Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ostatnio ukazał się u Państwa na portalu poniższy artykuł, pytanie brzmi, dlaczego rewalidacja została bibliotekarzowi (to nie pedagog) policzona z pensum 22, przecież bibliotekarz może mieć przygotowanie do prowadzenia zajęć rewalidacji i wtedy zgodnie z Kartą Nauczyciela powinien mieć policzone pensum z 18, a nie 22. Nauczyciel bibliotekarz zatrudniony w pełnym wymiarze godzin otrzymał 2 godziny rewalidacji w ramach nadgodzin. Z jakiego pensum powinno mu się liczyć rewalidację, z 30 czy z innego? Nauczyciel zajmuje 2 stanowiska pedagogiczne – nauczyciela bibliotekarza z pensum 30-godzinnym oraz nauczyciela – specjalisty z pensum określonym przez organ prowadzący w wymiarze nie wyższym niż 22 godziny tygodniowo (art. 42 ust. 3 lp. 10 i ust. 7 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Zgodnie z art. 42 ust. 5c KN, nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Godziny wyliczone ponad ten wymiar stanowią godziny ponadwymiarowe. W związku z tym, że nie podano, jaki wymiar pensum obowiązuje nauczyciela-specjalistę zgodnie ze stosowną uchwałą organu prowadzącego, niemożliwe jest obliczenie indywidualnego dla danego nauczyciela wymiaru pensum łączonego, w ramach którego nauczyciel realizuje zajęcia biblioteczne oraz rewalidacyjne. Jedynie przykładowo można wskazać, że gdyby dla specjalisty organ prowadzący uchwalił maksymalny wymiar pensum wynoszący 22 godziny, wówczas wyliczenie byłoby następujące: (30 + 2) / (1 + 0,09) = 29,35, zaokrąglone w dół do 29, a więc nauczyciel realizowałby wymiar pensum łączonego 29 godzin i 3 godziny ponadwymiarowe, czyli zajęcia biblioteczne i rewalidacyjne realizowałby w ramach pensum 29-godzinnego.
Zajęcia rewalidacyjne prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu niepełnosprawności uczniów, czyli w praktyce z różnych specjalności pedagogiki specjalnej – § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). Wymiar pensum nauczycieli pedagogów (a więc także pedagogów specjalnych, nazywanych ogólnie nauczycielami specjalistami) określa organ prowadzący, z tym że nie może on przekraczać 22 godzin tygodniowo, zgodnie z art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Wynika to z tego, że ustawodawca nie określił samodzielnie wymiaru pensum „nauczycieli zajęć rewalidacyjnych”. W szczególności dla takich nauczycieli w szkole nie zostało ustalone przez ustawodawcę w art. 42 KN pensum 18-godzinne. Generalnie 18 godzin realizują w szkole nauczyciele przedmiotu (art. 42 ust. 3 lp. 3 KN), a tylko wyjątkowo dopuszcza się w orzecznictwie, jeśli w szkole nie ma zapotrzebowania na zatrudnienie danej osoby na odrębnym stanowisku specjalisty (np. pedagoga specjalnego), dodanie nauczycielowi przedmiotu już zatrudnionemu w danej szkole w ramach dotychczasowego pensum (18 godzin) jeszcze zajęć rewalidacyjnych, pod warunkiem posiadania wymaganych kwalifikacji do ich prowadzenia (m.in. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 stycznia 2011 r., I PK 153/10; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 4 września 2014 r., IV SA/Gl 674/14).
Jednocześnie nie ma podstawy prawnej do powierzenia nauczycielowi bibliotekarzowi, który realizuje pensum 30-godzinne (art. 42 ust. 3 lp. 10 KN), dodatkowo zajęć rewalidacyjnych na stanowisku specjalisty w wymiarze 18 godzin (nie jest bowiem zatrudniony na stanowisku nauczyciela przedmiotu z pensum 18-godzinnym), ani też nie można rewalidacji powierzyć w ramach pensum bibliotekarza, które jest pensum wyższym niż określone przez organ prowadzący i jest limitowane wymiarem 22 godzin w art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rozporządzenie z dnia 28 sierpnia 2017 zmienia rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2013. Zmiany dotyczą m. in. tytułu, mianowicie znika z tytułu publiczne przedszkole. Z treści rozporządzenia też usunięte są informacje dotyczące przedszkoli. Czy to oznacza, iż nie dotyczy ono już całkowicie przedszkola. Jeśli tak, to na jakiej podstawie organizować pomoc w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mamy Zespół Szkolno-Przedszkolny, nie wiem, jakie dokumenty powinny być wspólne. W statucie nadanym przez OP jest zapis, że zachowuje się odrębność rad pedagogicznych. Na wspólnych posiedzeniach są opiniowane: plany pracy ZSP, organizacje pracy ZSP i plan finansowy ZSP. Pozostałe zasady funkcjonowania SP i Przedszkola regulują zapisy w statutach SP i Przedszkola. Czy w związku z takim zapisem muszą być wspólne:
1. Regulamin pracy w ZSP?
2. Regulamin wynagradzania w ZSP?
3. Regulamin przyznawania dod. motyw. w ZSP?
4. Regulamin premiowania w ZSP?
5. zasady i kryteria przyznawania nagród w ZSP?
6. Kryteria oceny pracy nauczycieli w ZSP?
7. Kryteria oceny pracy pracowników niepedagogicznych w ZSP?
8. Kodeks etyki pracowników ZSP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o odpowiedź na pytania:
1. Czy na umowie podpisanej między przedszkolem niepublicznym z rodzicem/rodzicami powinny być podpisy obojga rodziców? Czy podpis jednego rodzica jest wystarczający? Najczęściej jeden rodzic przychodzi zapisać dziecko, drugi jest w pracy, czasem w innym mieście.; 2. Czy organ prowadzący przedszkole niepubliczne, który jednocześnie jest i sprawuje funkcję dyrektora przedszkola może mieć wypłacaną pensję z dotacji oświatowej? Jeśli tak, to opodatkowaną? Jeżeli organem prowadzącym jest spółka, osoba prawna, to czy może pobierać wynagrodzenie z dotacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną dotyczącą wielodzietności rodziny kandydata, który składa dokumenty o przyjęcie do Bursy. Wiem, że rodzina wielodzietna to taka, która wychowuje troje lub więcej dzieci. Pytanie czy pod pojęciem dziecko należy rozumieć także pełnoletnie rodzeństwo kandydata, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców, jeśli tak, to do którego roku życia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam,
każda szkoła 6 letnia z mocy prawa staje się szkołą 8 klasową, to jaka tu mowa o akcie założycielskim- szkoła już funkcjonuje ,a prawo ma jej zapewnić przekształcenie.
Pytanie drugie:
Czy gmina może odmówić przekształcenia szkoły z sześcioletniej w ośmioletnią mowa o szkole stowarzyszeniowej?
pozdrawiam i proszę o dokładną odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe