Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka od 3 lat (po kolejnych 3 porodach) przebywa na urlopie wychowawczym. Obecnie urlop wychowawczy kończy jej się 31 sierpnia 2020 r. Od 1 września 2020 r. nie mogę zapewnić tej nauczycielce etatu. Czy w okresie przebywania na urlopie wychowawczym mogę wręczyć- wysłać jej wypowiedzenie z art. 20? ( szkoła liczy 51 nauczycieli). Nauczycielka ta przekazała, że w roku 2020/2021 też będzie korzystała z urlopu wychowawczego. Jednak nie mogę ryzykować, gdyż jeżeli będzie chciała wrócić wcześniej nie będę mogła jej zapewnić pracy. Proszę o radę jakie kroki najlepiej podjąć?
Zagadnienie zwolnienia nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć w czasie urlopu wychowawczego jest problematyczne. Z jednej strony, pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników może w czasie urlopu wychowawczego trwającego dłużej niż 3 miesiące doręczyć wypowiedzenie stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, jeżeli przyczyny te stanowią wyłączny powód uzasadniający wypowiedzenie stosunku pracy - art. 10 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2018 r., poz. 1969). Z drugiej zaś strony, zagadnienie zwolnienia pełnoetatowego nauczyciela z przyczyn organizacyjnych reguluje art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215, który ponadto nie odsyła do stosowania w całości przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r., a tylko do regulacji o wysokości odprawy nauczyciela zatrudnionego na umowę o pracę (art. 20 ust. 2 KN). W orzecznictwie podkreśla się ochronę stosunku pracy nauczyciela w trakcie urlopu wychowawczego, gdy w szkole zachodzą zmiany organizacyjne, co wynika z odesłania z art. 91c ust. 1 KN do art. 1868 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm. (m.in. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 4 grudnia 2013 r., II PK 66/13). Nie ma orzecznictwa wyraźnie dopuszczającego bezpośrednie stosowanie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. do nauczyciela zwalnianego w trybie art. 20 KN. W związku z tym na wypadek dokonania wypowiedzenia oraz odwołania się przez nauczyciela do sądu pracy, pracodawca musi się liczyć z tym, że wypowiedzenie może zostać uznane za wadliwe. Doprowadzi ono wprawdzie do rozwiązania stosunku pracy, natomiast sąd mógłby uznać za zasadne ewentualne roszczenia nauczyciela z art. 45KP.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rozpoczęłam prowadzenie poradni i mam pytanie dotyczące rozumienia przepisu. W ustawie ws. oceniania i klasyfikowania uczniów (3 sierpień 2017) jest zapis, że: - „§ 6. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawno- ściami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psycholo- giczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. -2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia”. Moje pytanie dotyczy ust. 2 tego paragrafu. Jeśli uczeń ma orzeczenie na jedną z wymienionych niepełnosprawności to czy w tym orzeczeniu ma to być wyraźnie zaznaczone w treści, że uczeń ma być zwolniony z nauki drugiego języka? Rozporządzenie mówi tylko, że zwolnienie „może nastąpić na podstawie tego orzeczenia”. Co to w praktyce oznacza? Przepis nie jest do końca precyzyjny... Dyrektorzy szkół domagają się zapisu w orzeczeniu, ale to nie jest precyzyjnie ujęte wymaganie. Różne placówki różnie to definiują... Czy dyrektor bierze orzeczenie z uwagi na autyzm, w tym ZA i zwalnia ucznia z drugiego języka czy musi dodatkowo zawnioskować rodzic, na co wyraźnie wskazuje ust. 1? Czy ja dobrze rozumiem, że w przypadku ucznia z wymienionymi niepełnosprawnościami wystarczy taki zapis, czyli określona w rozp. potrzeba zwolnienia ucznia z nauki dugiego języka i wówczas takie zwolnienie może nastąpić? Od czego uzależnione jest to „może”?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Ustawie z 14 grudnia 2016 r "Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe" w Art 15 pkt 89 znajduje się zapis: „1. Absolwent zdał egzamin maturalny, jeżeli: 1) z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, oraz; 2) z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania", czy dotyczy on tegorocznych maturzystów, czy też obecnych siódmoklasistów, którzy maturę będą zdawali w roku 2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych, w skład którego wchodzą różne typy szkół: Liceum ogólnokształcące, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa (to szkoły młodzieżowe dzienne) oraz szkołę policealną, liceum uzupełniające i liceum ogólnokształcące (szkoły zaoczne, dla dorosłych). Proszę o wyjaśnienie w sprawie statutu/-ów. Ile statutów w tej placówce powinno być? Czy wystarczy jeden statut dla całego Zespołu? Czy mają być oddzielne statuty dla szkoły dziennej i zaocznej? Czy może oddzielne dla każdego typu szkoły? Spotkałam się z różnymi informacjami na ten temat, mam sporo wątpliwości, dlatego proszę o Państwa stanowisko w tej sprawie oraz o podanie podstawy prawnej. Z góry dziękuję za pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dziecka w klasie I szkoły podstawowej. Rodzice wyjeżdżają z dziećmi za granicę.Tam nie będzie polskiej szkoły. Mama chce uczyć dziecko sama. Jak wygląda procedura w związku z tą sytuacją? Jakie przepisy prawne to regulują? Co powinnam zrobić jako dyrektor? Czy dziecko będzie zdawało egzamin po powrocie? Dodam, iż nie jest to moje dziecko "obwodowe".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W e-letterze z portalu E-Serwis Oświatowy z dn. 27.11.2014. jest artykuł: "Za dni wolne od zajęć należy się wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe", w którym autorka przytaczając odpowiedź z 10 czerwca 2009 r. Sekretarza Stanu w MEN na interpelację nr 9686 posła Piotra Stanke z 26 maja 2009 r., nr SPS-023-9686/09, w sprawie rozliczania i organizacji pracy nauczyciela w godzinach nadliczbowych, stwierdza, że: jeśli nauczyciel nie miał możliwości realizacji w taki dzień godzin ponadwymiarowych (np. nie był zobowiązany do wykonywania innych zadań), do celów obliczenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe dzień ten traktuje się jako dzień, kiedy pracownik pozostaje w gotowości do pracy. Rok wcześniej (maj 2013 r.) również e-letterem otrzymałam z E-serwisu Oświatowego wiadomość z informacją: “ Wynagrodzenie za przydzielone godziny ponadwymiarowe przysługuje jedynie wtedy, gdy zostaną zrealizowane. art. 39 ust. 4. KN: Składniki wynagrodzenia, których wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, wypłaca się miesięcznie lub jednorazowo z dołu w ostatnim dniu miesiąca. Jeżeli ostatni dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu poprzedzającym ten dzień, a w wypadkach szczególnie uzasadnionych wynagrodzenie może być wypłacone w jednym z ostatnich pięciu dni miesiąca lub w dniu wypłaty wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 3. Biorąc udział w szkoleniu, konferencji nauczyciel nie realizuje swoich godzin ponadwymiarowych, więc dodatkowe wynagrodzenie nie należy się. Praca realizowana w formie szkolenia, konferencji jest pracą wynikającą z innych zadań niż prowadzenie lekcji, w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy i za to nauczyciel otrzymuje swoją niepomniejszoną pensję. Niestety, za godziny ponadwymiarowe nie ma podstaw do zapłaty. “ Moi nauczyciele mają pretensje, dlaczego nie płaci się za godziny ponadwymiarowe, gdy oni są na szkoleniu, które służy później ich lepszej pracy na rzecz szkoły, ucznia? Jaka jest prawda?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe