Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy dotacji celowej na podręczniki dla uczniów niepełnosprawnych. W rozporządzeniu z 20 marca 2015 roku w sprawie wysokości wskaźników zwiększających dotację celową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim są wskazane trzy wskaźniki 2,0; 2,5; 2,3. Czym należy się kierować przy wyborze danego wskaźnika? Co należy wziąć pod uwagę z orzeczenia? Taka sama sytuacja dotyczy uczniów z upośledzeniem umiarkowanym, czy zespołem Aspergera. Proszę o przykładowe rozwiązanie.
Zgodnie z § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 441), w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z niepełnosprawnością:
a) intelektualną w stopniu lekkim, do obliczenia kwoty dotacji celowej na:
• podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego, dla klas I-III szkoły podstawowej - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
• materiały ćwiczeniowe dla klas I-III i IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
• podręczniki lub materiały edukacyjne dla klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum - wysokość wskaźnika wynosi 2,3
b) intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, do obliczenia kwoty dotacji celowej na:
• materiały ćwiczeniowe dla klas I-III i IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
• podręczniki lub materiały edukacyjne dla klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum - wysokość wskaźnika wynosi 2,0.
Zatem stosowanie odpowiedniego wskaźnika jest uzależnione po pierwsze, od rodzaju dotowanych materiałów (podręczników, ćwiczeń lub materiałów edukacyjnych), a po drugie, także stopnia stopnia upośledzenia umysłowego, określonego w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Informacja taka musi zostać zawarta w tym orzeczeniu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeśli nauczyciel dłużej choruje, a nie ma możliwości prowadzenia stałych zastępstw, za niego - tylko doraźnie, czy może swoje lekcje nadrobić z całą klasą na swoich zajęciach karcianych? Bardzo proszę o odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Atesty phz. Na jakie artykuły/wyposażenie/materiały/elementy konstrukcyjne itp. szkoła powinna posiadać atesty higieniczna phz i jaka podstawa prawna reguluje ten obowiązek?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica jest obecnie w szpitalu i nie wróci do końca roku szkolnego. Nie ma możliwości uczestniczenia w szpitalu w lekcjach. Czy można dać jej szansę na klasyfikację (np. zaliczenie zdalne) przy zerowej obecności w semestrze?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak w szkole, w której nie ma biblioteki szkolnej można przechowywać darmowe podręczniki ministerialne? Czy można wyznaczyć gabinet i osoby odpowiedzialne do ewidencjonowania podręczników? Czy trzeba to ujmować w statucie czy tylko regulaminem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczyciel w dniu szkolenia, które odbywa się o godz.16.00 pracuje planowo od 12.00 do 16.00, to czy powinno się mu umożliwić pracę w godzinach rannych czyli zamienić godziny pracy z drugim nauczycielem, czy należy zwolnić nauczyciela z całego dnia pracy ponieważ o godz. 12.30 musi wyjechać aby dotrzeć na miejsce szkolenia? Jeżeli nauczyciel w dniu szkolenia, które odbywa się o godz. 16.00 pracuje planowo od godz. 7.00 do 15.30 i realizuje tygodniowo 3 planowe nadgodziny tygodniowo, które zgodnie z uchwałą rady miejskiej są rozliczne proporcjonalnie każdego dnia tygodnia, to czy zwalniając nauczyciela o godz.12.30 na szkolenie liczę mu nadgodziny planowe, czy potrącam tyle ile faktycznie zwalniam- czyli 3, tym bardziej, że za nieobecnego nauczyciela muszę innemu nauczycielowi przydzielić nadgodziny doraźne?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe