Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Otrzymałam pozwolenie na zatrudnienie asystenta nauczyciela w wymiarze 1/2 etatu tj. 20 godzin tygodniowo. Proszę o odpowiedź: - co z praca w ferie, - czy mogę mu zlecać zastępstwa doraźne w klasach I -III, - jak obliczać urlop. Mam kłopot bo nie wiem czy traktować go jak nauczyciela, czy jak pracownika samorządowego.
Asystent nauczyciela jest pracownikiem niepedagogicznym (art. 15 ust. 8 PO), ale nie posiada statusu pracownika samorządowego, gdyż jest on wprost wyłączony w art. 7 PO. W związku z tym przysługuje jemu urlop jak pracownikowi zatrudnionemu na podstawie przepisów KP, uzależniony od stażu pracy i wymiaru zatrudnienia: 10 lub 13 dni, czyli 80 lub 104 godziny w przypadku zatrudnienia przez cały rok kalendarzowy. Urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, w wymiarze godzinowym, odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika w danym dniu (art. 154 § 1 i 2, art. 1542 § 1 i 2 KP). W związku z zatrudnieniem na stanowisku niepedagogicznym, asystent nauczyciela nie może realizować doraźnego zastępstwa za nauczyciela (art. 35 ust. 2a KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel może bezpośrednio po urlopie macierzyńskim pójść na urlop zdrowotny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownica administracji 30 sierpnia 2019 r. przeszła na emeryturę. 1 września 2019 r. została zatrudniona w tej samej szkole. Czy w stosunku do pracownika, który jest na emeryturze, ale nadal jest zatrudniony, również obowiązuje zasada, że kolejna trzecia umowa jest umową na czas nieokreślony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba posiadająca tytuł zawodowy magistra sztuki, ukończone studia na kierunku edukacja artystyczna w specjalności sztuk plastycznych spełnia wymagania w zakresie kwalifikacji do nauczania przedmiotu wiedza o kulturze w szkole ponadgimnazjalnej- liceum profilowanym i technikum ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy rozwiązać problem z nagrodą jubileuszową? Czy należy nadpłacić pracownicy nagrodę za 40 lat pracy (zaplanować w budżecie na następny rok i wypłacić w 2014), a następnie w 2015 kolejną nagrodę – 45 lat pracy. Czy należy zastosować inne rozwiązanie.
Pracownica na stanowisku sprzątaczki została zatrudniona w naszej szkole 01.09.1984. Osoba odpowiedzialna wówczas za dokumenty pracownicze obliczyła staż pracy na podstawie dostarczonych przez sprzątaczkę dokumentów.
W aktach osobowych stwierdzono dokumenty potwierdzające przyznanie dwóch nagród jubileuszowych: tj. w 2007r za 30 lat pracy i w 2012 za 35 lat pracy, potwierdzeń wcześniejszych nagród w aktach osobowych brak, ale z pewnością zostały wypłacone.
We wrześniu tego roku, pracownica zwróciła się do nas z zapytaniem dlaczego nagroda jubileuszowa w 2012 dotyczyła 35 lat pracy skoro ona od 1970r tj. od rozpoczęcia nauki w szkole zawodowej miała ciągłość zatrudnienia.
Przeanalizowano ponownie dokumenty i stwierdzono, że w momencie zatrudnienia tj. we wrześniu 1984 pracownica dostarczyła:
• Świadectwo ukończenia szkoły zawodowej – uk. 24.06.1972 – szkoła dwuletnia
• Zaświadczenie z zakładu pracy za okres 01.09.1970–31.07.1980 (w tym szkoła zawodowa)
• Świadectwo pracy za okres 01.08.1980–31.08.1984 ( z adnotacją urlop wychowawczy od 30.09.1981 do 29.09.1984).
Obecnie, tj. we wrześniu tego roku pracownica uzupełniła świadectwo pracy za okres 01.09.1970–31.07.1980, świadectwo pracy wystawione 06.08.2001 (w 1984 r. dostarczono zaświadczenie).
Małgorzata Wachowska
- dyrektor szkoły
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Przytraczam moje pytanie: "Czy nauczycielka - logopeda, zatrudniona na niepełny wymiar - 10 godz (cytat z Umowy o pracę), która wraca z urlopu wychowawczego, musi otrzymać odpowiednią część etatu (z 25 godz.) czy też liczbę godzin, którą miała poprzednio? W czasie trwania jej urlopu liczba godzin pracy logopedy wzrosła z 20 do 25, a w umowie nie jest napisane "pół etatu", a jedynie - "zmniejszony etat - 10 godz".
Oraz Państwa Odpowiedz "Kodeks pracy:
Art. 1864. Pracodawca dopuszcza pracownika po zakończeniu urlopu wychowawczego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom zawodowym, za wynagrodzeniem nie niższym od wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikowi w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem.
Przepis powyższy nie mówi o tych samych warunkach pracy, lecz jedynie o tym samym (lub innym zgodnym z posiadanymi kwalifikacjami) stanowisku, za nie niższym wynagrodzeniem. Nauczycielka nie musi więc wrócić do pracy na identycznych zasadach. Jeżeli ma kwalifikacje do nauczania przedmiotu, można jej przydzielić np. prowadzenie lekcji z danego przedmiotu w takim wymiarze, aby jej wynagrodzenie nie było niższe niż wynagrodzenie przysługujące jej w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem"
W związku z powyżej opisaną sytuacją:
1. Co zrobić, jeśli ta nauczycielka nie ma kwalifikacji do innych zajęć?
2. Co ma zrobić dyrektor w związku ze zmianą pensum - zwiększenie godzin z 10 do 12,5, za tę samą pensję, a także zmniejszenie pensji przy pozostawieniu 10 godzin jest pogorszeniem warunków pracy w rozumieniu KP. Co więc można zrobić, gdy ta nauczycielka wróci w czerwcu? czyli po 31 maja , gdy jeszcze możliwy jest ruch kadrowy? co zrobić by nie pogorszyć jej warunków pracy, a ona nie zgadza się na żadne porozumienie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe