Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy edukacji domowej: czy dyrektor niepublicznego liceum (uprawnienia szkoły publicznej) może wyrazić zgodę na edukacje domową ucznia w klasie czwartej (poprzednie klasy uczeń kończył w normalnym trybie)? Uczeń kończy 18 lat w styczniu 2024 r. Jeżeli istnieje taka możliwość to jakie akty prawne to regulują i czy jest potrzebna opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900) na wniosek rodziców dyrektor niepublicznego liceum ogólnokształcącego, do którego uczeń został przyjęty, może zezwolić, w drodze decyzji administracyjnej, na spełnianie przez ucznia obowiązku nauki poza szkołą (tzw. edukacja domowa).
Zezwolenie może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, także w klasie IV liceum ogólnokształcącego, jeżeli do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono:
1) oświadczenie rodziców o zapewnieniu uczniowi warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej w liceum ogólnokształcącym,
2) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez ucznia spełniającego obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie nie jest wymagana przepisami.
Uczeń spełniający obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej w liceum ogólnokształcącym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku nauki poza szkołą. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania.
Uczeń spełniający obowiązek nauki poza szkołą, a także rodzic takiego ucznia, może korzystać ze wsparcia szkoły, której dyrektor wydał zezwolenie, które obejmuje:
1) prawo uczestniczenia w szkole w zajęciach, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2, 3 i 5-7 ustawy – Prawo oświatowe,
2) zapewnienie dostępu do:
- podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, o którym mowa w art. 51 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2082 ze zm.), oraz
- pomocy dydaktycznych służących realizacji podstawy programowej znajdujących się w zasobach szkoły - w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły,
3) udział w konsultacjach umożliwiających przygotowanie do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się zgodnie z art. 44l ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230 z późn. zm.) i przepisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373 z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przedszkolu można korzystać z zakupionych przez rodziców podręczników, kart pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka będzie realizowane w przedszkolu. Kto decyduje ile godzin może być zrealizowanych? Czy Dyrektor może dla jednego dziecka przyznać 8 godzin/m-c, a innemu 6 godzin/m-c? Jak należy umotywować taką decyzję?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pomimo tego, iż w ustawie jest zapisane, że począwszy od 1 września 2016 r. na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat (oczywiście po spełnieniu warunków odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego lub opinii PPP o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole) dyrektor szkoły musi wydać decyzję administracyjną o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem zespołu szkół, w skład którego wchodzą szkoła podstawowa i gimnazjum. W zespole funkcjonuje świetlica, w której pracuje nauczyciel na cały etat i drugi nauczyciel na 0,5 etatu. Świetlica pracuje w godz.6.45-16.15, z przerwą, gdy wszystkie dzieci są na lekcjach. Czy nauczyciel może pracować w tych godzinach, z 2-4-godzinną przerwą? Łączny czas pracy nie przekracza 8 godz. Aby zapewnić bezpieczeństwo dzieci, nie mogę inaczej zorganizować pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy kadra pedagogiczna i niepedagogiczna przedszkola niepublicznego musi przedstawiać zaświadczenie o niekaralności? Jaki dokument to reguluje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe