Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy niepubliczną poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Rodzic dziecka niepełnosprawnego, chce realizować w naszej placówce indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. Problem jest taki, że szkoła publiczna, w której obecnie dziecko realizuje w/w zajęcia i w obwodzie, ktorej mieszka, "straszy" matkę, że nie może przejść do nas, bo jeśli przejdzie, to skreślą dziecko z ewidencji uczniów i w ogóle jest to niezgodne z prawem. Pytanie - jakich formalności prawnych należy by dziecko mogło spełniać u nas obowiązek szkolny? jaką dokumentację wysłać powinniśmy do szkoły macierzystej? Można prosić o wzór.
Decyzję o wyborze miejsca prowadzenia zajęć rewalidacyjno – wychowawczych (np. przedszkole, w tym specjalne; szkoła, w tym specjalna, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, poradnia psychologiczno – pedagogiczna ) podejmują rodzice (opiekunowie prawni) dziecka, którzy zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej mają wyłączne prawo do decydowania o swoim dziecku, o ile prawo to nie zostanie im ograniczone lub nie zostaną go pozbawieni. Jeśli dziecko realizuje obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza placówką obwodową, to dyrektor szkoły obwodowej jest zobowiązany do sprawowania kontroli nad tym obowiązkiem we współpracy z dyrektorem tej jednostki, w której dziecko faktycznie objęte jest zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi.
Jeśli dziecko zostanie objęte zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w niepublicznej poradni psychologicznej, to szkoła , w której je dotychczas odbywało wykreśli dziecko z ewidencji uczniów szkoły. W dalszym ciągu dziecko będzie figurowało w księdze ewidencji dzieci, którą szkoła ma obowiązek prowadzić ( dla celów kontroli spełniania obowiązków edukacyjnych przez uczniów).
Aby dziecko mogło odbywać zajęcia w poradni, rodzic musi dokonać zgłoszenia ( wniosek o objęcie zajęciami rewalidacyjno – wychowawczymi ) oraz poinformowania szkoły obwodowej o zmianie miejsca prowadzenia tych zajęć. Dyrektor poradni organizuje te zajęcia i zapewnia nauczycieli do prowadzenia tych zajęć. Jednocześnie w oparciu o przepis art. 36 ust.13 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.) dyrektor poradni informuje dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka , o zorganizowaniu dziecku zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w poradni i o spełnianiu przez nie obowiązku, o którym mowa w ust.17. Zgodnie z przepisem art. 36 ust.17 ustawy Prawo oświatowe za spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno –wychowawczych.
Podstawa prawna:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
2. §5 ust.1. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 2017 r. poz. 529).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017r. poz.1646).
4. Art. 36 ust.13 i 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, czy nauczyciel języka obcego ma prawo wpisać wyniki matury próbnej jako oceny cząstkowe, wpisując za każde zadanie osobną ocenę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy może być nauczyciel wspomagający także nauczycielem dla dwójki dzieci z orzeczeniem o autyzmie atopowym? Czy każde dziecko musi mieć swojego nauczyciela jeśli dwójka dzieci z orzeczeniem jest w tej samej grupie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki w ramach organizacji zastępstw (L-4 jednego z nauczycieli) może łączyć klasy, np. I a z I b? Jak wyglądać powinno wynagrodzenie za pracę nauczyciela z 2 klasami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo dziękuję za odpowiedź na moje pytanie CZY SZKOŁA NIE MUSI JUŻ ORGANIZOWAĆ DYŻURÓW DLA DZIECI W PRZERWIE ŚWIĄTECZNEJ WG ROZPORZĄDZENIA Z DNIA 11 SIERPNIA 2017? Niestety odpowiedź Państwa nie rozwiała moich wątpliwości. Oczywiście wiem, że dni podczas wiosennej i zimowej przerwy świątecznej NIE SĄ DNIAMI WOLNYMI OD PRACY DLA NAUCZYCIELI, ale moje pytanie brzmi: Na jakiej podstawie prawnej (a pytam o konkretny paragraf) szkoła jest zobowiązana do organizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczych konkretnie W CZASIE WIOSENNEJ LUB ZIMOWEJ PRZERWY ŚWIĄTECZNEJ, a więc w dniach, które nie są wymienione w rozporządzeniu w katalogu dni dodatkowo wolnych ustalonych przez dyrektora i podanych do publicznej wiadomości do 30 września – dla szkół podstawowych – do 8 dni. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych nie są dniami zawierającymi się ani w wiosennej przerwie świątecznej ani w zimowej przerwie świątecznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący przedszkole przy szkole podstawowej ma obowiązek otwarcia przedszkola 6 maja? Jeżeli nie ma takiego obowiązku to na jakiej podstawie prawnej oraz jaką formę prawną należy przyjąć w celu przesunięcia otwarcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe