Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka j.polskiego i historii ukończyła studia podyplomowe w zakresie "Diagnozy i psychoprofilaktyki zagrożeń edukacyjnych" na wydziale pedagogicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Czy te studia dają kwalifikacje do pracy w szkole podstawowej jako pedagog szkolny?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga w szkole podstawowej posiada osoba, która ukończyła studia wyższe albo studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Studia podyplomowe dają uprawnienia do tych konkretnych zajęć, których dotyczą.
Zadania pedagoga szkolnego określa Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (...). Na podstawie § 24, do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ukończone przez nauczycielkę studia podyplomowe dotyczą części działalności pedagoga szkolnego. Dyrektor, jako pracodawca dokonuje oceny kwalifikacji nauczyciela pod kątem ich zgodności z zadaniami, jakie ma wykonywać zgodnie z potrzebami szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jakiej podstawie można udzielić nauczycielowi (studiującemu)urlopu szkoleniowego i jaki jest jego wymiar?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Badania sanitarno - epidemiologiczne. Bardzo proszę o informację (i podstawę prawną) dotyczącą ważności w/w badań pracowników, którzy w dokumentacji (tzw. książeczki sanepidowskie) mają wpis: termin następnego badania - bezterminowo. Czy w tej sytuacji należy wysłać pracownika na badania w sytuacji podejrzenia o chorobę zakaźną, po przebytej chorobie zakaźnej itp., czy w związku ze zmianą przepisów (orzeczenie lekarskie zamiast wpisu do przedmiotowej książeczki) zmieniła się także terminowość badań i wszystkich pracowników "bezterminowych" należy skierować na badanie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony w dniu 1 września 2018 r. na postawie mianowania w dniu 18 stycznia 2020 roku ukończy 57 lat. Czy w związku z tym można rozwiązać z nim umowę o pracę na czas nieokreślony w związku z art 23 ust. 1 pkt 2? Nauczyciel przebywa na zwolnieniach lekarskich od 10 czerwca 2019 r., a wcześniej również korzystał wielokrotnie ze ze zwolnień lekarskich utrudniając prawidłową organizację roku szkolnego i kształcenia uczniów. Czy można mu wręczyć lub wysłać pocztą wypowiedzenie, gdy przebywa na kolejnych zwolnieniach? W chwili obecnej jest to 203 dni zwolnień lekarskich. Jaki wówczas okres wypowiedzenia należy zastosować?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Nauczyciel przebywał na zwolnieniu lekarskim od 13.10.2014r. do 12.04.2015r. Szkoła zostanie zlikwidowana z dniem 31.08.2015r. Czy pracownikowi należy się 13 pensja za rok 2015?
2. Pracownik obsługi przebywał na L-4 od 06.11.2014r. do 30.04.2015r. W związku z likwidacją pracuje do 31.08.2015r. Czy należy się 13 pensja za 2015 rok?
3. Nauczycielka do 31.05.2015r. przebywała na urlopie macierzyńskim. W czerwcu br. wykorzystała 30 dni urlopu za rok 2014 (pozostało 26 dni uzupełniającego za 2014) oraz urlop za 2015. Za ile dni należy wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop jeżeli szkoła istnieje do 31.08.2015? (wg. moich wyliczeń: 26 dni za 2014 należy wykorzystać w pierwszej kolejności- czyli 01.07.2015-26.07.2015, następnie udzielić urlopu od 27.07.2015 - 31.08.2015 (36 dni) z bieżącego a 31.08.2015 wypłacić ekwiwalent za pozostałe 20 dni urlopu z 2015 roku. Pracownica napisała podanie o wypłatę ekwiwalentu za 26 dniu urlopu za 2014 rok!)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel z edukacji wczesnoszkolnej może w swoich klasach prowadzić język angielski? Jakie do tego są potrzebne kwalifikacje i jaka jest podstawa prawna?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe