Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące wycieczek zagranicznych. Wiem, że jednym z wymogów jest znajomość języka obcego. Czy znaczy to - języka danego kraju do, którego się udają, czy innego języka, który umożliwi komunikację w danym kraju. Jeżeli kierownik wycieczki organizuje wycieczkę do Berlina wymagana jest od niego lub opiekunów znajomość języka niemieckiego, czy może to być język angielski?
Znajomość języka obcego przez kierownika lub jednego z opiekunów powinna umożliwiać w kraju docelowym, jak również w krajach znajdujących się na trasie planowanej wycieczki lub imprezy swobodną komunikację. Szczegółowe procedury organizowania wycieczek i imprez powinny zawierać szkolne regulaminy wycieczek. Ponieważ dyrektor zatwierdza kartę wycieczki zawierającą m. in. program, osoby będące opiekunami, kierownikiem, ostatecznie dyrektor decyduje, czy znajomość języka angielskiego przez nauczyciela – kierownika wycieczki zapewnia właściwą komunikację w kraju docelowym oraz w krajach przez które odbywa się podróż. Wg mojej opinii język angielski jest najbardziej rozpowszechnionym językiem w innych krajach, wydaje się więc, że powinien wystarczyć. Jednak ostatecznie decyduje dyrektor, któremu rozporządzenie nadaje takie kompetencje.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, w szczególności § 14.; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie dokumenty należy mieć wspólne dla zespołu szkół, a jakie muszą być stworzone odrębnie dla podstawówki i dla liceum?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizował w liceum czteroletnim w klasie pierwszej rozszerzenie z j. polskiego i historii sztuki. Chce zmienić szkołę. Czy w klasie drugiej może zmienić również rozszerzenie z historii sztuki na biologię? Czy w tym wypadku musi zostać przeprowadzony egzamin klasyfikacyjny?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy Dyrektor może zwolnić z obecności na pierwszych i ostatnich lekcjach ucznia, jeżeli są to lekcje WF-u z których uczeń jest zwolniony na podstawie opinii lekarskiej. Czy zmieniły się regulacje prawne odnośnie zwolnienia z lekcji WF-u ? Jeżeli tak, proszę o podstawę prawną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy zmodyfikować zapisy w Statucie szkoły podstawowej i szkolnym regulaminie oceniania? W obowiązującym dokumencie są m. in. zapisy, że na ocenę celującą uczeń ma posiadać wiadomości i umiejętności wykraczające poza podstawę programową. Czy jest to zapis prawidłowy, w związku z opiniami, iż skala ocen 1-6 jest do podstawy programowej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W statucie przedszkola mamy zapis "w przedszkolu nie są stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie i nie podaje się żadnych lekarstw." Jeśli przyjmujemy do przedszkola dziecko przewlekle chore to zawsze indywidualnie rozmawiamy z rodzicami u ustalamy powyższe kwestie podania leku (przeważnie ktoś z rodziny jeśli jest taka konieczność to przychodzi i np. bada poziom cukru jeśli dziecko choruje na cukrzycę itp. Wiem, że mógłby to robić nauczyciel, który wyraziłby zgodę na to i został przeszkolony. Jednak z reguły nauczyciele nie zgadzają się na to a w przedszkolu nie mamy pielęgniarki. Chciałabym zapytać czy w statucie może pozostać taki zapis czy należy go zmienić, a jeśli tak to jakie nadać mu brzmienie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe