Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od roku 2016/17 do klasy IV Szkoły Podstawowej będzie uczęszczała uczennica z orzeczeniem o niepełnosprawności sprzężonej. Czy w ramach pomocy psych- ped. oprócz 2 godzin zajęć rewalidacyjnych mogę zatrudnić nauczyciela z przygotowaniem (oligofrenopedagogika) jako asystenta nauczyciela, czy nauczyciela wspomagającego? W jakim wymiarze i na jakich warunkach (Kodeks Pracy czy Karta Nauczyciela )?
§ 7. 1. rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz.1113) wyraźnie mówi, że asystenta nauczyciela można zatrudnić wyłącznie w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatem dla wspomnianej uczennicy należy obowiązkowo zatrudnić - oczywiście uwzględniając realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.:
- nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego (Na podstawie Kodeksu Pracy – jeśli jest nauczycielem stażystą lub kontraktowym, a na podstawie Karty Nauczyciela gdy jest nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym). Wymiar godzin zależny jest od ilości wyznaczonych przez dyrektora zajęć edukacyjnych oraz zintegrowanych działań i zajęć. Rodzaje czynności przydzielanych nauczycielowi „wspomagającemu” określone są w ust.5 w/w paragrafu.
lub
- pomoc nauczyciela – na podstawie Kodeksu Pracy, bowiem jest to pracownik niepedagogiczny, zaliczany do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Osoba zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Czynności pomocy nauczyciela mają charakter techniczny i porządkowy. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i ucznia niepełnosprawnego.
Ważne
1) Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność NIE są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to zajęcia obowiązkowe dla dziecka, wpisane w jego plan lekcji w wymiarze 2 godzin tygodniowo, albowiem wynikają z rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania, a nie z rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2) Zatrudnienie nauczyciela „wspomagającego” lub pomocy nauczyciela również NIE należy do obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ten obowiązek wynika bowiem z przepisów dotyczących organizacji kształcenia specjalnego dla ucznia niepełnosprawnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel posiadający wykształcenie w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (studia podyplomowe ukończone w 2022 r.) oraz edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (studia podyplomowe ukończone w 2019 r.) może pracować w szkole podstawowej jako pedagog specjalny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Mam pytanie dotyczące wypłacenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Nauczyciel w okresie od 1.09.2012 r. do 28.02.2013 r. przebywał w stanie nieczynnym, ale jednocześnie pracował w tej samej szkole i w tym samym czasie w wymiarze 10/18. Jaki wymiar ekwiwalentu za urlop przysługuje nauczycielowi? Czy za stan nieczynny i czas zatrudnienia? Czy może tylko za jeden z nich?
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu w przedszkolu w niepełnym wymiarze godzin 20/25 można przyznać godziny zastępcze (za nauczyciela przebywającego na urlopie zdrowotnym)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września 2016r. zmniejsza się liczba oddziałów w szkole do 11.N ie ma więc stanowiska wicedyrektora. Czy wójt może wyrazić zgodę na utworzenie tego stanowiska w trybie par.12.2 Rozporządzenia MEN z dnia 21.05.2001r. w sprawie ramowych statutów(...) ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy obowiązkiem dyrektora jest zatrudnić nauczyciela kontraktowego po trzech latach pracy zatrudnionego na czas określony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe