Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pełnoletnia uczennica, która powtarzała drugą klasę, praktycznie przestała chodzić do szkoły od lutego tego roku. W czerwcu urodziła dziecko. Nie uzyskała promocji do klasy trzeciej gdyż otrzymała 4 oceny niedostateczne i z jednego przedmiotu była nieklasyfikowana. Czy ma ona prawo po raz drugi powtarzać drugą klasę? Czy jest jakaś podstawa do skreślenia jej z listy uczniów? Uczennica nie kontaktowała się na bieżąco z wychowawcą i nie informowała o swoich planach. Nie wiemy również co zamierza zrobić we wrześniu.
W pytaniu nie podano, do jakiej szkoły uczęszcza uczennica. Jeśli uczennica jest słuchaczem szkoły dla dorosłych, słuchacza, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, dyrektor szkoły skreśla z listy słuchaczy (czyli ma taki obowiązek) w drodze decyzji wydanej na podstawie art. 44z ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2018 r., poz. 1457 ze zm. Natomiast w przypadku, gdy pełnoletnia uczennica uczęszcza do szkoły dla młodzieży, jej sytuacja jest inna. Po pierwsze, akt UoSO nie zawiera ograniczenia, że daną klasę w szkole dla młodzieży można powtarzać tylko jeden raz. Uczennica formalnie mogłaby więc trzeci raz uczyć się w drugiej klasie. Ponadto na podstawie art. 68 ust. 2 w zw. z art. 98 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., dyrektor szkoły dla młodzieży może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów wyłącznie w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Jeżeli uczennica uczęszcza do szkoły dla młodzieży, w takiej szkole skreślenie z listy uczniów następuje tylko w przypadkach wymienionych w statucie danej szkoły, a ponieważ nie przytoczono jego postanowień, niemożliwe jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy uczennicę można zgodnie z prawem skreślić z listy uczniów. Ustawodawca nie określił katalogu przypadków skreślenia z listy uczniów szkoły dla młodzieży. Konieczna jest więc analiza statutu konkretnej szkoły w celu stwierdzenia, czy nieobecności w szkole oraz w jakim wymiarze uprawniają do skreślenia z listy uczniów; czy taką podstawę stanowią inne zachowania ucznia – np. nieusprawiedliwianie nieobecności, brak kontaktu ze szkołą albo brak uzyskania promocji po powtarzaniu klasy, itp.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń klasy szóstej będący Węgrem i uczęszczający jednocześnie od szkół polskiej i węgierskiej (korespondencyjnie) może być zwolniony ze sprawdzianu szóstoklasisty? Uczeń jest w naszej szkole od roku (i tyle czasu też dopiero uczy się języka polskiego) czy są jakieś furtki by go zwolnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2020/2021 uczeń klasy III technikum wg podstawy programowej z 2017 r. otrzymał z przedmiotu usługi dodatkowe w hotelarstwie ocenę niedostateczną. Nie była to jedyna ocena niedostateczna, w związku z tym uczeń powtarza klasę. Przedmiot ten wg wcześniejszego planu nauczania miał kontynuować w klasie IV. Teraz uczeń realizuje nową podstawę programową z 2019 r., a w jego planie nauczania przedmiot usługi dodatkowe zakończył się w klasie I. Czy w związku z tym uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny, ponieważ nie zrealizował całej podstawy programowej? Miał umożliwione przez nauczyciela uzupełnienie materiału.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Planując nadchodzący rok szkolny w oparciu o nowe rozporządzenie o ramowych planach nauczania umieściłem zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego w wymiarze 2 godz./tyg. OP dokonał skreśleń i zalecił 1 godzinę, uzasadniając, że 2 godziny przeznaczone są na rewalidację indywidualną, z czym nie mogę się zgodzić, ponieważ w zał. nr 1 p.3 pp. 3 lit. b. nie jest nic napisane o rewalidacji indywidualnej. Jakie mam poczynić ewentualnie kroki, jeśli nastąpiło złamanie prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Skąd wynika, że Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe będą dopiero od 2019 r. odbywały się według nowej podstawy programowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin zajęć wspomagających w tygodniu ma do zrealizowania jedna klasa, a ile w całym cyklu od 2.09.21 r. do 22.12.21 r. przy stanie 16 oddziałów (kl. IV–VIII w szkole podstawowej)? Klasy IV–VIII mają więcej niż 60 uczniów, klasy czwarte więcej niż 10 uczniów. Jaka będzie łączna liczba godzin zajęć wspomagających do zrealizowania w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe