Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o doprecyzowanie i podanie podstawy prawnej jak długo należy archiwizować dokumentację szkolną? Chodzi mi o to jak długo należy przetrzymywać taką dokumentację w szkole i po jakim czasie należy ją oddać do archiwum? Przede wszystkim chodzi mi o dzienniki lekcyjne, księgi słuchaczy (dodatkowo jakiej kategorii jest to dokumentacja? B-5, 10 ... ?)
Dokumentacja tworzona przez jednostki oświatowe to tzw. niepaństwowy zasób archiwalny w rozumieniu ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2016 r., poz. 1506). Szkoły są zobowiązane do ewidencjonowania, przechowywania i zabezpieczenia materiałów archiwalnych stanowiących ich własność oraz powinny określić zasady i tryb ich udostępniania (art. 45 ustawy). Powinny także posiadać opracowane procedury obiegu dokumentów i ich przechowywania, którymi przykładowo mogą być instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt, prowadzone analogicznie do zasad obowiązujących w publicznych szkołach według rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z 2011 r. Nr 14, poz. 67) i ewentualnie instrukcja archiwalna.
Powołane przepisy nie określają okresu przechowywania (archiwizowania) dokumentacji dotyczącej procesu nauczania, wychowania i opieki, z tego względu każda szkoła ustala je samodzielnie, a okresy te mogą się różnić w poszczególnych placówkach. Jest to dokumentacja niearchiwalna, o czasowym znaczeniu praktycznym, która po upływie obowiązującego przechowywania podlega brakowaniu (jest oznaczana symbolem „B – liczba lat archiwizacji”). Możliwe jest ustanowienie obowiązku przechowywania takiej dokumentacji przez 5 lat (np. dzienniki lekcyjne; dokumentacja dotycząca organizacji roku szkolnego - tygodniowe rozkłady zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, księgi zastępstw; dotycząca imprez i wycieczek; związana z rekrutacją uczniów; pomoce naukowe), 10 lat (ubezpieczenia uczniów, wypadki uczniów), 25 lat (np. dokumentacja dotycząca organizacji pracy - plany i programy nauczania, wychowania, kształcenia; dokumentacja dotycząca zewnętrznego nadzoru pedagogicznego; księga uczniów), 50 lat (np. arkusze ocen; ewidencja uczniów realizujących obowiązek szkolny, księga słuchaczy). Niektóre dokumenty mogą zostać zniszczone po zakończeniu roku szkolnego po ich wykorzystaniu, np. usprawiedliwienia nieobecności, zwolnienia z wychowania fizycznego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1) Proboszcz parafii, w rejonie której znajduje się szkoła, zapowiedział wizytę biskupa i chęć spotkania z młodzieżą i nauczycielami w sali gimnastycznej. Na radzie pedagogicznej dyrektor poinformowała o tym fakcie i przedstawiła organizację spotkania. Jedna z nauczycielek zabrała głos, dlaczego nikt jej nie zapyta, jaka jest jej wola, tylko narzuca się (zmusza) do uczestniczenia w czymś, na co ona może nie wyraża chęci. Wg dyrektor, nauczycielka jest w pracy i ma sprawować opiekę nad uczniami. A to, jaki charakter ma spotkanie, nie ma związku z obowiązkami nauczyciela. Czy dyrektor słusznie rozumuje?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna do umorzenia wierzytelności za niezapłacone obiady uczniów w stołówce szkoły publicznej prowadzonej przez samorząd? Wszystkie działania prowadzone przez szkołę w celu ściągnięcia długu okazały się nieskuteczne.Chodzi o kwotę ok. 700 zł.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej funkcjonuje zespół wychowania przedszkolnego (jako odrębna placówka oświatowa uwzględniona w RSPO). Realizowane jest w nim wychowanie przedszkolne (poniżej klasy 0) dla dzieci 3-5-letnich w wymiarze 20 godz. tygodniowo. Ma on przydzieloną jedną salę dydaktyczną, korytarz i toalety są wspólne dla zespołu i szkoły. W zespole tym nie ma zatrudnionego nauczyciela, zajęcia realizuje nauczyciel zatrudniony w szkole. Jest to bardzo problematyczne. Uniemożliwia prawidłową sprawozdawczość np. do GUS, SIO.
Jakie działania należy podjąć na poziomie szkoły i organu prowadzącego, w celu likwidacji zespołu wychowania przedszkolnego (jako odrębnej jednostki), a następnie włączenia go w struktury szkoły jako oddziału przedszkolnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są zasady przyjmowania uczniów do publicznej szkoły podstawowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zestawienie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia roku szkolnego. Proszę o przygotowanie wykazu dokumentów niezbędnych do opracowania przed rozpoczęciem roku szkolnego w szkole podstawowej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe