Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam uczniów w szkole , którzy mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Zorganizowałam dla nich grupę kontynuującą język niemiecki jako drugi w szkole. Diagnoza wstępna wykazała brak elementarnej wiedzy i umiejętności. Nie ma możliwości prowadzenia zajęć na wyższym niż początkowym poziomie. Czy w takiej sytuacji można prowadzić zajęcia z języka niemieckiego jako drugiego od podstaw pomimo tego ,że uczniowie mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Jeżeli nie, to proszę o informację co należy zrobić.
Założeniem podstawy programowej opartej na rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467) jest zapewnienie przez szkołę zajęć z języka obcego nowożytnego, którego uczeń uczył się
w szkole podstawowe. Dotyczy to zarówno języka obcego nauczanego jako pierwszy jak i drugi. Obowiązkiem szkoły, a ściślej dyrektora, jest zapewnienie kształcenia uczniów w grupach o zbliżonym poziomie biegłości. Realizacja tego obowiązku może wiązać się np. z podziałem klasy na grupy bądź stworzeniem grup językowych międzyoddziałowych. Z uwagi na powyższe, najistotniejsze jest przeprowadzenie przez szkołę diagnozy i właściwe przyporządkowanie ucznia do grupy językowej , w której będzie miał nie tylko możliwość kontynuacji nauki, ale również realizacji swojego prawa do nauki na odpowiadającym jego umiejętnościom poziomie.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204) na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania, w którym określa dla poszczególnych klas (semestrów) na danym etapie edukacyjnym tygodniowy (semestralny) wymiar godzin odpowiednio:
1) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z wychowawcą;
2) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego;
3) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych;
4) dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli takie zajęcia są prowadzone”.
Wynika z tego, że to dyrektor, w oparciu o przeprowadzoną diagnozę, decyduje o podziale na grupy i stopniu zaawansowania poszczególnych grup. Co ważne, podziału na grupy pod względem zaawansowania znajomości języka można też dokonać na początku roku szkolnego lub w jego trakcie jeżeli zajdzie taka konieczność.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zwracamy się z pytaniem czy jeżeli do dnia 31.08.2017 była Zasadnicza Szkoła Zawodowa, a od 01.09.2018 weszła w życie Branżowa Szkoła I stopnia to jaką szkołę wpisać na świadectwie uczniom II klas i III klas Zasadniczą (czyli taką jak zaczęli) czy Branżową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są uprawnienia finalistów konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku po raz pierwszy mam przypadek uczennicy realizującej obowiązek szkolny poza szkołą. Proszę o pomoc w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych. Czy dobrze interpretuję, że taki uczeń zdaje egzaminy klasyfikacyjne roczne? W Statucie mamy zapisy dotyczące rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
Druga sprawa dotycząca tej samej uczennicy. Matka chce zrezygnować z takiej formy edukacji i od marca posłać dziecko do szkoły. Czy wtedy dyrektor wyznacza egzaminy klasyfikacyjne? Bardzo proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile od 1 września 2018 r będzie wynosiło pensum nauczyciela rehabilitanta i nauczyciela prowadzącego zajęcia korekcyjno - kompensacyjne, czyli tzw. terapię?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony w szkole w niepełnym wymiarze czasu pracy, realizuje zajęcia 3 dni w tygodniu. Wspomniany nauczyciel wyjeżdża z uczniami na obozy trwające około 5 dni w tygodniu (są to dni pracujące lub wolne od zajęć, soboty, niedziele) Czy nauczycielowi przysługują dni wolne za przepracowane dni na obozach? Jeśli tak, to kiedy nauczyciel powinien je otrzymać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe