Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel był zatrudniony jako współorganizujący kształcenie ucznia z niepełnosprawnością na pensum 20/20. Ten sam uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego – upośledzenie w stopniu umiarkowanym. 1. Czy można wprowadzić zajęcia indywidualne dla takiego ucznia (kształcenie specjalne) na większości lekcjach (6 – i są tu prowadzone edukacje zgodnie z ramowym planem dla kształcenia specjalnego), a na 5 pozostałych jest dostosowywany program i ramowy plan nauczania. 2. Jak przekształcić umowę o pracę dla tego nauczyciela – aktualnie ma tylko 3 godziny jako współorganizujący (w klasie z uczniem), pozostałe 15 godzin ma zajęcia indywidualne z tym uczniem – czy z pensum 18? Czy wtedy ma etat łączony 15/18 + 3/20 czyli 18/18 3. Czy należy się dodatek za trudne warunki pracy – na wszystkie godziny, czy tylko na te indywidualne? 4. Dodatkowa godzina zajęć rewalidacyjnych czy traktować ją z pensum współorganizującego, czyli z 20 czy z 18?
Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. Z 2021r. poz. 1082) uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Posiadanie przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie jest tożsame z orzeczeniem o potrzebie kształcenia indywidualnego. Uczniowi takiemu jedynie dostosowuje się program do indywidualnych potrzeb (na wszystkich zajęciach jeśli tak wynika z zapisów orzeczenia), ale nie jest to kształcenie indywidualne.
Nauczyciel wspomagający to nauczyciel, którego pensum wynika z art. 42 ust. 3 w tabeli poz. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762). Zgodnie z terminologią wynikającą z przepisów prawa jest to nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniony dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Jego pensum wynosi 20 godzin i w ramach tego pensum powinien realizować wszystkie zadania z uczniem, bez względu na to czy są to zajęcia rewalidacyjne, zajęcia wspomagające itp.
Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014r., poz. 416) za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli:
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim;
zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego.
Już jedna godzina takich zajęć upoważnia nauczyciela do dodatku za warunki trudne, wobec tego należy mu go przyznać (bez względu na to ile takich godzin realizuje).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z wprowadzeniem zmian w umowach o pracę dla nauczycieli szkół niepublicznych o uprawnieniach szkoły publicznej czy dyrektor szkoły może mieć nadal pracować na umowę zlecenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Chciałam zapytać o zasady udzielania zwolnienia nauczycielowi tytułem 2 dni opieki nad dzieckiem do 14 roku życia. Mianowicie jeśli nauczyciel jest pełno etatowcem to może wybrać 16 godzin lub 2 dni. A jeśli jest zatrudniony na pół etatu ( jak to liczyć?) i czy mówimy o godzinie 60 min., czy 45 minut?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Sprzątaczka jest zatrudniona w szkole na czas określony od 1.10.2017 r. do 31.08.2018 r. Pracownica chce rozwiązać umowę za wypowiedzeniem z dniem 31.03.2018 r. Jaki okres wypowiedzenia będzie ją obowiązywać 2 tygodnie, czy 1 miesiąc?
A gdyby wypowiedziała umowę z dniem 24.03.2018 r. To jaki okres wypowiedzenia by ją obejmował?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od 01.09.2015r. do 31.08.2020r. zostało powierzone nauczycielowi stanowisko wicedyrektora. Z uwagi na fakt, iż uchwałą Rady Powiatu postanowiono zmniejszyć liczbę oddziałów w szkole i tym samym nie będzie już tego stanowiska, od września br., to jakie pismo należy przedłożyć pracownikowi? Proszę o wzór.
- Czy pracownikowi, który rozwiązał umowę o pracę na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na wcześniejszą emeryturę przysługuje odpraw emerytalna? Z mocy jakiego artykułu? Nadmieniam, że pracownik zatrudnił się jeszcze na rok na mocy umowy na czas określony.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe