Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o ponowne zinterpretowanie pytania, ponieważ otrzymałam od Państwa dwie sprzeczne odpowiedzi. W związku z tym pytam ponownie jakie pensum będzie mieć godz. rewalidacyjna dla pedagoga, a jakie dla polonisty ? Odpowiedz z 11.04.2018r. Obliczenie uśrednionego pensum dla nauczyciela specjalisty (np. logopeda) z pensum 22 godziny i realizującego dodatkowo 4 godziny zajęć rewalidacyjnych: (22/22 + 4/18 = 1,22 et.; 22 godz.+4 godz.= 26 godz.; 26godz. : 1, 22 et. = 21,31 et., czyli po zaokrągleniu pensum to wynosi 21 godzin. Odpowiedz z 26.09.2017r. Rada Gminy uchwałą podjęła, że tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin pedagoga szkolnego wynosi 20. Pytanie brzmi jaki wymiar obowiązuje nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne oraz rewalidacyjno - wychowawcze nauczyciela, którego pensum wynosi 18? Czy te godziny powinny być liczone jak pensum nauczyciela specjalisty? Czy pedagog, który prowadzi te zajęcia ma poprawnie płacowe godziny z pensum 20? Zajęcia rewalidacyjne i rewalidacyjno-wychowawcze nauczyciele prowadzą w ramach swojego pensum - nauczyciel przedmiotu z 18, specjalista ze swojego - np. 20. Nie są to zajęcia spacjalistyczne, wymienione w przepisach o pomocy psychologiczno-pedagogicznej a prowadzić je mogą zarówno nauczyciele specjaliści, jak i nauczyciele przedmiotowcy, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje.
Zapewniamy, że w udzielonej w dniu 11 kwietnia 2018r. odpowiedzi nie ma sprzeczności. Wyjaśniamy zatem raz jeszcze.
Pensum to jest zamienna nazwa używana na określenie obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych przez nauczyciela bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz. Przepisy nie ustalają pensum dla godziny rewalidacyjnej, lecz stanowią jaki jest obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin nauczyciela realizującego zajęcia rewalidacyjne, kto może je realizować, jakie są wymagane w tym zakresie kwalifikacje, a także jaki jest czas trwania tych zajęć. Obowiązkowy wymiar nauczycieli zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - za art.42 ust.3 l.p. 3 ustawy Karta Nauczyciela - wynosi 18 godzin tygodniowo. Ostatnia nowelizacja ustawy Karta Nauczyciela nie wprowadziła w ww. przepisie żadnych zmian.
Przepis § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r. poz.1591) określa zadania pedagoga w przedszkolu, szkole lub placówce. Należy do nich m.in. udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. Wśród enumeratywnie wymienionych zadań pedagoga w ramach realizowanego przez niego pensum nie znajduje się prowadzenie zajęć rewalidacyjnych (aby zajmować to stanowisko w szkole ogólnodostępnej nauczyciel specjalistanie musi posiadać kwalifikacji do kształcenia specjalnego). Analogicznie jest w przypadku innych nauczycieli specjalistów (psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego, doradcy zawodowego). Wszyscy oni mają obowiązek realizacji zadań związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Zajęcia rewalidacyjne nie są zajęciami psychologiczno-pedagogicznymi. Przepisy odmiennie kształtują sytuację nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne (tzw. nauczyciela wspomagającego). W ramach ustalonego pensum (20 godzin) ma on obowiązek realizować m.in. zajęcia rewalidacyjne.
W przypadku wystąpienia potrzeby przydzielenia pedagogowi zajęć rewalidacyjnych (pod warunkiem posiadania przez niego kwalifikacji do prowadzenia tych zajęć) zajęcia te są liczone z pensum 18 – godzinnego - zgodnie z art. 42 ust.3 l.p.3 ustawy Karta Nauczyciela. Jeśli zatem przykładowo organ prowadzący ustalił pedagogowi pensum na poziomie 20 godzin tygodniowo, a zostały mu przydzielone (jednakże poza wymiarem tegoż 20 godzinnego pensum) zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 4 godzin (z uwzględnieniem posiadanych do prowadzenia tych zajęć kwalifikacji), to pedagog ten będzie realizował w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, czyli obowiązki pedagoga (pensum 20 godzin tygodniowo) i obowiązki nauczyciela zajęć rewalidacyjnych (pensum 18 godzin tygodniowo). Od 1 września 2018r. nauczycielowi realizującemu w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin ustala się pensum (tzw. pensum łączone) jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć. Wynik zaokrągla się do pełnych godzin – powyższej półgodziny w górę, a poniżej pół godziny w dół. Godziny wyliczone ponad tak ustalone pensum będą godzinami ponadwymiarowymi (art. 42 ust. 5c Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.).
Pensum nauczyciela języka polskiego, który ma w przydziale godziny zajęć rewalidacyjnych (pod warunkiem posiadania wymaganych kwalifikacji) wynosi 18 godzin, a ewentualne godziny ponad 18 - godzinny wymiar – to godziny ponadwymiarowe. Może także wystąpić sytuacja, że nauczycielowi języka polskiego w ramach obowiązującego go pensum (czyli 18-godzinnego) zostaną przydzielone zajęcia rewalidacyjne (pod warunkiem posiadania kwalifikacji), np. 12 godzin języka polskiego (12/18) oraz 10 godzin zajęć rewalidacyjnych (10/18et.). Łącznie nauczyciel ten będzie realizował 22 godziny zajęć (22/18), z tego w wymiarze obowiązkowym 18 godzin. Pozostałe 4 godziny (ponad obowiązujący nauczyciela tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin) stanowić będą godziny ponadwymiarowe. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy (art.35 ust.3 ustawy Karta Nauczyciela).
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.1189 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z 2017r. poz.1591).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W elektronicznym dzienniku dyrektor w planie indywidualnym nauczycieli wpisał tylko godziny przydzielone wg ramowych planów nauczania, nie wpisał godzin tzw. dodatkowych, które nauczyciele mają przydzielone zgodnie z arkuszem organizacyjnym na dany rok, które są płatne i stanowią nadgodziny. Czy dyrektor postępuje zgodnie z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam pytanie dotyczące łączenia szkoły podstawowej i gimnazjum w zespół szkół. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa i perspektyw na przyszłość warto powoływać zespół? Jakie przepisy prawne regulują na dzień dzisiejszy te kwestie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dostarczyli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka w dniu 1 lipca 2017 r. do szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej. Co wiąże się z przyjęciem dziecka z orzeczeniem? Jakie warunki nauki i wspomagania należy mu zapewnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego, w którym edukacją objęci są uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze sprzężeniami oraz z niepeł. głęboką. we wrześniu zgłosił się do nas rodzic z dzieckiem z orzeczeniem o kształceniu specjalnym z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu LEKKIM oraz autyzm. Dziecko to objęte jest wczesnym wspomaganiem prowadzonym przez naszą placówkę. Rodzic chce aby dziecko uczęszczało do nas na zajęcia w ramach wychowania przedszkolnego (ma 4 lata) z uwagi na szeroką gamę zajęć specjalistycznych, których przedszkole do którego uczęszcza nie może mu zapewnić. W związku z tym moje pytanie brzmi: Czy nasza placówka może przyjąć to dziecko do placówki skoro w orzeczeniu jest lekkie?. Funkcjonowanie dziecka jest bardzo zaburzone: niemówiące, pampersowe, karmione przez butelkę, dlatego ja najbardziej wymagające naszej specjalistycznej opieki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W statucie przedszkola niepublicznego jest zapis:"w przedszkolu, w razie potrzeby może być organizowana grupa żłobkowa dla dzieci w wieku 2 lat, licząca 15 dzieci, mająca na cel złagodzenie warunków adaptacji w Przedszkolu".
Czy taki zapis jest zgodny z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe