Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące funkcjonowania w szkole Komisji Socjalnej, która przyznaje zapomogi (rzeczowe, losowe itp.) nauczycielom zatrudnionym w szkole, bądź też nauczycielom-emerytom. Moje pytanie dotyczy składu ww. Komisji. Czy istnieje jakikolwiek przepis mówiący o tym, kto powinien wchodzić w jej skład. Czy są jakiekolwiek regulacje mówiące o tym czy taki, a taki nauczyciel lub pracownik szkoły może lub też nie może wchodzić w skład Komisji Socjalnej. Idąc dalej - czy istnieje jakiś przepis mówiący o tym, iż członkowie Komisji Socjalnej przydzielającej zapomogi nie mogą być beneficjentami przyjmującymi takie zapomogi? Podam konkretny przykład z mojej szkoły. Otóż szkoła, której jestem dyrektorem to CKU przy Zakładzie Karnym w Płocku. Dysponujemy, jako szkoła, wydzielonym funduszem socjalnym. Jesteśmy małą szkołą. Zatrudnionych w sumie jest 13 nauczycieli (włączając w to mnie jako jedynego zatrudnionego na pełen etat; reszta nauczycieli jako 'dochodzący' na część etatu). Dwóch nauczycieli jest członkami Komisji Socjalnej. Raz do roku przydzielamy zapomogi pieniężne. Komisja rozpatruje wnioski i zgodnie z regulaminem udziela zapomóg, w tym te dwie osoby jako członkowie również korzystają z dobrodziejstw funduszu. Komórka kadrowa ZK ostatnio zarzuciła nieprawidłowości między innymi w zakresie składu komisji i faktu, iż jej członkowie pobierają zapomogi (faktycznie przyznając je sobie). Kadry chcą w tej chwili zmienić skład ww. komisji i dokooptować (przynajmniej jedną) osobę z kadr ZK. Bardzo bym nie chciał, aby ktoś, kto nie zasila naszego funduszu decydował o dysponowaniu jego środkami. Chciałbym zapoznać się z przepisem (o ile taki istnieje) mówiącym dość jasno kto, przez kogo w jaki sposób oraz w jakich okolicznościach może być powołany do komisji socjalnej. Jednocześnie czy jest jakikolwiek przepis, który stanowi, że członkowie komisji socjalnej mogą sami sobie przyznawać zapomogi pieniężne (lub jakiekolwiek inne zapomogi)? Będę wdzięczny za jasne i klarowne wytłumaczenie oraz za podanie podstawy prawnej w rzeczonej sprawie.
Komisja socjalna nie jest organem ustawowym, a w związku z tym jej istnienie, skład, tryb powoływania i sposób działania określa wyłącznie regulamin ZFŚS obowiązujący u danego pracodawcy (art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, Dz. U. z 2016 r., poz. 800). Komisja socjalna o składzie zgodnym z regulaminem ZFŚS jest uprawniona do przyznawania świadczeń. Przynależność do komisji socjalnej nie pozbawia pracownika będącego członkiem komisji prawa do korzystania z poszczególnych świadczeń socjalnych i taki ewentualny zapis w regulaminie ZFŚS lub praktyka są bezprawne. Prawo do świadczeń socjalnych jest bowiem uzależnione wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu (np. pracownika), czyli od spełniania tzw. kryterium socjalnego (art. 8 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 5 ww. ustawy). Dlatego pracownicy - członkowie komisji socjalnej, którzy spełniają kryterium socjalne, również mogą korzystać ze świadczeń ZFŚS i nie mogą być pozbawieni tego prawa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy uprawnienia do odprawy w związku z art.8.1, oraz w związku z art. 10 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników - nauczyciel został zwolniony, należy mu się odprawa w związku z artykułem wymienionym powyżej. Nauczyciel ten odwołał się od wypowiedzenia umowy o pracę do sądu. Czy w takim przypadku należy czekać na wyrok sądu w tej sprawie, czy wypłacić odprawę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę rozwiązać bez wypowiedzenia umowę o pracę z główna księgową, która przez 180 dni przebywała na L-4. Teraz już 7 miesiąc korzysta ze świadczenia rehabilitacyjnego. Świadczenie to ZUS przyznał do końca lipca 2015r
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy już poruszonego problemu – poniżej wklejam zadane pytanie i odpowiedź i kolejne pytanie.
Pytanie:
Czy nauczycielowi, który objął stanowisko kierownicze 01.09.2020 r., przysługuje urlop wypoczynkowy za 2020 r.? Jeśli tak – to w jakim wymiarze?
Odpowiedź:
W przypadku gdy w samorządowej szkole feryjnej nauczyciel pełniący funkcję dyrektora od 1.09.2020 r. do dnia 31.08.2020 r. wykorzystał urlop w okresie ferii zimowych i letnich i w czasie ich trwania, nie uzyskuje dodatkowego urlopu w związku z pełnieniem w tym roku funkcji kierowniczej. Osoba taka ma bowiem urlop wykorzystany w wymiarze wyższym niż przysługujący za 2020 r., ponieważ za 8 miesięcy zajmowania stanowiska „szeregowego nauczyciela” przysługiwał urlop w wymiarze: 8/12 * 56 dni = 37,33 dni kalendarzowych (analogicznie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2021 r., poz. 1762; art. 155 § 1, art. 1552 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.), a za okres od 1.09. do 31.12.2020 r. w wymiarze: 4/12 * 35 dni = 11,67 dni roboczych (art. 64 ust. 2a KN, analogicznie art. 155 § 1, art. 1552 § 1 KP). Natomiast nauczyciel najprawdopodobniej wykorzystał w czasie ferii zimowych i letnich łącznie ponad 2,5 miesięcy kalendarzowych urlopu w 2020 r.
Pytanie właściwe:
Nauczyciel ten był na urlopie bezpłatnym w okresie 01.01.2020–31.08.2020 r. Od 01.09.2020 r. zaczął pełnić funkcję zastępcy dyrektora i nie był na zwykłym urlopie wypoczynkowym podczas ferii i wakacji. Czy za 4 miesiące 2020 r. należy mu się jednak urlop? W jakim wymiarze?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który w 1991 r. ukończył Studium Nauczycielskie o specjalności nauczanie początkowe a następnie studia magisterskie na kierunku geografia posiada kwalifikacje do pracy w przedszkolu?
- Czy pracownikowi, który przepracował 35 lat pracy należy się odprawa emerytalna i w jakiej wysokości?Zaznaczam, że pracownik ten ma zamiar odejść na rentę chorobową!
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe