Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy kwestii formalnej planu rozwoju zawodowego. Czy nauczyciel mianowany składający plan rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanego musi spełnić wymagania zawarte w par. 8 ust. 3 rozporządzenia? Wcześniej wymagania były chyba określone w par. 8 ust. 2.
Nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od daty nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. Staż rozpoczyna się w dniu złożenia wniosku, nie później niż 14 dni od rozpoczęcia zajęć w szkole, i trwa 2 lata i 9 miesięcy. W okresie odbywania stażu nauczyciel musi być zatrudniony przynajmniej na ½ etatu.
Nauczyciel mianowany dołącza do wniosku o podjęcie stażu plan rozwoju, który realizuje w okresie stażu. Plan ten musi być zatwierdzony przez dyrektora w terminie 30 dni od daty rozpoczęcia zajęć w szkole. Jeżeli dyrektor stwierdzi w planie braki, wówczas zwraca go nauczycielowi do poprawienia wraz z pisemnym zaleceniem wprowadzenia niezbędnych zmian. Wówczas nauczyciel jest zobowiązany poprawić plan rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie mu go przedłożyć w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż 3 dni robocze. Dyrektor szkoły zatwierdza poprawiony plan rozwoju zawodowego, uwzględniający jego zalecenia, w terminie 7 dni od dnia jego przedłożenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trakcie stażu, dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do wprowadzenia zmian w planie rozwoju zawodowego, w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż 5 dni. Z kolei, w trakcie stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły ma 7 dni na zatwierdzenie planu albo na zwrócenie go nauczycielowi do poprawienia wraz z pisemnym zaleceniem wprowadzenia niezbędnych zmian. Na ostateczny kształt planu rozwoju zawodowego nauczyciela mogą mieć wpływ takie elementy jak: specyfika i potrzeby szkoły, wiedza i umiejętności nauczyciela, wymagania stawiane przez ustawę Prawo oświatowe, zapisy statutu szkoły, programów szkolnych itd.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego wskazane są w § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r., poz. 1574). Obejmują one:
• umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się;
• umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli;
• poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych;
• realizację co najmniej dwóch z następujących zadań:
a) opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
b) wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,
c) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym,
d) opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem do spraw pedagogicznych w przedszkolu niepublicznym. Nauczyciel kontraktowy chce rozpocząć awans zawodowy na nauczyciela mianowanego. W przedszkolu tylko ja jestem nauczycielem mianowany. Pozostałe nauczycielki to nauczyciele kontraktowi. Organem nadzorującym - właścicielem jest nauczyciel kontraktowy. Czy mogę być opiekunem nauczyciela rozpoczynającego staż i kogo powołać do komisji?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazówki jak rozwiązać następujący problem. Jestem nauczycielem kontraktowym zatrudnionym w pełnym wymiarze w publicznym przedszkolu, mam 20 godzin z dziećmi i 5 na pełnienie obowiązków dyrektora (otrzymałam drugi rok powierzenie obowiązków). Chcę bardzo zacząć staż na mianowanego, kogo powołać na opiekuna (organ prowadzący, koleżankę z sąsiedniego przedszkola) i jak formalnie realizować zagadnienia ze stażu. Umowy mam przedłużane na rok szkolny.
- Nauczyciel kontynuuje staż w innej placówce. Jaka jest podstawa prawna do informacji o kontynuacji stażu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o ocenę, czy tak można rozwiązać problem awansu w przedszkolu niepublicznym: dyrektor jest nauczycielem dyplomowanym, trzech nauczycieli rozpoczęło staż na stopień nauczyciela kontraktowego. Nauczyciel kontraktowy właśnie złożył wypowiedzenie, na razie na jego miejsce nie ma nikogo. Jeżeli dyrektor zostaje opiekunem stażu, a organ prowadzący utworzy stanowisko wicedyrektora, to nauczyciele zrealizują staż i można będzie powołać komisję kwalifikacyjną? Czy to akceptowalne rozwiązanie? Czy aby powołać wicedyrektora należy dokonać zmiany w statucie? Obecnie nie ma takiego zapisu. Czy wicedyrektor musi być nauczycielem, czy może być bardziej menadżerem?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem niepublicznego przedszkola w stopniu nauczyciela mianowanego.
w roku 2018 otrzymałam wyrózniającą ocene pracy wydana przez Kuratorium Oświaty .Przedszło 10 lat temu zostałam nauczycielem mianowanym .
W marcu 2019 roku minie 3 lata jak sprawuje w danej placówce funkcję dyrektora.
Chciałabym w przyszłym roku uzyskać stopień nauczyciela dyplomowanego .
Proszę o podanie jakie warunki muszę spełnić by to uzyskać.
Będę wdzieczna za podenie przepisu prawa.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe