Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na co powinien zwrócić szczególną uwagę (co powinien zawierać) w swoim planie rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego nauczyciel wspomagający pracujący w klasie integracyjnej do której uczęszczają uczniowie z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, uczeń niedosłyszący oraz uczniowie z zaburzeniami zachowania?
Staż na stopień nauczyciela kontraktowego to etap adaptacji stażysty w zawodzie, podczas którego każdy nauczyciel – bez względu na to, czy jest przedmiotowcem czy szkolnym specjalistą (pedagog, logopeda, psycholog, terapeuta…) sprawdza w praktyce wiedzę wyniesioną ze studiów, wchodzi w życie szkoły oraz rozwija swoje kompetencje w zakresie cech osobistych. W tym okresie nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający:
- specyfikę i potrzeby szkoły
- zadania do realizacji (wynikające min. z zadań przydzielonych na stanowisku tzw. nauczyciela wspomagającego) oraz wszystkie wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego określone w przepisach rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013r., poz. 393) - §6
- wiedzę, umiejętności i doświadczenie nauczyciela stażysty
Stażysta powinien zwrócić szczególną uwagę na:
- poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, co obejmuje znajomość przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły – w Pani przypadku także przepisów dotyczących organizacji klas integracyjnych oraz edukacji dzieci z niepełno sprawnościami oraz sposobów prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole – również indywidualnej dokumentacji uczniów – w Pani przypadku bardzo ważny jest IPET, notatki oraz karty obserwacji uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności zebrane w teczce.
- uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawianie tych zajęć z prowadzącym - powinna Pani mieć opracowaną kartę takich obserwacji – autoanaliza.
- prowadzenie zajęć z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu oraz omawianie je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone – powinna Pani mieć do każdego zajęcia scenariusz oraz kartę omawiającą te zajęcia .
- uczestniczenie w wewnątrzszkolnych oraz zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (szczególnie uczniów, na potrzeby których pełni Pani funkcję tzw. nauczyciela wspomagającego) oraz współpraca z ich rodzicami, z pedagogiem i psychologiem szkolnym, udzielanie pomocy i otoczenie szczególną opieką i uwagą uczniów tego wymagających.
Proszę zwrócić uwagę także na dokumentowanie własnych działań pedagogicznych oraz tworzenie warsztatu pracy - dobór odpowiednich metod i form pracy oraz środków dydaktycznych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych, wybrane scenariusze zajęć, odpowiednie pomoce dydaktyczne, doskonalenie multimedialnych technik pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy od września 2018 r. w niepublicznym przedszkolu jest obowiązek robienia awansów zawodowych przez nauczycieli?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel odbywający staż na nauczyciela dyplomowanego zmienił pracę w trakcie trwania stażu. W poprzednim zakładzie pracy odbył dwa lata stażu w obecnej 9 miesięcy. Czy sprawozdanie nauczyciel ten pisze za cały okres stażu? Czy dyrektor ocenę dorobku zawodowego pisze za cały okres stażu, czy oddzielnie za dwa lata w jednej szkole i 9 miesięcy w drugiej? Nauczyciel dostarczył ocenę dorbku zawodowego z poprzedniej placówki.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- W maju zakończyłam staż na nauczyciela mianowanego. Z powodów zdrowotnych dopiero w sierpniu złożyłam sprawozdanie i nadal nie otrzymałam oceny pracy. Z dniem 1 września rozpoczęłam pracę w nowej placówce w innej gminie. Kto odpowiada za organizację egzaminu? Gdzie będzie przeprowadzony egzamin i który dyrektor będzie obecny na egzaminie?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź na zadane pytanie, ale nie jest ona ścisła. Cyt. Czy nauczyciel stażysta może rozpocząć staż na stopień awansu nauczyciela kontraktowego, jeśli jest zatrudniony na czas określony do końca zajęć w roku szkolnym tj. od 1.09 do ostatniego piątku czerwca. Czas stażu trwa 9 miesięcy, czyli do końca maja. A w kolejnym miesiącu jest w stanie zmieścić się w procedurze i terminach włącznie z rozmową kwalifikacyjną, jeśli dyrektor nie będzie trzymać się maksymalnych przedziałów czasowych. Odpowiedź brzmiała: Nauczyciel powinien być zatrudniony na okres całego roku szkolnego, czyli do 31 sierpnia, jeśli – jak opisano w pytaniu – podjął pracę z początkiem roku szkolnego. Oznacza to, że może odbyć staż. Podstawa prawna: Karta Nauczyciela – ustawa z dnia 26.01.1982 r. (ze zm.). Wyjaśnienie: Podjął z początkiem roku szkolnego 1.09, ale nie został zatrudniony do końca roku szkolnego do 31.08 tylko do końca zajęć szkolnych, czyli do końca czerwca przed wakacjami. Co wtedy? Proszę jeszcze raz o odpowiedź. Serdecznie pozdrawiam.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczyciela który odbywa przygotowanie do zawodu. W dniu nawiązania stosunku pracy pracownik posiadał 22 staż pracy w ramach wykształcenia pedagogicznego był zatrudniony na mocy ustawy o pomocy społecznej w Ośrodku Pomocy Społecznej. Pracownik podczas zatrudnienie w OPS wykonywał zadania polegające na wspieraniu rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Podejmował działania mające na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji. W trakcie zatrudnienia pracownik brał udział w różnego rodzaju szkoleniach mających na celu doskonalenia jego umiejętności i poszerzanie wiedzy. Pracownik w ramach projektów unijnych prowadziła zajęcia mające na celu wspieranie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W związku z dużym zaangażowaniem w prace i posiadaniem dużej wiedzy i kwalifikacji w postaci specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej pracownik awansował na stanowisko zastępcy kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej. Czy w związku z dużym dorobkiem zawodowym dyrektor szkoły może skorzystać z uprawnień art 9ca ust. 4 pkt 2 Karty Nauczyciela?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe