Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy nauczania języków obcych w liceum ogólnokształcącym. Uczeń realizował w gimnazjum j. francuski na poziomie III.0. W liceum drugim językiem jest niemiecki na poziomie podstawowym na bazie III.0 z gimnazjum. Okazało się, że ten uczeń uczył się prywatnie języka niemieckiego. Czy może kontynuować naukę w liceum na poziomie IV.1 ( ma wiedzę), czy trzeba dla niego zorganizować poziom IV.0? Sądzę ,że uczeń może być w grupie IV.1 ale jaki powinien być formalny zapis w dokumentacji nauczania?
Dla dobra ucznia i jego rozwoju należy rozważyć poziom wyższy ze względu na umiejętności ucznia. Szkoła powinna jednak dla tego ucznia przeprowadzić test badający wiadomości i umiejętności językowe na odpowiednim poziomie. Zakładając, że wyniki testu potwierdzą odpowiedni poziom wiedzy ucznia, w dokumentacji należy umieścić poziom IV.1. Dla formalności test powinien mieć charakter egzaminu klasyfikacyjnego , wówczas jego wynik umieszcza się w arkuszu ocen, pamiętając o załączeniu protokołu i pracy ucznia do arkusza ocen. Jeżeli w klasie lub w semestrze, na który uczeń lub słuchacz przechodzi, naucza się, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego (języków obcych) innego niż język obcy (języki obce), którego uczeń (słuchacz) uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału lub grupy w tej samej szkole, uczeń (słuchacz) może: 1) uczyć się danego języka obcego (języków obcych), wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo 2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), którego uczył się w poprzedniej szkole, albo 3) uczęszczać do klasy z nauką danego języka obcego (języków obcych) w innej szkole. Dla ucznia (słuchacza), który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego języka obcego z tej samej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor szkoły nie może zapewnić nauczyciela danego języka obcego - nauczyciel wyznaczony przez dyrektora innej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jakiej podstawie zatrudnić nauczycielkę po kulturoznawstwie z przygotowaniem pedagogicznym do prowadzenia zajęć z historii (10 godzin) i języka polskiego (8 godzin) w gimnazjum. Nauczycielka dostarczyła zaświadczenie z uczelni że rozpoczęła studia podyplomowe na tych kierunkach. W dniu 31 sierpnia zrezygnowała poprzednia nauczycielka tych przedmiotów. W Urzędzie Pracy nie ma nikogo zarejestrowanego o takich kwalifikacjach? Czy muszę występować do KO o zgodę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo prosimy o zajęcie stanowiska w sprawie wypłaty "zasiłku na zagospodarowanie"
Nauczycielka podjęła pracę w pełnym wymiarze 01.09.2008r. na stanowisku nauczycielki ( w szkole podstawowej) języka angielskiego z tytułem licencjata w zakresie filologii angielskiej. W tym czasie rozpoczęła staż na nauczyciela kontraktowego. 30.06.2009r. uzyskała stopień nauczyciela kontraktowego. 26.06.2009r. uzyskała tytuł magistra z zakresu filologii angielskiej i od 01.09.2009r. została przyjęta do pracy na stanowisku nauczycielki języka angielskiego w wymiarze 16/18 etatu w naszej szkole ( gimnazjum). 25.06.2010r. wystąpiła z wnioskiem o wypłacenie zasiłku na zagospodarowanie. Nadmieniam, że obecnie pracuje w pełnym wymiarze czasu jako nauczycielka języka angielskiego. Po szkole średniej- od 10.02.2003r. do 09.08.2003r. odbywała staż absolwencki na stanowisku: referent administracyjno- biurowy- skierowana przez Urząd Pracy na co otrzymała "zaświadczenie o odbyciu stażu". W lipcu 2004r. ( przez 18 dni) była zatrudniona na czas nieokreślony w wymiarze 1/5 etatu. Z tego zatrudnienia posiada świadectwo pracy. Studia w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych rozpoczęła 01.10.2003r.
Mamy pytanie, czy tej osobie należy wypłacić zasiłek na zagospodarowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakich przypadkach dyrektor ma obowiązek informowania organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego o sposobie realizacji zajęć i innych zadań jednostki w związku z ograniczeniem funkcjonowania placówki? (rozp. z dnia 26 marca 2021 r. (Dz.U.2021 poz.561)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od nowego roku szkolnego w gimnazjach będzie obowiązywała dodatkowa godzina. Czy to oznacza, że nauczyciel będzie pracował 45 min. dodatkowo czy 60 min.? A inni pracownicy: bibliotekarz, pedagog, świetliczanka?
- Proszę o pomoc, uczennica promowana do klasy 2 LO złożyła do dyrektora prośbę o zmianę języka wiodącego. Od podstawówki wiodącym był język angielski lecz równocześnie uczyła się języka niemieckiego. Ponieważ z niemieckim wiąże swoje przyszłe studia, szlifowała język na zajęciach pozalekcyjnych chciałaby na maturze zdawać tylko niemiecki i to rozszerzenie - jakie istnieją możliwości rozwiązania tej sprawy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe