Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzice ucznia dostarczyli do szkoły orzeczenie o kształceniu specjalnym dla dziecka. Szkoła zorganizowała kształcenie dziecka oraz stosowną dokumentację głównie w oparciu o zapisy ww. orzeczenia. Po kilku miesiącach rodzice złożyli w szkole pismo z informacją: "...z dniem dzisiejszym wycofujemy orzeczenie nr.... i prosimy o zwrot przedmiotowej dokumentacji związanej z tym orzeczeniem". Co w praktyce taki stan prawny oznacza dla szkoły? Czy szkoła może zaprzestać prowadzenia np. zajęć rewalidacyjnych wynikających z treści orzeczenia, które dotychczas były organizowane dla takiego ucznia? Jakie dokumenty szkoła musi i może zwrócić rodzicom w związku z taką ich deklaracją, a które dokumenty powinny/mogą pozostać w szkolnych zasobach?
Podstawą organizowania przez szkołę kształcenia specjalnego dla ucznia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - wydane przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – przekazane przez rodziców szkole. Jeśli rodzice wycofują powyższe orzeczenie jest to jednoznaczne z tym, że rezygnują z kształcenia specjalnego, jakie przysługuje ich niepełnosprawnemu dziecku. Dla szkoły oznaczą to, iż:
- Uczeń nie może być w szkole traktowany jak dziecko niepełnosprawne.
- Nie przysługują mu już zajęcia rewalidacyjne – zaprzestaje się ich prowadzenia.
- Zaprzestaje się realizacji Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, jaki był opracowany dla tego ucznia (IPET).
- Uczniowi przysługuje korzystanie na terenie szkoły odpowiedniej dla niego formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - o ile nauczyciel, rodzic lub sam uczeń o nią zawnioskuje.
- Rodzicom należy oddać następujące dokumenty: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz kopię IPET – o ile o to zawnioskują.
W szkole powinna pozostać kopia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz oryginał IPET. Warto uświadomić rodzicom to wszystko, o czym mowa powyżej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz.1113)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka zatrudniona na podstawie mianowania, w luty ukończyła 60 lat. W nowym roku szkolnym nie mam dla niej pełnego etatu i zamierzam jej wręczyć pismo o ograniczeniu etatu do 1/2. Rozumiem, że jeśli nauczycielka nie przyjmie nowych warunków, to zgodnie z przepisami rozwiązuję z nią stosunek pracy przez wypowiedzenie. Jaka odprawa jej wówczas przysługuje? Czy może być jeszcze inny sposób rozwiązania umowy, jeśli nauczycielka nie zgodzi się przyjąć nowych warunków zatrudnienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna przyjęcia dziecka 3 letniego do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej? Czy 3, 4 i 5 latki mogą być w jednej grupie - oddziale przedszkolnym z uwagi, że łączna ilość dzieci nie przekracza 25 osób?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o konkretną odpowiedź dotyczącą symboli prawidłowych wzorów arkuszy. Jakie symbole mają arkusze ocen (druk) dla uczniów klas I SP założone w roku szkolnym: 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021? Jakie symbole mają arkusze ocen (druk i ręczne)) dla uczniów klas IV SP założone w roku szkolnym: 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic w podaniu do dyrektora o przyjęcie dziecka do szkoły po wieloletnim pobycie z zagranicy może zasugerować, że korzystne byłoby uczęszczanie dziecka z rówieśnikami, czyli rocznikiem urodzenia, a nie zgodnie z ukończeniem klasy? Czy dyrektor bierze pod uwagę prośbę rodziców, czy wyłącznie zaświadczenie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy wyliczyć średnią nadgodzin za lipiec i sierpień w roku szkolnym 2011/2012? Z ilu miesięcy sumujemy godziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe