Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczą monitoringu wizyjnego: 1. Czy ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, który jest jednostką prowadzoną przez fundację i realizującą edukację dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej podlega pod Ministra Edukacji Narodowej? Chodzi mi w tym wypadku o regulacje dotyczące monitoringu wizyjnego, opisane w art. 108a stawy prawo oświatowe. Czy opisana tam procedura wdrożenia monitoringu dotyczy również tej placówki? 2. Czy szkoła podstawowa, która powstała w wyniku przekształcenia po wygaszanym gimnazjum, a która jako gimnazjum posiadała monitoring wizyjny musi również od początku występować do organu prowadzącego szkołę oraz do wszystkich podmiotów szkoły i wprowadzić niejako od nowa monitoring? Czy należy traktować to jako stan zastany? Dodam, że od tego momentu przekształcenia szkoły jednej w drugą nie nastąpiły żadne zmiany w monitoringu w kontekście np. jego rozbudowy, które spowodowałyby konieczność prowadzenia konsultacji z organem prowadzącym lub uzyskiwania opinii od podmiotów szkoły.
Ad 1. Publiczny OREW prowadzony przez fundację jest objęty regulacjami dotyczącymi stosowania monitoringu w szkole na zasadach określonych w art. 108a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., ponieważ po pierwsze, przepis ten jest zamieszczony w rozdziale 5 PO „Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych”, a po drugie wyraźnie z niego wynika, że obejmuje ono również placówki, a w związku z tym także OREW – art. 4 pkt 14 w zw. z art. 2 pkt 7 PO.
Ad. 2 Regulacje art. 108a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., zostały wprowadzone na podstawie art. 154 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781 ze zm.), która nie zawiera przepisów przejściowych dotyczących monitoringu uruchomionego w szkole przed dniem 25 maja 2018 r., w tym nie stanowi, że konieczne jest uzgodnienie jego dalszego działania z organem prowadzącym po przeprowadzeniu konsultacji ze szkolnymi organami. W związku z tym na skutek zmiany stanu prawnego należało jedynie zweryfikować, czy monitoring działa zgodnie z celami, warunkami działania i zasadami przechowywania nagrań wymienionymi w przepisach art. 108a PO oraz dokonać w razie potrzeby dostosowań, ale bez obowiązku uzyskania zgody organu prowadzącego i przeprowadzenia konsultacji z organami szkoły na kontynuację działania monitoringu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin rewalidacji należy przyznać w oddziale specjalnym liczącym 3 uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym, który funkcjonuje przy szkole podstawowej? Czy nauczyciel, który ukończył pedagogikę specjalną (nie ma oligofrenopedagogiki) może nauczać w tym oddziale specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o odpowiedź na pytania zadane 06.06.12r. Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mamy Zespół Szkolno-Przedszkolny, nie wiem, jakie dokumenty powinny być wspólne. W statucie nadanym przez OP jest zapis, że zachowuje się odrębność rad pedagogicznych. Na wspólnych posiedzeniach są opiniowane: plany pracy ZSP, organizacje pracy ZSP i plan finansowy ZSP. Pozostałe zasady funkcjonowania SP i Przedszkola regulują zapisy w statutach SP i Przedszkola. Czy w związku z takim zapisem muszą być wspólne:
1. Regulamin pracy w ZSP?
2. Regulamin wynagradzania w ZSP?
3. Regulamin przyznawania dod. motyw. w ZSP?
4. Regulamin premiowania w ZSP?
5. zasady i kryteria przyznawania nagród w ZSP?
6. Kryteria oceny pracy nauczycieli w ZSP?
7. Kryteria oceny pracy pracowników niepedagogicznych w ZSP?
8. Kodeks etyki pracowników ZSP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli wzór dokumentu określono jakiś czas temu w załączniku do rozporządzenia i w tym wzorze podano jako podstawę akt prawny, który od tej pory był nowelizowany, czy wystawiając obecnie taki dokument należy kierować się ściśle wzorem, czy też aktualizować podstawę prawną? Na przykład, we wzorze skierowania pracownika na badania lekarskie jako podstawa prawna jest wskazany Kodeks pracy Dz. U. z 2016 r., poz. 1666, a obecnie obowiązuje już tekst jednolity Kodeksu pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zwolnić nauczyciela dyplomowanego,który przyszedł do pracy pod wpływem alkoholu (0 ,52 promila) i jaka podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe