Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące planu dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, zał. nr 12. Jeżeli słuchacz wybierze przedmioty rozszerzone: j. polski i matematyka to czy realizuje obydwa przedmioty uzupełniające: historię i społeczeństwo oraz przyrodę, ponieważ nie wybrał historii, geografii, biologii, fizyki, chemii. Ale jeżeli będzie realizował obydwa przedmioty to liczba godzin w semestrze przekroczy 152 godz.?
W przypadku, gdyby słuchacz wybrał do realizacji w zakresie rozszerzonym język polski i matematykę, dyrektor szkoły nie mógłby zaplanować nauczania zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204 ze zmianami). Wybór powyższych przedmiotów do realizacji w zakresie rozszerzonym skutkuje koniecznością realizacji przedmiotów uzupełniających: historia i społeczeństwo oraz przyroda, a to z kolei powoduje zwiększenie semestralnego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonego w ust. 10 załącznika nr 12 do ww. rozporządzenia.
Przepisy ust. 3 załącznika nr 12 do ww. rozporządzenia wskazują, że dyrektor, po zasięgnięciu odpowiednich opinii, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym uwzględniając zainteresowania słuchaczy oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum. W związku z powyższym, dyrektor szkoły ustalając przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym powinien wziąć pod uwagę możliwości zorganizowania nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w tym z rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Wybór przedmiotów realizowanych przez słuchaczy w zakresie rozszerzonym może odbywać się już na etapie rekrutacji do szkoły.
Ponadto przypomnieć należy, że realizacja przedmiotu w zakresie rozszerzonym polega na realizowaniu podstawy programowej w zakresie rozszerzonym, zgodnej z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 ze zmianami), a nie tylko na zwiększonym wymiarze godzin realizacji danego przedmiotu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi można przydzielić godziny w następujący sposób: 22 w oddziale przedszkolnym (zerówce) i 10 godzin zajęć rewalidacyjnych. Razem 33 godziny, a Karta Nauczyciela przewiduje najwięcej 27 godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zwykła kserokopia (bez potwierdzenia przez poradnię, która ją wydała, za zgodność z oryginałem) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest wystarczającym dokumentem, aby szkoła zorganizowała pełną pomoc psychologiczno-pedagogiczną (w tym organizację zajęć rewalidacyjnych oraz innych form pomocy, o których mowa w orzeczeniu) uczniowi. Czy szkoła może oczekiwać od rodziców dostarczenia oryginału lub kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem orzeczenia o potrzebie kształcenie specjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na pytania: 1) Czy koszty związane ze szkoleniem nauczycieli czy innych pracowników przedszkola niepublicznego mogą być rozliczane z dotacji oświatowej?; 2)Czy autorem programu autorskiego nauczania języka angielskiego w przedszkolu może być zespół, dyrektor z powołanym zespołem, jeśli dyrektor nie ma wykształcenia w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W placówce jest dyrektor menadżer (startował w konkursie bez kwalifikacji pedagogicznych). Osoba ta ma przygotowanie pedagogiczne, kończy staż na mianowanego. W dniu konkursu była w trakcie stażu. W placówce jest dyrektor pedagogiczny od nadzoru. Czy można zatrudnić tego dyrektora menadżera na pół etatu jako nauczyciela (ma kwalifikacje) w tej placówce gdzie jest on menadżerem, tak by mógł kontynuować staż?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel uczący języka polskiego posiadający wykształcenie wyższe – magister filologii polskiej (Uniwersytet Łódzki, wydział filologiczny), który odbył na II roku studiów zajęcia z filozofii w wymiarze 2 godz. tygodniowo zajęć praktycznych oraz dodatkowo ukończył studia podyplomowe w zakresie Wiedza o kulturze i odbył 8 godz. zajęć teoretycznych plus 8 godz. zajęć praktycznych z filozofii kultury, może prowadzić lekcje filozofii w klasach I szkoły ponadpodstawowej w wymiarze 1 godz. tygodniowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe