Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ukończył 5-letnie studia z zakresu pedagogiki ogólnej, studia podyplomowe z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki, 190-godzinny kurs z socjoterapii (nie ma adnotacji, że jest to kurs kwalifikacyjny). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej ma w orzeczeniu z marca tego roku zalecenie do zorganizowania zajęć socjoterapeutycznych. Czy ten nauczyciel ma kwalifikacje do prowadzenia takich zajęć?
Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli nie mówi wprost, kto ma uprawnienia do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w szkole. Jednak w § 15 tego rozporządzenia czytamy: „kwalifikacje do zajmowania stanowiska wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii posiada osoba, która ukończyła:
1) studia wyższe w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności resocjalizacja lub socjoterapia, lub
3) studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe lub kurskwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
4) zakład kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności i kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii”.
Stąd wnioskować można, że kwalifikacje/uprawnienia do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych mają absolwenci:
§ studiów magisterskich w socjoterapii;
§ studiów podyplomowych i kursów kwalifikacyjnych w zakresie socjoterapii.
Moim zdaniem, nauczyciel, o którym mowa w pytaniu - posiada kwalifikacje do prowadzenia w szkole ogólnodostępnej zajęć socjoterapeutycznych. Ostateczną decyzję w sprawie kwalifikacji danego nauczyciela (po zapoznaniu się z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego) zawsze jednak podejmuje dyrektor szkoły. Do kompetencji dyrektora należy bowiem rozstrzygnięcie w zakresie organizacji zajęć oraz doboru odpowiedniej kadry, w szczególności podjęcie decyzji o zatrudnieniu nauczyciela posiadającego wymagane kwalifikacje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka chce odejść na emeryturę z art.88 KN -10 lipca 2019r. ponieważ 60 lat kończy 15.07.2019r. ( musi to zrobić przed uzyskaniem wieku emerytalnego, bo to jest dla niej bardziej korzystne- różnica 500 zł między powszechną a nauczycielską))
Jaką podstawę prawną napisać w świadectwie pracy?
Art. 88 w związku z art. 23 § 1 pkt 1
Czy takie odejście jest możliwe, gdy rozwiązanie stosunku pracy nie nastąpi z końcem roku szkolnego ?
Jak napiszę podstawę prawną tylko art. 88 KN to ZUS przyśle mi pismo z zapytaniem
czy na wniosek nauczyciela ?
Czy mogę napisać postawę prawną art. 88 KN i art. 23 § 4 pkt 1 na mocy porozumienia stron
Art. 88. karta naucz.
Okresy zatrudnienia uprawniające do przejścia na emeryturę
1.
Nauczyciele mający trzydziestoletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze, zaś nauczyciele szkół, placówek, zakładów specjalnych oraz zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich - dwudziestopięcioletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze w szkolnictwie specjalnym, mogą - po rozwiązaniu na swój wniosek stosunku pracy - przejść na emeryturę.
Art. 23. karta naucz.
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania
1. Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania ulega rozwiązaniu:
1)
na wniosek nauczyciela;
2)
w razie czasowej niezdolności nauczyciela do pracy spowodowanej chorobą, jeżeli okres tej niezdolności przekracza 182 dni, a jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana gruźlicą lub występuje w trakcie ciąży – 270 dni, przy czym do okresu niezdolności do pracy wlicza się również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia; w szczególnie uzasadnionych wypadkach okres nieobecności w pracy może być przedłużony o kolejne 12 miesięcy, o ile nauczyciel uzyska prawo do świadczenia rehabilitacyjnego, o którym mowa w przepisach dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, lub zostanie mu udzielony urlop dla poratowania zdrowia;
3)
w razie orzeczenia przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
4)
(uchylony)
5)
w razie uzyskania negatywnej oceny pracy dokonanej w trybie i na zasadach określonych w art. 6a ocena pracy nauczyciela;
6)
w razie cofnięcia skierowania do nauczania religii w szkole na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania z przyczyn określonych w ust. 1 następuje odpowiednio:
1)
z końcem roku szkolnego, po uprzednim złożeniu przez nauczyciela trzymiesięcznego wypowiedzenia;
2)
z końcem tego miesiąca, w którym upływa okres czasowej niezdolności nauczyciela do pracy;
3)
z końcem miesiąca, w którym dyrektor szkoły otrzymał ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
4)
(uchylony)
5)
z końcem tego miesiąca, w którym upływa trzymiesięczne wypowiedzenie, licząc od otrzymania przez nauczyciela negatywnej oceny pracy;
6)
z końcem tego miesiąca, w którym nastąpiło cofnięcie skierowania do nauczania religii.
3.
Rozwiązanie stosunku pracy z końcem roku szkolnego w przypadku określonym w ust. 2 pkt 1 nie dotyczy nauczyciela szkoły, w której w organizacji pracy nie przewidziano ferii szkolnych.
4.
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania może nastąpić również:
1)
na mocy porozumienia stron;
2)
w razie nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się nauczyciela na badanie okresowe lub kontrolne, z końcem miesiąca, w którym dyrektor otrzymał o tym informację, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Dyrektor szkoły może skierować nauczyciela mianowanego na badanie okresowe lub kontrolne z własnej inicjatywy w każdym czasie. W przypadku dwukrotnego nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się nauczyciela na badanie ust. 4 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole specjalnej mogę zatrudnić osobę, która nie ma przygotowania pedagogicznego ani oligofrenopedagogiki, kwalifikacje będzie uzupełniać po zatrudnieniu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Ekwiwalent za urlop placówka feryjna. Nauczyciel zatrudniony od 01.09.2018 r. (druga umowa, pierwsza od 01.09.2017 do 31.08.2018) w dniu 28.02.2019 r. rozwiązuje stosunek pracy za porozumieniem stron. Na przełomie stycznia i lutego wykorzysta urlop w związku z feriami zimowymi (14 dni). Za ile dni urlopu pracodawca powinien w tej sytuacji wypłacić pracownikowi ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z zapytaniem czy funkcjonariuszka Straży Granicznej posiada wykształcenie pedagogiczne? Funkcjonariuszka ukończyła studia 24.09.1990r. na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z tytułem magister psychologii. Ponadto posiada 1 stopień specjalizacji psychologii klinicznej oraz zaświadczenie ukończenia dwuletniego cyklu pod nazwą Program Edukacji Psychologicznej w
zakresie Terapii Gestald. Program obejmował zajęcia treningowe, warsztatowe, seminaryjne i wykładowe w wymiarze 400 godzin, w tym 350 zajęć praktycznych. W rozmowie telefonicznej z dziekanatem Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego uzyskano informację, iż na tym kierunku studiów były przedmioty pedagogiczne oraz praktyka, ale nie uzyskano informacji w jakim wymiarze.
Czy w związku z posiadanym wykształceniem ma przygotowanie pedagogiczne?
Za poradę serdecznie dziękuję!
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zwalnianemu z pracy na podstawie art.23 ust.1 pkt 3 Karta Nauczyciela należy się odprawa? Jeżeli tak to w jakiej wysokosci? Proszę o szybką odpowiedź. Z góry dziękuję.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe