Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na konkursie na dyrektora w koncepcji rozwoju i funkcjonowania szkoły w jednym z punktów miałam stwierdzenie, że będę inspirować i wspomagać nauczycieli to wprowadzania programów innowacyjnych (szkoła cały czas takie programy prowadza). Wizytator zarzucił mi, że takiego punktu nie powinnam mieć ponieważ to jest obowiązek nauczyciela i mam dyscyplinować nauczycieli a nie zachęcać. Proszę o informację i podstawę prawną. Czy każdy nauczyciel ma obowiązek wprowadzać innowację?Dziękuję
Nie jest tak, że każdy nauczyciel ma obowiązek "prowadzić" innowację, z powodu braku podstawy prawnej, która by to nakazywała, w tym w szczególności w art. 6 i art. 42 ust. 2 ustawy z 26.01.1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984 ze zm.), które określają podstawowe obowiązki nauczycieli. Według art. 28b ust. 1 ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania inicjuje, koordynuje i wspiera prowadzenie działalności innowacyjnej lub eksperymentalnej w systemie oświaty. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratora oświaty polega na inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów (art. 55 ust. 1 pkt 4 PO). Dyrektor szkoły stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki (art. 68 ust. 1 pkt 9 PO). Jeżeli nauczyciel opracuje i wdroży innowację to takie zadanie jest brane pod uwagę przy nadawaniu stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 6.09.2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2022 r. poz. 1914).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor gimnazjum zwalnia ucznia z wf na podstawie zwolnienia pisemnego rodzica (zwol.z jednej lekcji) i jak reagować po 1.09.2015 na zwolnienia całoroczne wystawione przez lekarzy bez wskazania powodu ani wskazań możliwych ćwiczeń ucznia na lekcji wf? Jak interpretować nowe rozporządzenie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do kl IV szkoły ogólnodostępnej uczęszcza uczennica, która posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną: intelektualną, wzrokową i ruchową. Rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy psych - ped. określa tygodniowy wymiar zajęć 2 godz. rewalidacji na ucznia. Uczennica ma zalecenia pracy z tyflopedagogiem, logopedą, oligofrenopedagogiem, i rehabilitantem ruchowym. Czy tych 4 specjalistów muszę zatrudnić na 2 godz. po 0,5 dla każdego. Czy mogę po 1 godz. dla każdego specjalisty. Tyflopedagog i oligofrenopedagog w ramach 2 godz. rewalidacji, a logopeda i rehabilitacja ruchowa w ramach ogólnej pomocy psych. -ped.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oto nasza sytuacja. Szkoła od 4 lat prowadzona jest przez stowarzyszenie. Przekazanie szkoły stowarzyszeniu nastąpiło na mocy umowy zawartej z gminą. Rok wcześniej stowarzyszenie rozpoczęło prowadzenie niepublicznego punktu przedszkolnego przy w/w szkole. Na ten cel stowarzyszenie otrzymuje 63% wydatków ponoszonych przez gminę na prowadzenie publicznego wychowania przedszkolnego. W chwili obecnej gmina podpisała umowę z urzędem marszałkowskim, że w ramach realizowanego projektu otrzyma środki na modernizację infrastruktury przedszkolnej. Związana jest z tym konieczność utrzymania publicznej formy wychowania przedszkolnego również w naszej placówce. Nasze pytania dotyczą na jakich zasadach powinno wyglądać przekazanie prowadzenia publicznej formy wychowania przedszkolnego stowarzyszeniu?.Czy gmina powinna podjąć uchwałę o utworzeniu publicznego punktu przedszkolnego? Czy stowarzyszenie , w przypadku przejęcia prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego powinno zawiesić prowadzenie punktu niepublicznego? Jaką wysokość dotacji powinno otrzymywać stowarzyszenie w przypadku przejęcia od gminy prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego funkcjonującego ponad 5 godzin dziennie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w regulaminie wypożyczania darmowych podręczników muszę zamieścić zapis o zawieraniu umów użyczenia z rodzicami? (wzór regulaminu z umowami znalazłam na Państwa stronie).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel po urlopie macierzyńskim i rodzicielskim korzystał z zaległego urlopu wypoczynkowego, który został mu udzielony do 18 września 2019 roku. Złożył podanie do dyrektora, że rezygnuje z urlopu wypoczynkowego i chce wrócić do pracy w dniu 01.09.2019 roku. Czy dyrektor może wyrazić zgodę na rezygnację nauczyciela z części urlopu wypoczynkowego i jego powrót do pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe