Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od września będę dyrektorem szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi. W gimnazjum funkcjonuje Rada Szkoły, a u nas Rada Rodziców. Jak ma zostać uregulowana kwestia wygaśnięcia działalności Rady Szkoły w gimnazjum? Czy do czasu funkcjonowania oddziałów gimnazjalnych Rada Szkoły może jeszcze działać przy tych oddziałach czy od września musi nastąpić przekształcenie/ połączenie tych dwóch organów?
1. W szkołach i placówkach mogą działać rady szkół.
2. Rada szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
1) uchwala statut szkoły lub placówki,
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,
4) opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
3. W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada szkoły lub placówki może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady szkoły określa regulamin.
1. W skład rady szkoły wchodzą w równej liczbie:
1) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli
2) rodzice wybrani przez ogół rodziców;
3) uczniowie wybrani przez ogół uczniów.
1c.W szkołach udział rodziców w radzie szkoły nie jest obowiązkowy.
2. Rada powinna liczyć co najmniej 6 osób.
3. Tryb wyboru członków rady szkoły określa statut.
4. Kadencja rady szkoły lub placówki trwa 3 lata. Statut szkoły może dopuszczać dokonywanie corocznej zmiany jednej trzeciej składu rady.
5. Rada szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego. Zebrania rady są protokołowane.
W regulaminie, mogą być określone rodzaje spraw, w których rozpatrywaniu nie biorą udziału przedstawiciele uczniów.
9. Powstanie rady organizuje dyrektor szkoły z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców, a w przypadku gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych także na wniosek samorządu uczniowskiego.
1. W szkołach działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów.
2. W skład rad rodziców wchodzą:
1) w szkołach – po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
2) w placówkach – co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danej placówki;
3) w szkołach artystycznych – co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej szkoły.
3. W wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oraz przedstawicieli rad oddziałowych,
5. Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
2. Do kompetencji rady rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
Wg zatem aktualnych przepisów, jeśli statuty nie stanowią inaczej, organy te funkcjonują aż do wygaszenia klas gimnazjalnych.
Podstawa prawna:
1. USTAWA z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności: art. 50, 51, 53, 54.
2. USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w szczególności art. 80-84.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin rewalidacyjnych przysługuje dziecku w przedszkolu? Jaki kwalifikacje musi mieć nauczyciel prowadzący rewalidację jeśli w orzeczeniu jest niepełnosprawność ruchowa? Czy może to być oligofrnopedagog?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, czy 2 zajęcia rewalidacyjne z ramowego planu nauczania przysługują wszystkim dzieciom z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego czy tylko dla upośledzonym w stopniu umiarkowanym i głębokim. Mam 2 orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na afazję dzieci. Reszta upośledzenie lekkie. Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien być przeprowadzony egzamin z wych. fiz. i zajęć artystycznych dla ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel szkoły dla dorosłych w związku z redukcją etatu od 01.09.2016 jest zatrudniony na 14/18 etatu. Od 01.02.2017 w wyniku powstania nowych semestrów w szkole będzie zatrudniony na całym etacie. W 26 maja 2017 r. nauczyciel nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej – 20 lecie. Czy nagrodę powinien mieć naliczoną z całego etatu (75% z zatrudnienia na całym etacie)?
Nauczyciel ten od września 2016 pracuje też w innej placówce – szkole dziennej czy tam też nabędzie prawo do tej nagrody?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można powierzyć nauczycielowi wychowawstwo w dwóch oddziałach? Chodzi o edukację wczesnoszkolną. Czy dyrektor może pełnić funkcję wychowawcy klasy? Jeśli tak, to na jakich warunkach (zasadach, kto o tym decyduje itp.)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe