Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące trybu skracania okresu trwania stażu na kolejny stopień awansu. Nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego zgodnie z przepisem 9a ust.3 KN. Akt nadania stopnia awansu zawodowego datowany jest na 12 września 2017 roku. Nauczyciel był zatrudniony od kwietnia 2017 roku- najpierw na 1/2 etatu jako stażysta. Od września miał automatycznie rozpocząć awans na stopień nauczyciela kontraktowego. Jego pensum wzrosło do pełnego wymiaru oraz z dniem 1 września osiągnął wymagany przepisem 5-letni staż pracy. Z dniem 7 września nauczyciel złożył wniosek do dyrektora o uznanie znaczącego dorobku zawodowego oraz wymaganego 5 letniego stażu pracy do uznania go nauczycielem kontraktowym. Dyrektor rozpatrzył wniosek pozytywnie oceniając, iż z dniem 12 września nadaje nauczycielowi wyższy stopień awansu zawodowego na podstawie wyżej wymienionego artykułu lecz stosunek pracy owego nauczyciela już trwał od kwietnia 2017. Czy opisana procedura była przeprowadzona poprawnie? Czy taki nauczyciel może starać się o skrócenie czasu trwania stażu na kolejny stopień awansu posiłkując się wspomnianym przepisem? Zgodnie z treścią przywołanego wyżej przepisu dyrektor szkoły może nauczycielowi kontraktowemu, który uzyskał awans w sposób określony w art. 9a ust. 3 i ubiega się o uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego, skrócić staż do 1 roku i 9 miesięcy. W przepisie jest jednak sformułowanie: "...z dniem nawiązania stosunku pracy uzyskują stopień nauczyciela kontraktowego". 1. Czy w tym przypadku można wnioskować o skrócenie tej ścieżki? 2. Czy procedura uznania dorobku zawodowego i zmiany stopnia awansu odbyła się zgodnie z procedurą opisaną w KN? Uprzejmie proszę o zajęcie stanowiska.
Sam 5 – letni staż pracy nie stanowi przesłanki nadania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego bez odbycia stażu. Obok niego konieczne jest spełnienie jednocześnie także drugiej przesłanki, a mianowicie posiadanie znaczącego dorobku zawodowego (art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm.). W orzecznictwie podkreśla się, że znaczący dorobek oznacza ponadprzeciętny, znacznie przewyższający dorobek zawodowy wymagany od ogółu nauczycieli. Taki znaczący dorobek powinien znaleźć odzwierciedlenie w przyznanych w dotychczasowej pracy nagrodach i wyróżnieniach, ewentualnie także w dyplomach czy świadectwach potwierdzających uzyskanie dodatkowych kwalifikacji, umiejętności przydatnych w przyszłej pracy nauczyciela. Długoletniego zatrudnienia, a nawet zaangażowania w pracy zawodowej, które powinno cechować każdego pracownika, nie można utożsamiać ze „znaczącym dorobkiem zawodowym” (wyrok NSA z 29.07.2011 r., I OSK 312/11, wyrok WSA w Rzeszowie z 3.07.2012 r., II SA/Rz 385/12). W sytuacji, gdy nauczyciel nie posiadał znaczącego dorobku zawodowego, kurator oświaty może w przyszłości unieważnić akt nadania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego (art. 9h KN). Wątpliwość budzi także nadanie stopnia awansu w trakcie zatrudnienia. W pytaniu nie podano żadnych okoliczności pozwalających stwierdzić, czy nauczyciel posiadał znaczący dorobek zawodowy oraz czy ważnie nadano nauczycielowi stopień awansu nauczyciela kontraktowego. Ponadto od 1 września 2019 r. art. 9d ust. 2 KN będzie stanowił, że nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat. Ponieważ z treści pytania nie wynika, czy nauczycielowi nadano stopień awansu nauczyciela kontraktowego zgodnie z art. 91 ust. 3 KN, nie można odpowiedzieć na pytanie, czy spełnia on przesłanki do skrócenia stażu do 1 roku i 9 miesięcy. Dlatego należy sytuację nauczyciela uzgodnić z kuratorem
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego.
Jeżeli nauczyciele złożyli wnioski o wszczęcie awansu we wrześniu 2018 r. (w wymiarze 2 lat) to czy ulega zmianie okres realizacji stażu? Czy wprowadzono rozporządzenia zmieniające ten okres? Jak aktualnie wygląda procedura awansu na nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczące procedury awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego.
Kontekst:
Szkoła jest placówką niepubliczną (prywatną) o uprawnieniach szkoły publicznej. Organem prowadzącym jest osoba fizyczna, która jednocześnie pełni funkcję dyrektora szkoły. W szkole ponadto zatrudniony jest dyrektor ds. pedagogicznych. Nadmieniam, iż dyrektor główny i dyrektor ds. pedagogicznych są małżeństwem. Dyrektor główny prowadzi własną działalność gospodarczą, a dyrektor ds. pedagogicznych zatrudniony jest na etacie.
Pytania:
1. Do kogo nauczyciel składa wniosek o rozpoczęcie stażu (do dyrektora głównego, czyli jednocześnie organu prowadzącego szkołę, czy do dyrektora ds. pedagogicznych)?
2. Kto pisze ocenę dorobku zawodowego (dyrektor główny, czyli jednocześnie organ prowadzący szkołę, czy dyrektor ds. pedagogicznych)?
3. Do kogo zwraca się nauczyciel o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego (do dyrektora głównego, czyli jednocześnie organu prowadzącego szkołę, czy do dyrektora ds. pedagogicznych)?
4. Jak interpretować skład komisji? 4a. Organ prowadzący (czyli osoba fizyczna, która jest jednocześnie głównym dyrektorem); 4b. Dyrektor – dyrektor ds. pedagogicznych czy dyrektor główny (i jednocześnie organ prowadzący)
5. Czy dyrektor główny może występować jednocześnie jako organ prowadzący szkołę i jako dyrektor w komisji? Czy zasadne jest przekazanie uprawnień do prowadzenia awansu zawodowego nauczycieli dyrektorowi ds. pedagogicznych? Wówczas dyrektor główny występowałby jako organ prowadzący szkołę. Proszę również o informację, który wzór aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego należy wykorzystać – 4A, 5, 6 czy 8?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, proszę o wzór Planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego oraz mianowanego, obowiązujacy od 1 września 2019 r.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Liceum ogólnokształcącego. Mój nauczyciel stara się o uzyskanie stopnia n-l dyplomowany. Jakie są konsekwencje nieobecności dyrektora szkoły w pracach komisji (nie mam zastępcy, a ze względów osobistych wolałbym nie brać udziału w pracach komisji).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację poniższego zapisu, jeśli nauczyciel po odbyciu stażu na stopień nauczyciela mianowanego złożył wniosek o postępowanie kwalifikacyjne 30 grudnia, w jakim terminie odbędzie się wówczas postępowanie?
art. 9d ust. 7 zd. 1 i 3 KN
Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego w roku* uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu.
Magdalena Milczarek
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe