Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka ukończyła studia na kierunku pedagogika, specjalność: edukacja wczesnoszkolna z przedszkolną z językiem angielskim. W suplemencie napisano: „Absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim, używając wymowy przystępnej i zrozumiałej dla odbiorcy. Sprawnie posługuje się czterema umiejętnościami językowymi (czytania, pisania, mówienia i słuchania). Umiejętności te pozwalają na wykorzystanie języka angielskiego w procesie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Posiada również stosowną wiedzę merytoryczną, która ułatwia odpowiedni dobór celów i metod nauczania języka angielskiego w młodszych klasach szkoły podstawowej i przedszkolu”. Nauczycielka nie posiada certyfikatu podstawowej znajomości języka angielskiego. Czy ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego?
Stosownie do art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.) stanowisko nauczyciela w szkołach i placówkach może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje. Dla poszczególnych typów szkół i placówek szczegółowe wymagania w tym zakresie zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289). W świetle § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach i klasach I–III szkół podstawowych posiada również osoba, która:
1) ukończyła studia na kierunku pedagogika w zakresie dającym przygotowanie do nauczania w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych, określone w § 4, a dodatkową specjalnością nauczycielską był język obcy,
2) ukończyła studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w zakresie nauczania języka obcego w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych,
3) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych, określone w § 4, a ponadto legitymuje się świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, i ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego,
4) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych, określone w § 4, oraz legitymuje się świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, a ponadto ukończyła studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka obcego.
Nauczycielka, o której mowa w pytaniu, ukończyła studia dające przygotowanie do nauczania w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych, a dodatkową specjalnością nauczycielską był język obcy – angielski. Na podstawie art. § 12 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia posiada uprawnienie do nauczania języka angielskiego w przedszkolu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzic mieszkający za granicą złożył do dyrektora szkoły wniosek o przyjęcie dziecka do IV klasy szkoły podstawowej razem z wnioskiem o wydanie decyzji na nauczanie domowe tego dziecka. Dołączył opinię niepublicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej i oświadczenie, że będzie przywoził dziecko na swój koszt na egzamin klasyfikacyjny. w załączonych dokumentach brak zgody drugiego rodzica (ojca). Czy w tej sytuacji dyrektor powinien wydać zgodę w formie decyzji na nauczanie domowe tego dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy samorząd uczniowski może prowadzić sklepik szkolny? Czy powinno być to zgłoszone gdzieś? Jaką dokumentację należy prowadzić w związku z tym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy placówką zapewniającą opiekę uczniom poza miejscem stałego zamieszkania. Podczas postępowania kwalifikacyjnego na SND przewodnicząca komisji zakwestionowała moje osiągnięcia na poziomie lokalnym, gdyż kurator uwzględnia tylko osiągnięcia na poziomie krajowym i międzynarodowym. Ponadto nie uwzględniono również nagród dyrektora, które otrzymywałam, ponieważ kurator bierze pod uwagę tylko nagrody Prezydenta, Kuratora i Ministra. Z czego to wynika?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko urodzone w 2009 roku realizujące obecnie roczne przygotowanie przedszkolne w roku 2015/16 gdyż na wniosek rodziców w oparciu o opinię poradni zostało odroczone w realizacji obowiązku szkolnego o 1 rok ze względu na stan zdrowia. Czy dziecko to może w roku szkolnym 2016/17 być ponownie odroczone i rozpocząć naukę w wieku 8 lat zgodnie z art. 16 ust. 3-4. W ubiegłym roku zostało odroczone jako 6 latek na podstawie poprzednich przepisów, a obecnie było by to już drugie odroczenie na podstawie nowych przepisów. Dziecko nadal choruje i ma ponad 50% nieobecności w przedszkolu. Podstawą odroczenia jest stan zdrowia, a nie opinia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co w przypadku, gdy w księdze protokołów nie znalazły się dwa protokoły z zebrań rady pedagogicznej? Zebrania odbyły się zdalnie, protokoły nie zostały wpisane do księgi a jest już wpisany protokół z zebrania, które odbyło się stacjonarnie. Nie było to celowe działanie tylko "pośpiech" nauczyciela.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe