Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Podczas kontroli wizytatorka podważyła kwalifikacje nauczycielki do prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole. Nauczycielka ukończyła studia podyplomowe o specjalności Terapia Pedagogiczna z logopedią jeszcze przed wejściem w życie najnowszego rozporządzenia MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Poza tym uczelnia wydała jej zaświadczenie o nabyciu ww. kwalifikacji. Proszę o odpowiedź czy w tej sytuacji nauczycielka posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole.
Nazwa studiów nie pozwala stwierdzić, że nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych, ponieważ terapia pedagogiczna jest specjalnością z pedagogiki specjalnej, a nie z logopedii. Zgodnie z § 20 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.), kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy w szkołach posiada osoba, która ukończyła studia, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły i studia pierwszego stopnia lub studia podyplomowe w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Analogiczne wymogi kwalifikacyjne dla logopedów zawierało poprzednie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.). Zadania logopedy określa § 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) i należy do nich: 1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów; 2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń; 3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów; 4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów oraz w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W związku z tym należy sprawdzić na podstawie wpisów w indeksie i na dyplomie, czy nauczyciel na studiach podyplomowych zrealizował przedmioty, na których nabył wiedzę pozwalającą realizować w pełni zadania logopedy. Nabycie niektórych umiejętności z logopedii, gdy studia z terapii pedagogicznej objęły jedynie niektóre elementy z tej dziedziny realizowane w szkole, skutkuje brakiem wystarczających kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. W jaki sposób wyliczyć miesięczne wynagrodzenie brutto strajkującego (przez 10 dni) nauczyciela? Na wynagrodzenie brutto składają się składniki: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek stażowy za wysługę lat, dodatek motywacyjny w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatek za wychowawstwo określony kwotowo (160 zł)?
2.Jak wyliczyć wynagrodzenie brutto strajkującego pracownika obsługi? Wynagrodzenie brutto składa się z wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku stażowego.
3. Czy dyrektorowi przedszkola należy się wynagrodzenie za czas pełnienia zastępstwa za strajkujących nauczycieli? Informuję, że od 8 do 19 kwietnia wszyscy nauczyciele naszej placówki strajkują, więc dyrektor osobiście pełni opiekę nad dziećmi w godzinach pracy placówki (tj. od 6 do 16). Tygodniowy wymiar godzin dydaktycznych dyrektora placówki wynosi 8 godzin.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy Państwo dysponujecie bezpłatnym programem do pisania i drukowania świadectw w szkole podstawowej i na czym on polega?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazanie właściwego postępowania w sytuacji, gdy po zakończonej rekrutacji uzupełniającej do "zerówki" i uzupełnieniu liczebności przez przyjęcie dzieci spoza rejonu, zgłosili się rodzice (z obwodu) chcąc zapisać dzieci na roczne przygotowanie przedszkolne. Czy zobowiązani jesteśmy zapisać dzieci? Co powiedzieć rodzicom dzieci wcześniej zapisanych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi świetlicy można w ramach jego obowiązków zlecić dowożenie dzieci? Czy przypisanie tej czynności wymaga formy pisemnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wypowiedział umowę z dniem 31.08.2020 r. w związku z przejściem na emeryturę. Z jakim dniem należy wypłacić odprawę emerytalną z dniem 31.08. czy 01.09.?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe