Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na jakich aktach prawnych opierają się uchwały dotyczące ewaluacji wewnętrznej, dodatkowych dni wolnych od zajęć i przyznawania stypendiów dla uczniów?
Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie.
Ad. 1 W sprawie ewaluacji wewnętrznej rozporządzenie nie obliguje szkoły do podejmowania uchwały. Dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze,w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczeji opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
4) monitoruje pracę szkoły lub placówki. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.
W celu realizacji tych zadań dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z nauczycielami, o których mowa wyżej w szczególności:
1) analizuje dokumentację przebiegu nauczania;
2) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.Plan ten jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacjipolityki oświatowej państwa.
Plan nadzoru zawiera w szczególności:
1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia;
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań;
4) plan obserwacji;
5) zakres monitorowania.W przypadku dokonania zmian w planie nadzoru, dyrektor szkoły lub placówki niezwłocznieinformuje radę pedagogiczną, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – nauczycieli i osoby niebędące nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, o wprowadzonych zmianach.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, w szczególności § 22 – 24.
Ad. 2 W nowym rozporządzeniu utrzymano dotychczasową procedurę określania prowadzenia zajęć w ciągu pięciu lub sześciu dni tygodnia oraz ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz dotychczasowe kompetencje organów szkoły (rady szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego) w zakresie opiniowania:
1) prowadzenia w szkole podstawowej zajęć w ciągu pięciu lub sześciu dni tygodnia, przy zmianowości 2 i więcej, po zaopiniowaniu przez radę szkoły i rady pedagogicznej,
2) organizacji tygodnia pracy w szkołach innych niż szkoła podstawowa, po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe także w porozumieniu z podmiotami organizującymi praktyczną naukę zawodu,
3) ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach lub placówkach po zasięgnięciu opinii rady szkoły albo rady placówki, a gdy rada szkoły lub placówki nie została powołana – rady pedagogicznej, z tym, że w przypadku szkół wymagana jest także opinia rady rodziców i samorządu uczniowskiego - wymiar dodatkowo wolnych dni jest podany w dla:
- szkół podstawowych – do 8 dni,
- liceów ogólnokształcących i techników – do 10 dni,
- branżowych szkół I stopnia, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i placówek kształcenia praktycznego – do 6 dni,4) ustalania w szczególnie uzasadnionych przypadkach dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznych, niezależnie od dni wolnych ustalonych na podstawie § 5 ust. 1 po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki, a w przypadku szkoły lub placówki rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego oraz za zgodą organu prowadzącego pod warunkiem ich odpracowania w wyznaczone soboty. Dyrektor informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o wolnych dniach w terminie do dnia 30 września. Przy ustalaniu dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla szkoły podstawowej na rok szkolny 2017/2018, należy podkreślić – o czym pisaliśmy - że w br. szkolnym nie przeprowadza się egzaminu ósmoklasisty.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego, w szczególności § 4, 5.
Ad. 3 Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016r. ze zm.), w szczególności Rozdział 8a - Pomoc materialna dla uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej zatwierdza programy nauczania, czy na razie dotyczy to tylko zreformowanych oddziałów gimnazjum i szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku prowadzenia dokumentacji związanej z przebiegiem nauczania, a także tej związanej z obsługą sekretariatu szkoły w formie elektronicznej, konieczne jest drukowanie księgi ewidencji dzieci oraz księgi uczniów? Czy może ona mieć tylko formę elektroniczną, archiwizowaną zgodnie z procedurami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko z klasy III SP przystępowało będzie do egzaminu klasyfikacyjnego (nieobecność od stycznia w szkole). Proszę o wskazówki praktyczne, w jaki sposób ten egzamin przeprowadzić. Czy może być np. w taki sposób: edukacja wczesnoszkolna - część ustna i pisemna; edukacja muzyczna - część praktyczna; edukacja plastyczna - część praktyczna; j. angielski - część pisemna i ustna; wych. fizyczna - część praktyczna. Jak długo może trwać każda część? Czy może to być jeden egzamin klasyfikacyjny, czy kilka z poszczególnych edukacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin rewalidacji należy przyznać w oddziale specjalnym liczącym 3 uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym, który funkcjonuje przy szkole podstawowej? Czy nauczyciel, który ukończył pedagogikę specjalną (nie ma oligofrenopedagogiki) może nauczać w tym oddziale specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej (feryjnej) i jednocześnie nauczycielem.
Kilka dni temu otrzymałam pismo burmistrza, w którym polecił mi taką organizację pracy szkoły, w tym dyrektora, wicedyrektora i sekretarza szkoły, by w czasie ferii zimowych i letnich szkoła była czynna we wszystkie dni robocze. Jednocześnie polecił, by każdorazowo przedkładać, przez dyrektora szkoły, burmistrzowi wniosek o udzielenie urlopu wypoczynkowego oraz kserokopii karty urlopowej wicedyrektora i sekretarza szkoły. Powołał się przy tym na przepisy: art. 100 paragraf 1 Kodeksu pracy w zw. z art.30 ust.2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 34a ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 5c pkt 3 oraz art. 39 ust. 1. pkt1 i ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.Czy takie polecenie jest zgodne z prawem i czy dyrektor musi wypełniać kartę urlopu, określić jego wymiar i prosić o urlop organ prowadzący. Sekretarz szkoły wykorzystywał urlop w większości w lipcu i sierpniu, by nie był on w trakcie roku szkolnego i nie dezorganizował pracy szkoły i sekretariatu.
Pozdrawiam!
Janina
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe