Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielowi, który rozpoczął staż na nauczyciela mianowanego, dyrektor szkoły przydzielił opiekuna. Współpraca nauczyciela stażysty z opiekunem nie przebiegała pomyślnie, dlatego ten zwrócił się o zmianę opiekuna stażu, uzasadniając swoją prośbę. Nadmieniam, iż współpraca ta, a właściwie jej brak, trwała tylko jedno półrocze. Czy dyrektor szkoły może zarządać od opiekuna stażu projektu oceny nauczyciela w trakcie stażu? Jeśli tak, to jaka jest podstawa prawna cząstkowej oceny w tym przypadku?
Z przepisów nie wynika obowiązek opracowywania projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela w przypadku dokonania zmiany opiekuna stażu. Zgodnie z brzmieniem art. art.9c ust.5 ustawy Karta Nauczyciela opiekun stażu opracowuje projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu i przedkłada dyrektorowi szkoły. Ponadto nauczyciel, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia w dokumentacji do wniosku o podjecie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego załącza ocenę dorobku zawodowego za okres odbytego stażu w poprzedniej szkole (§ 9 ust.1 pkt 1 lit. d rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013r. poz.393). Oznacza to, że w takim przypadku wymagane jest opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego przez opiekun stażu oraz przedłożenie dyrektorowi szkoły przed dokonaniem tej oceny. Kwestię, o której mowa w pytaniu, może regulować wewnątrzszkolna procedura awansu zawodowego nauczycieli. Warto więc sprawdzić, czy i jakie są zadania wyznaczono opiekunowi stażu w sytuacji, gdy przestaje on pełnić swoje obowiązki w trakcie stażu realizowanego przez nauczyciela.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.1189 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013r. poz.393).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pedagog szkolny podczas rozmowy z uczniem zaczął go pytać o to czy w domu jest alkohol. Na drugi dzień do szkoły przyjechała matka chłopca zarzucają pedagogowi, że nie miał prawa wypytywać o picie alkoholu w domu i że jego prawnik też tak uważa. Mówiła również o tym, że dziecko jest bardzo wrażliwe i, że bardzo to przeżyło. Pytanie: Czy pedagog ma prawo bez obecności rodziców przeprowadzać wywiad na temat tego co się dzieje w domu mówiąc o tym wprost? Pytać o rodziców czy piją alkohol czy nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczące ochrony danych osobowych ucznia. Czy naruszamy prawo wywieszając przy izbie lekcyjnej grupowe zdjęcie klasy i (obok) listę uczniów tej klasy? Ustawienie uczniów na fotografii nie identyfikuje ich względem imiennej listy. Jeden z rodziców zwrócił nam uwagę, że zagraża to bezpieczeństwu ich dzieci.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wydłużenie etapu edukacyjnego przerywa realizację przez ucznia podstawy programowej? Jak wygląda wtedy ocenianie tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka została zatrudniona na rok. Czy dyrektor mógł nie wyrazić zgody na otwarcie stażu na nauczyciela mianowanego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy zatrudnienia specjalistów od roku szkolnego 2022/2023. Szkoła niepubliczna licząca 74 uczniów (w tym 13 osób z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego). W zeszłym roku szkolnym tj. 2021/2022 zatrudniliśmy następujących specjalistów: psycholog zatrudniona na cały etat 34/34h – w tym 25h prowadzonych z uczniami z orzeczeniem i 9h z pozostałymi uczniami; nauczyciel prowadzący terapię pedagogiczną i trening umiejętności społecznych zatrudniony w wymiarze 24/34h – w tym 12h z uczniami z orzeczeniem, 8h języka rosyjskiego, 4h terapii pedagogicznej z pozostałymi osobami; zajęcia rewalidacyjne (zajęcia rozwijające umiejętności społeczne) zatrudniony w wymiarze 6/34h wyłącznie z uczniami z orzeczeniem; tyflopedagog – zajęcia rewalidacyjne 4h zlecenie wyłącznie z uczniami z orzeczeniem; logopeda – zajęcia rewalidacyjne 2h umowa zlecenie. Czy wyżej wymienione godziny spełniają wymagania dla specjalistów w roku szkolnym 2022/2023? Czy według nowego rozporządzenia (25% etatu psycholog + 25% pedagog specjalny + 50% pozostali specjaliści) dotyczy godzin zrealizowanych z wszystkimi uczniami tj. godziny dla uczniów z orzeczeniami + godziny dla pozostałych uczniów czy dotyczy to wyłącznie uczniów bez orzeczenia (godziny z orzeczeniowcami nie wchodzą do tej puli)? Czy nauczyciel który ma pełne uprawnienia do nauczania języka rosyjskiego, a ponadto ukończył studia podyplomowe: diagnoza i terapia pedagogiczna, oligofrenopedagogika, może być zatrudniony jako pedagog specjalny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe