Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzice napisali List Otwarty do dyrektora szkoły , do wiadomości wszystkich rodziców w szkole oraz do wielu instytucji oświatowych, domagając się wyjaśnienia kilku kwestii. Czy dyrektor szkoły ma obowiązek odpowiedzieć? Jeśli tak - to, czy wszystkim "zainteresowanym" i w jakim terminie? Czy zawarte w tym liście żądanie przywrócenia uczniowi proponowanej oceny z zachowania (została obniżona kilka dni temu przez głosowanie Rady Pedagogicznej ) - można uznać za odwołanie się rodziców od oceny ?
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez:
1) wychowawcę oddziału,
2) nauczycieli oraz
3) uczniów danego oddziału
stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
6. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m. In.:
a) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
b) ustalanie ocen bieżących i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
c) ustalanie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
d) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane - rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
e) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o zachowaniu ucznia.
Należy przy tym zauważyć, że wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Natomiast szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania, a ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
Oceny ustalone zgodnie z opisem wyżej - są ostateczne (z zastrzeżeniem art. 44m i art. 44n).
Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje odpowiednią komisję.
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
Jeżeli treść pisma, o którym mowa w pytaniu posiada znamiona zastrzeżeń, dyrektor jest zobowiązany postąpić w myśl przepisów ustawy cytowanych w niniejszej odpowiedzi, o sposobie rozstrzygnięcia poinformować stronę zainteresowaną.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44g, 44h, 44n.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor szkoły, który jest przewodniczącym rady pedagogicznej opuścił posiedzenie rady pedagogicznej uzasadniając że jest zmęczony i nie będzie w dalszym posiedzeniu uczestniczył. Kto w tej sytuacji powinien podpisać protokół z obrad rady i czy posiedzenie rady pedagogicznej w takim wypadku jest ważne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy podczas tegorocznej matury w maju 2012 są przewidziane niektóre ustawowo dni wolne od zajęć dydaktycznych dla pozostałych uczniów ( klasy pierwsze i drugie), czy też wszystkie dni wolne na matury, które zarządzi dyrektor liceum są wzięte z puli godzin dyrektorskich? (z puli 10 godzin na cały rok szkolny)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy weszło już w życie nowe rozporządzenie dotyczące arkuszy ocen, a tym samym - nowe wzory arkuszy do gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, który uzyskał w liceum ogólnokształcącym trzy lub więcej ocen niedostatecznych przysługuje odwołanie od decyzji rady pedagogicznej o skreśleniu z listy uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak liczyć godziny doraźnych zastępstw nauczycielce przedszkola, która ma 25 godzin etatu: w poniedziałek ma 8 godzin, we wtorek 4 godziny, w środę 4 godziny, w czwartek 3 godziny, a w piętek - 8, w tym 2 nadgodziny wynikające z organizacji. W tym tygodniu nauczycielka w poniedziałek miała urlop, a w środę musiała wziąć 1 godzinę dodatkowo (zamiast 4 godzin pracowała 5), bo nie miał kto pracować z dziećmi i dostała tym samym 1 nadgodzinę. Jak naliczyć nauczycielce nadgodziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe