Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel w klasie I SP ma przydzielone godziny dyrektorskie, prowadzi zajęcia rozwijające zdolności matematyczne, czy można to nazwać zajęciami kreatywnymi?
Zajęcia kreatywne to takie, które realizują pewne założenia. Kompetencją dyrektora jest stwierdzenie, czy treści, założenia, w szczególności metody oraz cele lub osiągnięcia założone przez nauczyciela odpowiadają tym wymogom.Metodą tą może być projekt edukacyjny.Bowiem duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami.Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych.Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów.Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy, różnicując wymagania.Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami.Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu.Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno--komunikacyjnych.Należy zatem dokonać analizy planu pracy tych zajęć i zdecydować, czy rozwijają kreatywność uczniów.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel ukończył trzysemestralne studia podyplomowe z zakresu chemii. Jest zatrudniony na czas określony, w niepełnym wymiarze godzin. Czy w tej sytuacji nauczycielowi można wypłacić dofinansowanie do ukończnych studiów?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące gromadzenia dokumentacji uczniów, którzy przenoszą się do innej szkoły. Dotychczas sekretariat przekazywał uczniowi zmieniającemu szkołę pełną dokumentację, łącznie z wnioskiem o przyjęcie do szkoły. Można powiedzieć, że w szkole ślad po takim uczniu pozostawał tylko w arkuszach oraz dzienniku. Czy sekretariat nie powinien archiwizować przynajmniej kopii dokumentów takiego uczni?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie zakresu obowiązków pedagoga specjalnego w szkole podstawowej oraz przykładowych wpisów w dzienniku zajęć tego pedagoga.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przygotowuję się do napisania arkusza organizacji na rok szk. 2017/18 dla szkoły podstawowej. Które klasy będą miały nową siatkę godzin? Klasa VII - nowa siatka, ale co będzie z klasą IV, V i VI. Czy te klasy będą miały już nowe przedmioty tzn biologia, geografia, fizyka chemia? Czy uczniowie klasy VII zrealizują podstawę programową z geografii, biologii, fizyki i chemii? Przecież nie mieli ich w klasie V i VI?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokument upoważnia nauczyciela do odmowy wydania dziecka jednemu z rodziców? Pomiędzy rodzicami zawarta jest ugoda zgodnie z którą matka dziecka może je mieć od środy od godziny 16 do czwartku do 18 (są też ustalone weekendy, święta, wakacje i ferie). Matka dziecka nie ma odebranej ani ograniczonej władzy rodzicielskiej. Czy jeżeli matka przyjdzie odebrać dziecko np. w poniedziałek to nauczycielka musi dać dziecko, czy zgodnie z ugodą może tego odmówić i oddać dziecko ojcu. Miejsce pobytu dziecka ustalone jest przy ojcu. Między rodzicami jest narastający konflikt dlatego można spodziewać się, że matka będzie pojawiała się poza wyznaczonymi ugodą dniami.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe