decyzyjny w zakresie najważniejszych spraw z zakresu gospodarki finansowej po powierzeniu obowiązków innej jednostce spoczywa nadal na kierowniku jednostki obsługiwanej. Należy także pamiętać, że powierzenie obowiązków innej jednostce nie może pozbawić samodzielności jednostki obsługiwanej. Zakres porozumienia na obsługę finansową nie może obejmować kompetencji kierownika jednostki obsługiwanej do sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie.
Podstawa prawna:
1.Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
(Dz.U. z 2017r. poz.1911).
2. Ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2018r. poz.385).
3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U.z 2017r. poz. 2077 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony w szkole samorządowej w placówce nieferyjnej złożył wniosek o dofinansowanie wypoczynku letniego organizowanego we własnym zakresie. Jego stosunek pracy ulega rozwiązaniu z dniem 30 czerwca. Czy ma prawo do wymienionego świadczenia, jeśli jego wypłata nastąpi przed upływem okresu zatrudnienia? Czy zachowuje prawo do wymienionego świadczenia, jeśli jego wypłata nastąpi po upływie okresu zatrudnienia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole funkcjonuje świetlica do godziny 14. Czy jeden rodzic może wymusić groźbami na dyrektorze zorganizowanie świetlicy do godziny 15? Co w sytuacji gdy po godzinie 14, kiedy nikogo już nie ma, dziecko siedzi na krzesełku na korytarzu szkolnym, czekając na mamę na godzinę 15, przypadkowo ulegnie jakiemuś wypadkowi? Czy rodzic może zaskarżyć szkołę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Po kontroli sanepidu stwierdzono w naszym przedszkolu nieprawidłowości w nadmiernej liczbie dzieci. Jesteśmy przedszkolem niepublicznym, mamy małe 13-18 osobowe grupy i sale, które wg nas są wystarczającej wielkości- dzieci mają swobodny dostęp do stolików, miejsce do zabawy, kąciki zajęć. Pani kontrolująca powołała się na rozporządzenie MENiS Dz U. z 2003 nr 6, poz 69 (w którym nie znalazłam żadnych konkretnych wytycznych odnośnie przypadającej liczby dzieci na metr kwadratowy) oraz na paragraf 5 pkt1b rozp MEN w sprawie rodzajów innych form wychowania - który to nie dotyczy przedszkola. Czy istnieje w takim razie jakiś przepis jasno mówiący o tym ile dzieci może być na danej powierzchni? Czy mogę podważyć stwierdzone nieprawidłowości?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzice mogą obserwować lekcję?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy ZFŚS. Jesteśmy szkołą pracującą w systemie zaocznym, część zajęć odbywa się popołudniami. Posiadamy pracowników etatowych i oraz takich których zatrudniamy na umowę o pracę na czas określony na część etatu np. 5/18. Są to zazwyczaj nauczyciele, których nasza szkoła nie jest podstawowym miejscem pracy. Oznacza to, iż pełne etaty i zatrudnienie na czas nieokreślony posiadają w innych szkołach, a nasza placówka jest dodatkowym miejscem pracy. Czy w związku z powyższym osoby takie powinny otrzymywać pełne świadczenia z ZFŚS czy powinno być to różnicowane? Ostatnio pracownicy etatowi stwierdzili, iż jest to niesprawiedliwe gdyż pracownicy zatrudnieni dodatkowo w naszej szkole z ZFŚS korzystają podwójnie (tj. w podstawowym miejscu pracy i dodatkowym miejscu pracy) w pełnym wymiarze. Wnosili, że czym innym jest praca na np. pół etatu gdy jesteśmy podstawowym miejscem pracy a czym innym praca na pół etatu gdy pracownik posiada inne podstawowe miejsce pracy, a tu przychodzi dodatkowo. Proszę o odpowiedź i ewentualne orzeczenia w tej sprawie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe