Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Otrzymaliśmy laptopy z gminy w ramach grantu "Zdalna szkoła". Jak szkoła powinna je zaksięgować? Jeśli szkoła zaksięguje w koszty tzn. 013/760 i 401/072, to jak u siebie powinna zaksięgować gmina?
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 695 z późn. zm.) zmieniają niektóre zasady obowiązujące w finansach publicznych w zakresie finansowania zadań oświatowych, w tym w zakresie finansowania zadań inwestycyjnych. Nowe reguły obowiązują zatem przy realizacji projektu Zdalna Szkoła i wyposażaniu szkół w sprzęt komputerowy, dostęp do internetu i oprogramowanie przez operatora OSE.
Z uwagi na powyższe ogólnie obowiązujące zasady dotyczące księgowania i ewidencjonowania środków zostały nieco zmodyfikowane.
Po pierwsze w ramach projektu Zdalna Szkoła+ jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, miasta, województwa) uzyskały możliwość pozyskania dodatkowych środków finansowych na zakup sprzętu komputerowego w celu prawidłowej realizacji kształcenia z wykorzystaniem metod na odległość. Podkreślić należy, grantobiorcą jest jednostka samorządu terytorialnego, a nie poszczególne szkoły czy jednostki oświatowe. Konsekwencją takiego ujęcia problemu jest to, że właścicielem zakupionego sprzętu są jednostki samorządu terytorialnego, które zgodnie z zapisami umowy o powierzenie grantu zobowiązane są do:
• zakupu sprzętu opisanego w zatwierdzonym Wniosku o przyznanie grantu, na warunkach opisanych we Wniosku o przyznanie grantu;
• przekazania zakupionego sprzętu nieodpłatnie na podstawie stosunku prawnego np. użyczenia do podmiotów wskazanych we wniosku o przyznanie grantu;
• prowadzenia dla Projektu odrębnej ewidencji księgowej kosztów, wydatków i przychodów lub stosowania w ramach istniejącego systemu ewidencji księgowej odrębnego kodu księgowego umożliwiającego identyfikację wszystkich transakcji oraz poszczególnych operacji bankowych związanych z Projektem oraz zapewnienia, że operacje są ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Podkreślić należy, że ewidencja inwentarzowa sprzętu powinna być prowadzona zgodnie z polityką rachunkowości danej jednostki samorządu terytorialnego. Jest to kwestia indywidualna.
Najwłaściwszym rozwiązaniem w tej sytuacji byłoby zaksięgowanie przez jednostkę samorządu terytorialnego laptopów, tabletów i pozostałego sprzętu zakupionego w ramach projekt Zdalna Szkoła+ plus jako środków trwałych (§ 6060). Jeżeli chodzi o środki projektowe to najwłaściwszy byłby paragraf 4240. Następnie szkoła/jednostka oświatowa powinna wciągnąć sprzęt do swojej księgi inwentarzowej.
Podkreślić należy, że właścicielem sprzętu cały czas pozostaje jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, miasto, województwo). Nie jest nim szkoła.
Kwestie dotyczące rachunkowości najlepiej ustalić z „własnym” organem prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przypadku wcześniejszego skończenia zajęć np.jeśli n-l jest na zwolnieniu, uczniowie mogą wcześniej iść do domu, czy powinni zostać na świetlicy. Czy należy dać rodzicom do podpisu zgody, jeśli chodzi o takie przypadki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od października 2012 roku wpływają na nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej różne skargi ze strony rodziców dotyczące nierzetelnego wypełniania funkcji nauczyciela (pozostawianie dzieci bez opieki, brak kontroli zeszytów, ćwiczeń, rozmowy nauczyciela przez telefon podczas lekcji, segregacja uczniów itp.). Dyrektor dokonał w ramach nadzoru sprawdzenia wiarygodności wyżej opisanych faktów. Znalazły one potwierdzenie w rzeczywistości - nauczyciel źle prowadzi dokumentację szkolną, brak systematycznej kontroli zeszytów uczniów, ćwiczeń, nierzetelne pełnienie dyżurów nauczycielskich, nierespektowanie ustaleń pokontrolnych prowadzonej dokumentacji. Nauczycielka lekceważy poczynione przez dyrektora z nią ustalenia, ciągle pisze pisma do dyrekcji, że jest mobbingowana, podważa autorytet dyrektora wśród pracowników szkoły, jest nietaktowna w rozmowach z dyrekcją w obecności świadków, oczernia i podważa decyzje dyrektorów.
Z nauczycielem przeprowadzono kilka rozmów, które są zaprotokołowane - bez rezultatu. Nauczycielka wychodzi ze spotkań, podczas których dyrektor chce skonfrontować skargi rodziców i opinie nauczyciela. Straszy dyrektora naczelnikiem oświaty. Poinformowała także na kilku złożonych pismach, że powiadomi o wszystkim burmistrza, kuratorium (ustaliłam, że żadne pisma ww. organy nie otrzymały). Sytuacja ta jest już męcząca nie tylko dla dyrekcji, ale i dla pracowników szkoły, którzy to widzą.
Czy są to już wystarczające podstawy do tego, by nałożyć karę porządkową czy dyscyplinarną? Czy takiego nauczyciela można zwolnić? Jest to nauczycielka dyplomowana z dwudziestodwuletnim stażem.
Wiadomym jest też, że owa pani leczyła się przez pół roku w szpitalu dla osób z zaburzeniami osobowości. Czy powinnam zarządać wypisu ze szpitala z 2009 r.? Nauczycielka jest ciągle na terapii, ma problem ze sobą od wielu lat. Obawiam się bardzo o bezpieczeństwo uczniów, zaś postawa nauczyciela budzi mój ogromny niepokój.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku ze zwiększeniem obowiązków z uwagi na pandemię sprzątające panie w szkole zobowiązane są do dezynfekcji ławek, krzeseł, poręczy i przysługuje im dodatek finansowy za powyższe czynności? Jeśli tak, to jaka jest podstawa prawna, aby dyrektor mógł podjąć stosowne kroki? Czy na drażliwe działanie środka dezynfekującego również można szukać podstawy prawnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nasza szkoła posiada w dokumentacji szkolnej tj. w WSO (Wewnątrzszkolny System Oceniania) zapis:
„Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione
pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) zgodnie z Przedmiotowym Systemem Oceniania. Prace pisemne nie są wydawane do domu. Będą do wglądu na zebraniach z rodzicami i konsultacjach na terenie szkoły
w wyznaczonym terminie przez nauczyciela.” Co należy zrobić jeżeli jeden z rodziców wystawił nam żądanie: „Proszę o udostępnienie (w formie ksero lub skanu na e-maila) najlepiej jeszcze przed zebraniem (…) wszystkich pisemnych prac mojego dziecka….” . Pytanie to kieruję ze względu na bardzo różne interpretacje Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 83, poz.562 z poźn.zm).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam
Proszę o wzór arkusza organizacyjnego szkoły podstawowej na rok szkolny 2012/2013.
Pozdrawiam
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe