Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Szkoła publiczna jest jednostką budżetową utworzoną przez organ prowadzący (najczęściej przez jednostkę samorządu terytorialnego). Ponieważ przepisy powszechnie...

PORADA PRAWNA

07 września 2023 Inne

Mam pytanie dotyczące sklepiku szkolnego. Mam podmiot zewnętrzny, który prowadzi działalność gospodarczą i mogłaby w naszej szkole prowadzić sklepik szkolny. Czy szkoła może nieodpłatnie udostępnić pomieszczenie pod ten sklepik?

Szkoła publiczna jest jednostką budżetową utworzoną przez organ prowadzący (najczęściej przez jednostkę samorządu terytorialnego). Ponieważ przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie przyznają jednostce budżetowej osobowości prawnej, musi ona – niejako pośrednio – korzystać z osobowości prawnej podmiotu, który ją utworzył, czyli w przypadku jednostki będącej szkołą – z osobowości prawnej organu prowadzącego. Tylko w ten sposób szkoła lub placówka może uczestniczyć w obrocie cywilnoprawnym. Brak osobowości prawnej powoduje także, że szkole nie przysługuje prawo własności, dysponuje jednak ona mieniem przekazanym jej w zarząd.

Wyposażenie szkoły w nieruchomości polega na oddaniu jej nieruchomości w trwały zarząd.
Szkoła ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:

  • korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;
  • zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;
  • oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd.

Zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.

Pomieszczenie powinno więc zostać oddane w najem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.), zgodnie z art. 659 i następnymi.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT