Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jeżeli w szkole nie ma szkolnych organizacji związkowych i nikt nie zadeklarował przynależności do związków zawodowych czy w takim przypadku należy arkusz organizacji szkoły wysłać do opiniowania do związków zawodowych?
Jeżeli w szkole nie ma zakładowych organizacji związkowych, a nikt z zatrudnionych w niej nauczycieli i pracowników administracyjno – obsługowych nie jest zrzeszony w międzyzakładowej organizacji związkowej, to dyrektor szkoły nie występuje do związków zawodowych o opinię w sprawie arkusza organizacji szkoły na dany rok szkolny.
Podstawa prawna:
Art.110 ust.2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rozpoczęłam prowadzenie poradni i mam pytanie dotyczące rozumienia przepisu. W ustawie ws. oceniania i klasyfikowania uczniów (3 sierpień 2017) jest zapis, że: - „§ 6. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawno- ściami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psycholo- giczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. -2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia”. Moje pytanie dotyczy ust. 2 tego paragrafu. Jeśli uczeń ma orzeczenie na jedną z wymienionych niepełnosprawności to czy w tym orzeczeniu ma to być wyraźnie zaznaczone w treści, że uczeń ma być zwolniony z nauki drugiego języka? Rozporządzenie mówi tylko, że zwolnienie „może nastąpić na podstawie tego orzeczenia”. Co to w praktyce oznacza? Przepis nie jest do końca precyzyjny... Dyrektorzy szkół domagają się zapisu w orzeczeniu, ale to nie jest precyzyjnie ujęte wymaganie. Różne placówki różnie to definiują... Czy dyrektor bierze orzeczenie z uwagi na autyzm, w tym ZA i zwalnia ucznia z drugiego języka czy musi dodatkowo zawnioskować rodzic, na co wyraźnie wskazuje ust. 1? Czy ja dobrze rozumiem, że w przypadku ucznia z wymienionymi niepełnosprawnościami wystarczy taki zapis, czyli określona w rozp. potrzeba zwolnienia ucznia z nauki dugiego języka i wówczas takie zwolnienie może nastąpić? Od czego uzależnione jest to „może”?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób słuchacz szkoły dla dorosłych w systemie zaocznym może uzupełnić brakujące godziny do 50% frekwencji
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę ubiegać się o urlop dla poratowania zdrowia ze względu na problemy z kręgosłupem i stawami kolanowymi? Jestem pod stałą opieką ortopedy i endokrynologa. Z kręgosłupem na razie leczę się u lekarza rodzinnego i rehabilitanta. Lekarz rehabilitant sugeruje skorzystanie z sanatorium. Czy wystarczą zaświadczenia o leczeniu od specjalistów i lekarza rodzinnego, które przedłożę u lekarza medycyny pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem zespołu szkól (sp+gimnazjum). Chciałabym od września 2017 r. "uruchomić" klasę sportową - klasę 4. Jakie czynności mam w tym kierunku podjąć? Czy mogę taką klasę utworzyć od klasy 4? Jakie warunki muszę spełnić (jako szkoła), gdzie ewentualnie zgłosić ten fakt?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mając na uwadze treść art. 92a. 1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: "...Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży (...) trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych..." szkoła, organizując wymienione poniżej formy rekreacji dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych (każdego dnia zaledwie kilkugodzinne, bez wyżywienia i bez noclegu), rzeczywiście zwolniona jest z obowiązku dokonania stosownego zgłoszenia do Kuratorium? Zaznaczyć przy tym pragnę, iż każda z wymienionych form planowana jest w odrębnym dniu, jednak żaden z tych dni nie następuje bezpośrednio po poprzednim, czyli jest to np. poniedziałek, środa, piątek): DZIEŃ 1 (poniedziałek): 3-godzinny turniej szachowy dla chętnych uczniów ze szkoły podstawowej; DZIEŃ 2 (środa): 2-godzinny turniej siatkarski dla chętnych uczniów z gimnazjum; DZIEŃ 3 (piątek): 6-godzinna wycieczka krajoznawcza dla wszystkich chętnych uczniów z całej szkoły. Czy w związku z tym, iż nie jest to wypoczynek w pełnym rozumieniu art. 92a. Ustawy, szkoła jest w tym czasie zobowiązana do opracowania i przechowywania jakiejkolwiek (szczególnej) dokumentacji z organizacji takich zajęć? Czy też zebranie pisemnych deklaracji rodziców uczniów (uczestników tych form rekreacji) poświadczających ich zgodę na udział dzieci w zajęciach oraz zapewnienie uczniom bezpiecznych warunków spędzenia tego czasu pod opieką czynnych nauczycieli z tej samej szkoły (na podobnych zasadach jak podczas wszelkich innych - dobrowolnych - zajęć pozalekcyjnych w czasie trwania roku szkolnego) jest wystarczające z formalnego a zarazem praktycznego punktu widzenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe