Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy należy sporządzić protokół powypadkowy ucznia? Jak sama nazwa protokołu wskazuje protokół powinien być sporządzany w momencie, kiedy zakwalifikujemy dane zdarzenie jako wypadek. Definicja wypadku w przypadku ucznia jest niezwykle "Nieprecyzyjna": wypadek to zdarzenie, które: ma charakter nagły, spowodowane jest przyczyną zewnętrzną, nastąpiło w związku z pracą, spowodowało uraz lub śmierć.. Co należy w takim razie uznać za uraz? Czy drobna rana/ skaleczenie/ otarcie /siniak w szkole to uraz i należy to kwalifikować jako wypadek i sporządzać protokół powypadkowy? Jakie warunki musi spełnić zdarzenie/incydent w szkole, by uznać je za wypadek ucznia? Czy dziecko, które po zajęciach szkolnych zamiast pójść do domu, a poszło na boisko szkolne pograć w piłkę i złamało nogę, uległo w szkole wypadkowi i należy powołać komisję? W mojej placówce dochodzi czasem do - moim zdaniem - absurdalnych sytuacji. Sporządzamy protokoły do "wszystkiego", bo takie jest zalecenie organu nadzorującego placówkę. Czasami są to trzy komisje powypadkowe dziennie. Może zbyt pochopnie lub niepotrzebnie powołuję zespół powypadkowy? Np. uczeń biegnąc korytarzem upada, nie ma żadnej oczywistej przeszkody, nie ma widocznego urazu, udzielana jest mu pomoc w gabinecie (zimny okład), nie ma zdaniem pielęgniarki potrzeby dalszych działań, rodzice powiadomieni, miejsce zdarzenia w porządku, brak przyczyny zewnętrznej, uczeń czuje się dobrze, chodzi do szkoły ... . Czy to jest wypadek? Bo zdaniem wizytatorów - tak i należy sporządzić protokół powypadkowy. Proszę o wyjaśnienie tematu: 1. Kiedy protokół powypadkowy? 2. Kiedy kwalifikujemy zdarzenie jako wypadek ucznia w szkole? 3. Kiedy powiadamy Radę Rodziców i Organ prowadzący tj. czy bezpośrednio po zdarzeniu, czy po uznaniu zdarzenia za wypadek?
Przepisy prawa oświatowego nie precyzują terminu, o którym mowa w pytaniu. Jednakże w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.Oznacza to że zespół powypadkowy sporządza protokół po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku w terminie późniejszym, wskutek uzasadnionych przeszkód lub trudności, wymaga podania przyczyn tego opóźnienia w treści protokołu powypadkowego. Dyrektor zatwierdza protokół.Wypadek to zdarzenie, które: ma charakter nagły, spowodowane jest przyczyną zewnętrzną, nastąpiło w związku z pracą, spowodowało uraz lub śmierć.Szkoła ma obowiązek potraktować każde nagłe zdarzenie powodujące uraz zarejestrować oraz sporządzić protokół. Szkoła nie diagnozuje urazów, lecz stwierdza że zdarzenie miało miejsce zgodnie z prowadzoną dokumentacją. Do prowadzenia dokumentacji obliguje szkołę/dyrektora rozporządzenie, nie nakłada obowiązku sprawdzania oraz diagnozowania urazów. Jest to zadanie dla innych służb.Przepisy rozporządzenia rozdziału 4 dotyczą zdarzeń – wypadków osób pozostających pod opieką szkoły.Organowi prowadzącemu oraz kuratorowi oświaty protokół doręcza się na ich wniosek (§ 46).
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.) w szczególności § 43, 46 oraz § 52.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy do zajęć WDŻ trzeba założyć oddzielny dziennik, czy można te zajęcia umieścić razem z innymi zajęciami dydaktycznymi? U nas na zajęcia WDŻ uczęszczają wszyscy uczniowie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź na moje pytanie, którą zamieszczam poniżej. Jednakże znalazłam wśród PORAD Prawnych odpowiedź na pytanie: Za jaki okres dokonuje się oceny pracy nauczyciela? (http://www.nadzór -pedagogiczny.pl/porada/za-jaki-okres-dokonuje-sie-oceny-pracy-nauczyciela/2514) Z tej porady wynika, ze jednak nauczyciel musi przepracować conajmniej rok, czy coś się zmieniło? Poniżej moje pytanie i uzyskana odpowiedź: Nauczyciel zatrudniony w szkole w wymiarze 3/26 etatu od 1.02.2017 wnioskuje o ocenę pracy. Czy dyrektor ma obowiązek dokonania takiej oceny? Czy nie ma ograniczeń w wymiarze zatrudnienia oraz okresie pracy?
Dyrektor ma obowiązek dokonać oceny, o której mowa w pytaniu bez względu na wymiar zatrudnienia nauczyciela. 1. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel. 2. W przypadku gdy dyrektorem szkoły jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem zajmującym inne stanowisko kierownicze i sprawującym w tej szkole nadzór pedagogiczny. 3. W przypadku gdy dyrektorem szkoły jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nauczyciela zajmującego inne stanowisko kierownicze i sprawującego w tej szkole nadzór pedagogiczny dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą. 4. W przypadku uzupełniania przez nauczyciela tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć na podstawie art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela - oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia obowiązkowy wymiar zajęć.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie poprawnego zwrotu stosowanego w zapisie w protokołach rad pedagogicznych. Jak powinno być sformułowane zdanie: "posiedzenie rady pedagogicznej", czy "zebranie rady pedagogicznej"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Maksymalne wynagrodzenie dyrektora niepublicznej jednostki oświatowej w 2019 r. wyniesie: 8404,78 zł brutto miesięcznie w złotówkowych placówkach wychowania przedszkolnego – 14 007,97 zł brutto miesięcznie. Proszę o informację co oznacza zapis placówka złotówkowa, czy różni się od przedszkola niepublicznego ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena pracy nauczyciela robiona na wniosek dyrektora szkoły może rozpoczynać się w sierpniu? Czy mogę w sierpniu poinformować o niej nauczyciela (4-tygodniowy urlop wykorzystał w lipcu)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe