Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Rada rodziców jest organem szkoły niezależnym w swych działaniach od innych organów szkoły, jest organem autonomicznym. Przedstawiciele innych organów nie powinni wpływać...

PORADA PRAWNA

18 września 2023 Inne

Rada rodziców nie przeprowadziła wyborów w nowym roku szkolnym. Zostali wybrani przedstawiciele klas na zebraniach z wychowawcami, ale nie zostało zwołane zebranie rady rodziców. Rada nie opracowała swojego regulaminu działania. Jakie kroki powinien podjąć dyrektor szkoły?

Rada rodziców jest organem szkoły niezależnym w swych działaniach od innych organów szkoły, jest organem autonomicznym. Przedstawiciele innych organów nie powinni wpływać na skład rady i jej działalność.

Zadaniem dyrektora szkoły lub placówki publicznej jest wyłącznie tworzenie warunków organizacyjno-administracyjnych do utworzenia i funkcjonowania rady rodziców w szkole.
Rady rodziców funkcjonują jako demokratycznie wybrany zespół przedstawicieli rodziców wszystkich uczniów szkoły, wspierający statutową działalność szkoły. Podstawą działania rady rodziców jest art. 83-83 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.), a jej funkcjonowanie normuje regulamin rady.

Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym, kadencja rady trwa 1 rok. Datę wyborów do rady dyrektor podaje do wiadomości rodziców, nauczycieli i uczniów nie później niż np. 14 dni przed terminem wyborów. Praktyka szkolna wskazuje, iż pomoc dyrektora w zakresie dostarczenia informacji na temat działalności szkoły i jej uwarunkowań jest konieczna. Rodzice powinni zostać wyposażeni w wiedzę o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu szkoły, jeżeli mają współuczestniczyć w procesie edukacji szkolnej. Muszą zostać poinformowani o możliwościach organizacyjno-prawnych wpływania na warunki i jakość kształcenia dzieci. Aby uniknąć ewentualnych nieporozumień z innymi organami szkoły, rodzice muszą poznać obiektywne uwarunkowania prawne, finansowe i organizacyjne funkcjonowania szkoły. To dyrektor szkoły decyduje, jakie dokumenty udostępni rodzicom, aby ich znajomość pozwoliła na sprawne i efektywne działanie.

Dyrektor szkoły powinien przekazać nowo wybranej radzie rodziców z następujące dokumenty związane z działalnością szkoły:

  • statut szkoły,
  • program wychowawczy i program profilaktyki szkoły,
  • plan finansowy szkoły, zaplanowane wydatki związane z realizacją konkretnych zadań wynikających ze statutowych obowiązków,
  • wewnątrzszkolne zasady oceniania,
  • regulamin pracy rady pedagogicznej.

Ponadto rada rodziców powinna przejąć dotychczasową dokumentację ustępującej rady: protokoły, regulamin rady rodziców, plan pracy, plan finansowy wraz z dokumentacją finansową, rejestr uchwał itd.

Jedyne, co może zrobić dyrektor to zorganizować spotkanie z wybranymi do rady rodziców rodzicami i przekazać im dokumenty.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT